Spijt van afwijzen PCM’s 9 mln voor nu.nl

25 juni 2003, 17:36

PCM heeft een paar keer de nieuwssite nu.nl willen kopen. De eerste keer, in 2000, trof een PCM-delegatie onder leiding van Ben Knapen internetmiljonair Kees Zegers tegenover zich. Knapen begon met: “Leuke site hebben jullie, dat nu.nl” Waarop Zegers zei: “Die is groter dan al jullie sites bij elkaar”.

Zegers vroeg 25 miljoen gulden en dat vond Knapen te veel. Een jaar later bood PCM 9 miljoen gulden voor de nieuwssite. Toen was het Merien ten Houten van nu.nl die nee zei. Nu heeft hij spijt dat de deal niet is doorgegaan. Nu.nl leidt binnen Ilse Media en Sanoma een zorgelijk bestaan.

Dat is een stukje geschiedschrijving uit het boek “Gekte.com” van Peter van Dijk, voormalig directeur van PCM’s internettak PIM, en Erik-Jan Gelink, die ook iets voor PIM gedaan heeft, en nu directeur van Digitenne is.

Het boek beschrijft de internetwereld in de oertijd van zijn bestaan. Uit 60 gesprekken met Nederlandse hoofdrolspelers wordt de aanloop tot de gekte gereconstrueerd, de hype zelf, en de nadagen ervan. Ook de opkomst van internet, de onderdelen daarvan en de e-commerce worden behandeld. In de stijl van de betere dagbladreportage, feitelijk, gelardeerd met anecdotes en zijstapjes, soepel geschreven. De journalistiek en PCM komen slechts zijdelings aan bod, maar geven dan wel aardige inkijkjes. Zo zei PCM’s toenmalige bestuursvoorzitter Cees Smaling over de overwegingen om een apart internetbedrijf te beginnen: “We hebben nooit een fundamentele discussie gevoerd, noch onderling, noch met de redacties, waarom het nuttig was, welke strategie wel en welke niet gevolgd moest worden. We waren allemaal heel eigenwijze mensen. ( ) Ach, iedereen was zo overtuigd van de nieuwe mogelijkheden.”

Wie de hype een beetje heeft meegemaakt herkent veel in het boek, wie de hype gemist heeft zal het hoofd schudden om zoveel domheid. Maar de mensheid is soms dom. Het boek haalt de tulpengekte aan uit 1635, toen een tulp tien keer per dag van eigenaar verwisselde en ??n bol 1620 gulden kostte, de prijs van een half grachtenhuis. En de spoorweggekte uit de 19e eeuw, waar spoorwegen werden verhandeld die niet eens bestonden.

Het boek staat vol met namen, die ook via twee registers zijn terug te vinden. En het heeft een literatuurlijst voor wie het allemaal nog niet genoeg is. De website gekte.com flankeert het boek, dat daar niet te lezen is (wat makkelijk zou zijn omdat je dan zoekwoorden op de inhoud kon loslaten), maar wel de voorpublicatie eruit die in De Volkskrant heeft gestaan. En er staan wat aanvullingen en correcties.

Bron:

http://www.internetjournalist.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!