Sterke groei in RSS- en weblogmarketing verwacht

5 januari 2006, 06:31

De bestedingen aan direct marketing als onderdeel van het totale marketingbudget zullen in het eerste kwartaal van 2006 met 44 procent stijgen ten opzichte van een jaar geleden. De toename zal vooral te zien zijn in viral marketing, RSS-marketing en weblogmarketing. Althans, dat zijn de verwachtingen die (direct) marketeers uitspreken in de tweede editie van de DM Barometer van vaktitel Adforesult en fullservice permission-marketingbureau Mailmedia.

Aan de DM Barometer, over het eerste kwartaal van 2006, hebben 133 marketeers meegewerkt. Dit is de tweede editie van de DM Barometer, een initiatief van Adforesult en permission-marketingbureau Mailmedia. De eerste rapportage vond plaats in september.

Het onderzoek laat opnieuw zien dat post, de eigen website en e-mailmarketing de belangrijkste dm-kanalen zijn. Post neemt 28% van het dm-budget voor z’n rekening, de eigen website 18%, en e-mailmarketing 15%. De respondenten verwachten komend kwartaal weer meer geld aan e-mailmarketing te besteden (verwachting vierde kwartaal 2005: 13 procent).

Een kwart van de marketeers gaat in 2006 viral marketing inzetten. Daarop volgen RSS (21%) en weblogs (20%). In het afgelopen kwartaal gaf nog maar 7 procent aan met RSS aan de slag te zullen gaan. Viral marketing stond op dat moment op 13% en weblogs op 11%.

Een nieuwe vraag in het onderzoek was dit keer de openingsratio en klikratio van acties op eigen e-mailbestanden. Voor zowel de e-mailnieuwsbrief als de actiemailing geldt dat slechts een kwart van de respondenten de mailing opent. Vervolgens klikt maar liefst 15% door.

Johan van Mil, directeur Mailmedia: “Opvallend is dat ook dit jaar de nieuwe DM-kanalen de sterkste groei laten zien. E-mail marketing, SMS marketing en virale acties winnen aan terrein in de bestedingen van Direct Marketing”.

Allard Frederiks, hoofdredacteur Adforesult: “De tweede peiling van de DM Barometer laat zien dat 2006 een interessant jaar wordt voor direct marketing. Ten opzichte van een jaar geleden verwachten marketeers 44 procent m??r van het marketingbudget te gaan besteden aan directe kanalen. Ook bijzonder is dat we meer te weten komen over de mate waarin commerci?le e-mails die onze panelleden versturen, daadwerkelijk worden bekeken. De benchmark toont aan dat marketeers hier nog winst kunnen behalen.”

Bron:

Persbericht Mailmedia, Adforesult

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!