Succes ‘bel me niet’-register schokt telemarketeers

9 juli 2003, 19:38

Deze week staat de site donotcall.gov met stip op de eerste plaats in de Yahoo! Buzz Index. Geen wonder dat telemarketeers geschokt reageren.

Binnen een week hebben meer dan zeventien miljoen Amerikanen zich op een do not call lijst laten zetten. Met de registratie zullen zij thuis niet meer worden benaderd met telemarketingactiviteiten. De lijst is een gevolg van nieuwe wetgeving in de VS, die het bedrijven vanaf oktober verbiedt om consumenten te bellen die zich op de DNC-lijst hebben laten registreren. De telemarketingbranche heeft geschokt gereageerd.

Amerikaanse telemarketeers zijn niet verbaasd dat veel Amerikanen hun buik vol hebben van commerci?le telefonades, die in de VS een veel grotere vlucht hebben genomen dan in Europa. Maar de gretigheid waarmee Amerikanen zich laten registreren verbaast vriend en vijand. Volgens schattingen zullen in totaal 60 miljoen huishoudens zich in het register laten opnemen. Telemarketeers zijn bang dat opdrachtgevers zich van het medium zullen afwenden, nu duidelijk is hoe storend veel Amerikanen het middel ervaren. Ook is er angst dat de huishoudens die zich niet hebben laten registreren overstroomd zullen worden met commerci?le belletjes, zodat ook zij alsnog op de lijst willen. Ondertussen vraagt de direct marketing-branche zich af of de Amerikaanse wetgever vanwege het succes van de DNC-lijst binnenkort ook met regels komt voor e-mailmarketing en direct mail.

Bron:

http://www.incentive-online.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

8 Reacties

    media

    Kunnen we dat in Nederland ook niet regelen? Wordt gek van die bellers die mijn avondeten verstoren!


    9 juli 2003 om 19:46
    JURGEN

    jouw avond eten wat dacht je van mijn nachtrust ze beginnen al om 9.30 en trouwens ze bellen de hele dag door tot 20.00 ofzo.

    gelukkig kan het geluid van me vast toestel uit maar als me telefoon dan wel aanstaat om dat je misschien een belangrijk telefoontje verwacht en je word dan gebeld door zoiets is het dubbel irritant.

    Meneer van het algemeen dagblad wat net om 9.30 belde heeft dus ook effe de volle laag gehad ben het zat.


    21 augustus 2007 om 06:37
    ricky stehouwer

    Ik ben zelf een telemarketeer, en ben hier absoluut niet geschokt door. dit is juist een hele goede ontwikkeling! voor ons is het juist hartstikke vervelend om mensen te bellen die dit toch niet willen. Er zijn gelukkig heel veel mensen die mij ook aangeven het fijn te vinden gebeld te worden. en als je alleen die mensen over houd, dus dat de rest zich afmeld voor telemarketing. is het natuurlijk alleen maar makkelijker voor ons!

    @ marco derksen, hebben we al in nederland: http://www.infofilter is alleen niet heeeel goed geregeld, aangezien sommige callcenters omwegen hebben om het niet verplicht te gebruiken. maar daarnaast wordt het binnenkort dus wettelijk vastgelegd

    @Jurgen, ja sorry, idd bellen we vanaf 9 uur tot 21:30.. wettelijk is vastgelegd dat dat de tijden zijn dat we mogen bellen. volle laag geven heeft géén nut. je zorgt er alleen maar voor dat die meneer zich kut voelt en u wordt later teruggebeld (want genoeg callcenters zijn zo dom te denken dat u op een ander moment wel gebeld wild worden) als u op een ongelegen moment wordt gebeld. zegt u dat dan gwn en zeg daarbij dan gelijk dat u NIET meer door het desbetreffende callcenter gebeld wilt worden. en gaat u ook naar http://www.infofilter.nl.. daar kunt u dus uw telefoonnummer laten blokkeren voor o.a. marketingdoeleinden

    @iedereen, ik begrijp dat callcenters vervelend zijn!! maar iedereen ga alstublieft niet lopen schelden of wat dan ook. Geef gewoon op een kalme manier aan dat u niet meer gebeld wilt worden door het desbetreffende callcenter. het desbetreffende callcenter is dan verplicht u niet meer te bellen.

    wilt u helemaal niet meer gebeld worden ga dan dus naar http://WWW.INFOFILTER.NL succes iedereen. en als u vragen heeft of klachten over een bepaald callcenter noem dan hier het product wat ze verkochten, en wie u aan de lijn had. (als u dit nog weet) dan zorg ik ervoor dat dat doorgegeven wordt aan de callcenter consumenten dienst

    MVG,

    ricky stehouwer


    10 mei 2008 om 19:42
    Douwe Veldhuisen

    Beste Ricky,

    Bedankt voor je reactie ik ga er van uit dat de andere reageerders veel aan je tip hebben.

    Als je jezelf en de rest van de mensheid echt een plezier wilt doen, zoek dan een fatsoenlijke baan of ga verder met studeren.

