Sponsoring = vluchtig, partnership = duurzaam #adv

19 juli 2016, 11:00

Hoe ontwikkelen de meer traditioneel ingestelde sponsors in deze tijd een toekomstbestendige, strategische en succesvolle sport partnering of kunst partnering? Goede sponsoring leverde in principe altijd goede business op. Maar hoe zorg je dat sponsoring geïntegreerd en zakelijk wordt ingezet?

Op 6 september 2016 word je hierover bijgepraat op het SponsorCongres.

Sponsoring wordt nog te vaak gezien als een ‘leuk dingetje’ of ‘gezellig relatie eventje.’ Sponsorprojecten verworden dan tot losse en inwisselbare kralen in de communicatiemix. Heel plezierig, opvallend en creatief, maar in die vorm eigenlijk niet meer passend bij deze tijd. Sponsoring moet samenhang vertonen met alle andere uitingen en campagnes. Het moet een businesscase opleveren met een aantoonbare return on investment. Sponsoring om de sponsoring wordt daardoor voor veel bedrijven een steeds lastiger en moeilijk uit te leggen schertsvertoning.

Partnerdeals

Gesponsorden ervaren dat bedrijven die stap ook meer en meer in de praktijk aan het zetten zijn. Dat het steeds lastiger wordt om geld te krijgen als er geen goed businessplan aan ten grondslag ligt. Een plan dat niet uitgaat van de gesponsorde, maar van de visie van de sponsor. Een plan die de visie verbindt met de mogelijkheden van de gesponsorde. Daarom praten veel sponsors tegenwoordig liever niet meer over (kortstondige en opportunistische) sponsoring, maar over (langdurige, betekenisvolle en wederzijdse) partnerships. Alleen als zakenpartners sluit je vandaag de dag weer prachtige en betekenisvolle partnerdeals. Met aantoonbare toegevoegde en wederzijdse waarde. We zien dat grote muziekfestivals die samenwerking al wel hebben ontdekt. En met veel succes. Die bieden merken een passend platform voor hun eigen campagnes. En de sponsors staan in de rij!

Wat kunnen en moeten sportclubs, sportbonden en musea leren van deze voorlopers in nieuwe partnerships? Hoe ontwikkelen de meer traditioneel ingestelde gesponsorden in deze tijd een toekomstbestendige, strategische en succesvolle sport partnering of kunst partnering? Dat kan alleen als er op een echt fundamenteel andere wijze naar sponsoring gekeken gaat worden.

Hoe? Dat hoor je op 6 september 2016 tijdens het SponsorCongres.

MarketingTribune is een vakblad voor de marketingprofessional. De primaire doelgroep bestaat uit beslissers in marketing zoals marketingdirecteuren en - managers, productmanagers en directieleden met marketing in hun portefeuille. Daarnaast is MarketingTribune interessant voor beïnvloeders in marketing zoals consultants en adviseurs. Met nieuws, achtergronden, praktijkcases, research en persoonlijke blogs presenteert en duidt MarketingTribune in een tweewekelijks magazine het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!