Splitscreen campagne voor Ice Age 2 op RTL

10 maart 2006, 14:44

Adformatie: RTL Nederland en IP komen vanaf morgen met een nieuwe campagne rond de film Ice Age 2, waarbij split screen advertising wordt ingezet. Split screen is een vorm van adverteren waarbij de televisie-commercial wordt geïntegreerd in de look & feel van een programma of zender, zo valt te lezen bij Adformatie.

Ik had zelf een iets ander beeld bij een splitscreen campagne. Tijdens de 2005 Indy werd het scherm in tweeen geplitst en was zowel de race als de commercial te zien. Een iets letterlijker variant van split screen dus. Dat is dus hier niet het geval gezien de drie voorbeelden [mpg] die op de site bij Adformatie worden aangeboden: RTL 5 stationident, Eindleader RTL Nieuws/Weer en RTL 4 Idols Finale zaterdag 11 maart. De vormgeving van de commercial en het tv-programma lopen hier enkel in elkaar over.

In 2004 werd bij IP deze vorm van advertising voor het eerst toegepast voor de introductie van de Opel Astra. IP geeft zelf overigens ook een korte uitleg van split screen advertising inclusief nog enkele andere voorbeelden.

Duits onderzoek naar de zichtbaarheid en de waardering van split screen commercials heeft zeer positieve resultaten opgeleverd. Inmiddels hebben de eerste onderzoeken in Nederland deze goede resultaten bevestigd. Split screen commercials realiseren niet alleen een hoog bereik, maar hebben ook een hoge attentiewaarde. Daarnaast heeft split screen meer impact dan de reguliere tv-commercials, zo blijkt uit onderzoek van SKO en Intomart.

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Koen Rouwhorst

    Ik vind ‘split screen advertising’ toch een rare benaming voor deze interessante en leuke advertentievorm. Ik zat meer te denken aan ‘lead-out vertising’.


    10 maart 2006 om 15:35
    Remi

    Bij A1 (Formule 1 voor landen) zie je letterlijke split-screen reclame. Is best een grappig gezicht, ineens wordt het scherm kleiner (iets meer dan de helft) en komt er een reclame voor TomTom naast. De keuze voor TomTom is hier denk ik vrij treffend, zit je net een race te kijken, komt iemand in het scherm ernaast vertellen dat ie nooit meer de weg kwijt is door z’n TomTom.

    En je mist niet meer die ene spannende inhaalactie die altijd nét in de reclame is. Ben benieuwd of ze dat zondag ook bij de Formule 1 gaan doen..


    10 maart 2006 om 15:47
    Kasper Katje

    Dit is inderdaad geen split-screen maar full-screen.

    Tijdens een race of andere sport vind ik het nog net kunnen maar ik moet er toch niet aan denken in een spannende film of serie. Dan liever even de duidelijke ‘plaspauze’.


    10 maart 2006 om 17:00
    BasPaauw

    Ik noem het een interstitial.

    Dat soort vormen van reclame komt duidelijk uit. Als dat soort acties de mode worden dan zal het niet lang meer duren voor dat je veel verschillende vormen van reclame en mededelingen krijgt gedurende TV programma’s. Denk aan tussenstanden van andere wedstrijden of twee wedstrijden tegelijk op een scherm. Aankondigingen van andere programma’s. Weatheralerts, breaking news, gesponsorde timeout’s of special moment recap’s. Interviews met sporters terwijl je ze live in actie ziet. En natuurlijk alles gesponsord: This … is brougt to you by….

    Daarnaast komen er natuurlijk meer korte commercial breaks tijdens de programma’s. Deze kunnen weer gesponsord worden door te melden dat de commercials in gesloten hoofdstukken worden vertoond dankzij een bepaalde sponsor van het programma. Mooi hè die vooruitgang? Tja de TV planners moeten toch wat als iedereen maar wegloopt of zapt voor reclame of als alles maar wordt wegge-TiVo-ed?


    10 maart 2006 om 18:17

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!