    Groeten en veel succes met solliciteren of je studie,

    Douwe


    5 augustus 2008 om 17:06
    Pim

    Hallo,

    Helemaal met Douwe eens zoek een normale baan en kap met die BEL onzin. De jongeren bellen jullie niet die zijn mond fiat genoeg. Alleen de ouderen mensen boven 65 jaar en ouder durven jullie wel te bellen. Ben benieuwd mocht je nog een oma of opa hebben of je die ook een misselijk aanbod zou doen. Voor een student is deze baan nog te walgelijk. Snap het wel ze betalen beter die callcenters. Maar als je binnen een uur geen 3 sales hebt gehaald of de target voor de avond of week, wordt nog eens flink afgezeken of buiten geschopt. Voorkom zulke ervaringen denk ik.Tenzij je het leuk vindt om afgezeken te worden. Nee, zoek dan een leuke bijbaan. Wat mij betreft de stekker eruit bij de callcenters. Anders blijft dit onderwerp de meest verjaardagsfeestje verpesten

    Tip aan iedereen: Vul ook nooit een enquete in via een website. Op dat moment heb je weer een ingang gemaakt voor een callcenter om je te bellen. Je bent een warme klant je hebt zelf de enque

    te ingevuld. Koude klant morgen absolute niet gebeld worden. Doe hier je voordeel mee.

    Succes

    Pim


    12 november 2008 om 17:04
    Klaas

    Beste douwe en pim,

    Het blijft wel een aantrekkelijk bijbaan voor studenten. Je kan je rooster zelf indelen en zelfs in de avond uren werken naast je studie. Daarnaast ontvang je een dikke bonus bij een ‘score’. Het is wel heel makkelijk om te zeggen dat studenten een ander bijbaan moeten vinden maar ja zeg nou zelf heb je liever gemiddeld 12 euro p/u of 6 euro p/u? Als student moet je maar toch even 2000 euro elk jaar ophoesten voor je collegegeld en je boeken. Daarnaast wil je toch om de zoveel tijd kleding kopen, meedoen met sociale activiteiten en op reis kunnen gaan. En een telemarketing baan staat toch iets beter op je cv dan werken bij een supermarkt.

    Maar ja het is onwijs irritant om gebeld te worden door een verkoper. Ondanks dat ik zelf ook 20 uur in de week bel kan ik behoorlijk pissig worden als ik zelf word gebeld. Het is indd handig om netjes aan te geven dat je niet meer gebeld wilt worden want als mensen totaal uit hun slof schieten worden ze gewoon gezet op een terug bel afspraak. En houdt er rekening mee dat je misschien wel 1000 keer moet vertellen dat je niet meer gebeld wilt worden want je wordt alleen uit het bestand gehaald van de desbetreffende project en niet uit het systeem van het bedrijf dat is technisch niet mogelijk.


    13 november 2008 om 11:22
    Douwe Veldhuisen

    Beste Klaas,

    Zelf studeer ik ook en ook ik werk in een callcentre.

    Er is echter een groot verschil, ik bel alleen zakelijke klanten en mensen die zelf hebben aangegeven gebeld te willen worden, interesse hebben getoond zeg maar.

    Ik heb principiele bezwaren tegen het koud bellen van consumenten. Hoe kun je dit zelf doen terwijl je zelf ook niet voor commerciele onzin gebeld wil worden…

    Het is echt mogelijk een goed betaalde baan te vinden waarbij je geen mensen hoeft lastig te vallen.

    Groeten, Douwe


    13 november 2008 om 11:43
    natasja

    Hoi ,

    Ik bel zelf als telemarketeer voor goede doelen. Het is dan wel heel makkelijk gezegd dat je dan mensen lastig valt. Maar er zijn heel veel mensen die best graag willen geven aan bijvoorbeeld KWF maar er niet toe komen om dat te doen door drukte of dat ze niet wten hoe ze donateur kunnen worden. Daarom bel ik. Om meer mensen te laten donderen die dat graag willen.

    Uiteraard moeten mensen als ze niet meer gebeld wilden worden dit kunnen aangeven en dan bel ik ze ook niet meer.

    Maar als iemand zo “slim” is om niet te antwoorden, meteen neer te leggen zonder iets te zeggen of om mij in de wacht te zetten dan bel ik nog een keer terug. Immers, iemand kan wel perongeluk op het uit knopje van zijn telefoon hebben gedrukt, het eigenlijk drukker hebben dan hij/zij dacht waardoor het mij beter lijkt om op een gunstiger moment terug te bellen of als ik niets hoor is de lijn misschien niet goed. Kortom als je niet gebeld wilt worden, meld het even netjes en dan stopt het bellen ook door dat bedrijf.

    Daarnaast is het logisch dat je zelf aan moet geven niet gebeld te willen worden. Telefoon is een openbaar medium om mensen te kunnen bereiken, dat geldt ook voor brievenbussen waar men best een reclamefolder in mag doen (tenzij er zo een sticker op de brievenbus zit). Dus vandaar dat degene die wordt gebeld zelf even kan aangeven dat niet meer te willen. Als je dat niet duidelijk aangeeft moet je niet boos worden op telemarketeers. Dat is hetzelfde dat je in een bus op een knopje moet drukken om er bij de juiste halte uit te kunnen. Als jij vergeet om op een knopje te drukken scheld je dan ook de buschauffeur uit of vind ej dan ook dat die persoon een andere baan moet zoeken.

    Komop zeg. Even duidelijk zijn wat je wel en niet wilt en problemen zijn opgelost. Het is niet leuk om mensen aan de lijn te krijgen die niet gebeld willen worden maar ik kan dat niet “ruiken” dus geef het even netjes aan zonder te schelden.


    3 oktober 2009 om 10:12

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!