Spil Games: scherpe targeting binnen massaal bezoek dankzij data en localisering

10 oktober 2013, 09:29

In een serie van 5 video-interviews gaan we met de marketeers van Spil Games in op de kracht van gaming als advertisingplatform. Age Sluis, director advertising Europe bij Spil Games, gaat dit keer in op de mogelijkheden tot targeting binnen het wereldwijde bereik van hun platforms, de verschillen in advertentievormen en -formaten tussen landen en de cijfers.

In samenwerking met Spil Games achterhaalt Marketingfacts de kracht van games voor adverteerders. Eerder vertelde Age Sluis al over de verschuiving van advertisingbudgetten van tv naar online en besprak CMO Oscar Diele het profiel van de gamers bij Spil Games.

De websites van Spil Games worden massaal bezocht, maar door slim gebruik van data is het juist goed mogelijk om specifieke doelgroepen te bereiken en binden. En ook in de vormen van adverteren wordt gekeken naar die doelgroepen; zo hebben verschillende landen soms ook verschillende populaire advertentieformaten en -formats. Die aanpassing aan lokale voorkeuren maakt het voor adverteerders eenvoudig om hun gewenste formaten te gebruiken in hun markten.

Maar er zijn ook partijen die internationaal uitpakken. Een voorbeeld is de campagne voor de film Despicable Me 2 – in Nederland 'Verschrikkelijke Ikke' – waarbij homepage-takeovers, floorads, video's, advergames en skins worden ingezet in een groot aantal landen in een geïntegreerde aanpak.

En welke harde data kan Age delen over de advertising op de Spil Games-platforms? De gemiddelde duur per sessie verschilt per land, maar ligt overal tussen de 30 en 50 minuten. De bijgaande langdurige vertoningen van ads zorgen ook voor goede click-through rates, zoals 5 procent voor een floorad en 3 voor een video-ad. Maar het meest indrukwekkend blijft het aantal maandelijkse actieve gebruikers, dat in een goede maand kan oplopen tot 200 miljoen mensen wereldwijd, waarvan 100 miljoen in Europa. Dat maakt Spil Games het grootste platform voor gamingadvertising in Europa.

Redactie
Hoofdredactie bij Marketingfacts

De postings op de site worden door de redactie beoordeeld en ingepland en als we er tijd voor vinden, schrijven we zelf een artikel. Als redactie zijn we ook verantwoordelijk voor de samenstelling van het NIMA Marketingfacts Jaarboek en we treden ook geregeld op als moderator of presentator bij events met vakgenoten. In het colofon vind je onze contactgegevens.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!