Startkapitaal: vele beekjes maken groot water

10 februari 2015, 09:00

E-businesscase: KOLLEKT.FM – music you like, by people like you

Met de aanstelling van Neelie Kroes als startupambassadeur lijkt Nederland officieel zijn zinnen te hebben gezet op het creëren van een gunstiger klimaat voor bedrijven die bezig zijn met een nieuw businessmodel. Daarvoor moet vaak ook startkapitaal beschikbaar zijn om deze bedrijven de kans te geven zichzelf te bewijzen. Om dat kapitaal bij één investeerder op te halen, kan soms nog lastig zijn, zo ondervond ook Online Tuesday: The Floor is Yours-pitcher KOLLEKT.FM – een muziekplatform dat op een vernieuwende manier het ontdekken, verzamelen en delen van muziek op het web mogelijk maakt. De startup ging op zoek naar manieren om de krachten van meerdere investeerders te bundelen en zocht met succes zijn heil in een nieuwe manier van financieren: netwerk-funding via Leapfunder.

KOLLEKT.FM

KOLLEKT.FM werd opgezet vanuit de behoefte om de verspreiding van muziek op het web persoonlijker te maken. Het platform onderscheidt zich door mensen gemakkelijk links van YouTube en Soundcloud te laten verzamelen en deze verzamelingen vervolgens te presenteren aan anderen die een vergelijkbare muzieksmaak hebben.

“Het is belangrijk dat je ervan bewust bent in welke fase je bedrijf zich bevindt en welke vorm van financiering daar het beste bij past.” – Julian Gijsen, co-founder KOLLEKT.FM

KOLLEKT.FM zit nog in de testfase en zoekt vooral investeerders die geloven in het concept en het team dat erachter staat. Daarom was het voor hen verstandig om op zoek te gaan naar meerdere investeerders die gezamenlijk een investering kunnen doen. Dit roept weer nieuwe vragen op, want hoe combineer je een groep investeerders die een behoorlijk bedrag durven neer te leggen en tegen welke waardering gebeurt dat? Leapfunder heeft hen in dit traject begeleid.

Converteerbare obligaties

Leapfunder maakt het voor startende ondernemers makkelijk om een groep investeerders samen in te laten stappen. Het biedt een platform aan waarmee bedrijven eenvoudig en via een vaste structuur converteerbare obligaties kunnen aanbieden, in dit geval de Leapfunder Notes.

Als een startup nog in de testfase verkeert, is het vaak moeilijk in te schatten wat je internetconcept eigenlijk waard is. Het voordeel van werken met converteerbare obligaties is dat er op het moment van uitgave nog geen waardering van de onderneming hoeft plaats te vinden  –  die wordt uitgesteld tot het moment waarop een grote investeerder instapt en daarvoor een waardebepaling uit laat voeren.

Dit maakt het voor een startup mogelijk om snel een eerste investering op te zonder dat hier een ingewikkelde onderhandeling aan vooraf gaat. Door een korting af te spreken krijgt de investeerder een goed rendement op zijn investering op het moment dat zijn obligaties in aandelen omgezet worden.

Leapfunder

Leapfunder (2015)

In de Verenigde Staten zijn converteerbare obligaties erg populair, maar doordat de waarderingen daar soms heel hoog liggen, laat de convertible zich ook van zijn nadelige kant zien. De converteerbare obligatie is een prettige manier om een investering op te halen, maar het is niet heilig. Als de waardering van een bedrijf tegenvalt, brengt dit vaak met zich mee dat een ondernemer een groter percentage van zijn bedrijf afstaat dan van tevoren verwacht was.

“Convertibles zorgen ervoor dat investeerders een passend aandeel in het bedrijf krijgen voor het bedrag dat ze geïnvesteerd hebben. De meeste investeerders willen uiteindelijk liever een klein aandeel van een grote taart dan een groot aandeel van een kleine taart.” – Matthias Havenaar, COO Leapfunder

Stel dat een bedrijf 100.000 euro ophaalt in convertibles met een cap van 1,5 miljoen en de waardering blijkt bij conversie te liggen op 1,0 miljoen, dan geeft het bedrijf ongeveer 10 procent van de aandelen weg. Pas als de waardering op ongeveer 400.000 euro komt, is er echt een probleem. Er is dan meestal iets misgegaan.

Ken als startup je fase en bewijs jezelf

Voor KOLLEKT.FM is de converteerbare obligatie ideaal. Als startup hoef je niet meteen langs een notaris en spaar je daarmee in deze vroege fase een hoop kosten uit. Bovendien kan een investeerder eerst een kleine investering inleggen en kijken wat de startup met dat geld doet.

Dat moedigt de startup ook aan: “Je fase kennen is belangrijk. We zijn nog nét te jong zijn voor één grote investeerder, maar dankzij Leapfunder kunnen we de krachten van een groep enthousiaste investeerders die gelooft in het concept, ons kent of wil leren kennen, bundelen. Samen geven zij ons de kans om meteen te gaan bewijzen dat de wereld behoefte heeft aan een plek waar je samen muziek ontdekt, verzamelt en deelt. Dat scheelt maanden onderhandelen met één grotere partij”.

De ronde die KOLLEKT.FM gestart is via Leapfunder, is afgelopen maandag 2 februari gesloten. Het eerste target van de ronde slaagde binnen een paar weken na de start waardoor het team meteen aan de slag kon. Investeren tegen de huidige voorwaarden was daarna nog wel mogelijk, maar slechts tot een vastgesteld ronde-maximum. Het stellen van een maximum is wel zo verstandig, stelt Gijsen.

“Het is soms verleidelijk om te pochen met de zak geld die je binnengesleept hebt, maar haal in het begin nooit teveel geld op. Kijk naar wat je nodig hebt en stapel je investeringen op elkaar terwijl je bedrijf groeit. Dat is voor je bedrijf, je huidige én je toekomstige investeerders het prettigst.” – Julian Gijsen

Music you like, by people like you

Heb je naar aanleiding van de Online Tuesday pitch nog geen account aangemaakt? Doe het dan nu op KOLLEKT.FM.

Johan is een media designer met een sterke achtergrond in branding, digitale marketing en innovatie. In 2014 heeft hij appril festival in Rotterdam op de kaart gezet en was hij als marketing en community manager betrokken bij startup accelerator Rotterdam Internet Valley. Sinds 2015 zet hij zich in voor de Erasmus University Rotterdam op het gebied van onderwijsvernieuwing en innovatie.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!