Spam bedreigt markt voor internetreclame

2 april 2003, 06:54

Zo`n 80% van de Amerikaanse internetgebruikers ergert zich aan spam, ofwel junk e-mail. In 2000 was dat nog 49%. 75% vindt dat spam verboden zou moeten worden. Dit blijkt uit onderzoek van Harris Poll.

Als online adverteerders niet snel iets doen aan de enorme hoeveelheden spam, zou de hele online reclamemarkt in kunnen storten. Een aantal maatregelen kan spam indammen. Ten eerste kunnen grote adverteerders als Unilever, Procter & Gamble en Sony het voortouw nemen en e-mailcampagnes sterk beperken. Hetzelfde geldt voor online uitgevers en internetdiensten. Zelfregulering vereist wel discipline om resultaten te kunnen boeken. Ten tweede moet de definitie van spam breder worden, zodat ook pop-ups en andere opdringerige online reclame eronder vallen. Een derde manier is het opzetten van e-mailkeurmerken, die gebruikers garanderen dat ze niet onnodig lastig worden gevallen door spam. Permission marketing maakt dergelijke zelfbeperking mogelijk. Ten slotte moet goed gedrag worden beloond. Apple Computer en Microsoft hebben bijvoorbeeld op hun sites ingebouwde spam filters en AOL houdt alle pop-ups van buiten het eigen bedrijf tegen.

Bron:

Advertising Age

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!