Sterke toename seksistische reclame in Engeland

13 augustus 2003, 09:07

In Groot-Brittannie is het aantal seksistische reclames de laatste jaren sterk toegenomen. Een rapport van de Advertising Standards Agency (ASA) spreekt van een verdrievoudiging in acht jaar tijd.

In de eerste helft van 2003 kwamen er 668 klachten binnen over 135 printcampagnes omtrent het gebruik van borsten en billen. In 1995 waren 99 advertenties goed voor in totaal 400 klachten, terwijl destijds in Engeland het `laddism` (`bier en wijven`) hoogtij vierde.

Schaarsgeklede dames zijn altijd al nadrukkelijk te zien bij het aanprijzen van bier, auto`s en ondergoed. De laatste tijd echter is een toename te zien naar andere genres, zoals een reclame van ontharingsmiddel Veet. Het National Railway Museum en EasyJet hebben

beide een waarschuwing gekregen van ASA. Veel seksistische uitingen zijn door vrouwen gemaakt. Een theorie over dit fenomeen is dat het moeilijk is voor vrouwen een houding aan te nemen in het post-feministische tijdperk. Ook zullen de vrouwelijke reclamemakers beinvloed worden door hun omgeving.

Bron:

Adformatie

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!