Supermarkten boeken meer omzet met acties

20 februari 2003, 10:19

Supermarkten boekten vorig jaar 14,6% van hun omzet met aanbiedingen en promoties.

Dit is 1,5 procentpunt meer dan in 2001, zo blijkt uit cijfers van marktonderzoeksbureau ACNielsen. De toename van de promotie-omzet is opvallend, maar in het licht van het ongunstige economische klimaat niet ongewoon. R. Mienis, businessunit directeur van ACNielsen, stelt dat als de economie slechter draait zowel supermarkten als fabrikanten sneller naar het `promotiewapen` grijpen. Ook consumenten letten dan meer op actieaanbiedingen. Vooral in het foodassortiment – en dan met name bij zoetwaren, snacks en frisdranken – werd meer van promoties en acties gebruikgemaakt.Verder blijkt uit de cijfers van ACNielsen dat het aandeel van eigen merken van supermarkten licht gedaald is: in food met 0,2% naar 19,4% en in non-food met 0,6% naar 10,8%. Deze cijfers zijn opmerkelijk omdat algemeen aangenomen wordt dat het omzetaandeel van huismerken de laatste tijd juist toeneemt. Mienis acht het op basis van wat er de afgelopen jaren gebeurd is ook niet waarschijnlijk dat het omzetaandeel van huismerken op de lange termijn toeneemt.

Bron: Distrifood Nieuwsblad nr. 7, p. 11, 1/5 p.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!