Sociale media bij Belgische professionals : weinig professioneel

JDC
28 april 2011, 12:09

Deze week werd er gewezen op de rol die Nederland internationaal speelt op het vlak van het gebruik van sociale media. Hoe de bedrijfswereld er mee omgaat is natuurlijk een andere vraag. Gelukkig bestaan daar heel wat onderzoeken over. En hoe zou het nou zijn in België, om maar eens een vraag te stellen? Het Belgische communicatieadviesbureau Leads United, een tijdje terug overgenomen door LEWIS, heeft een nieuw onderzoek uitgevoerd over het gebruik aan sociale media bij Belgische bedrijven. Een overzicht van de sociale stand van zaken bij uw zuiderburen en mijn landgenoten, zoals vandaag de wereld ingestuurd (en gekregen dankzij Twitter communicatie met Leads).

We surfen voor een keer dus enkele kilometers naar het zuiden, naar het land zonder regering en met hobbelige wegen. En wat blijkt? De uitdagingen en het gebruik van sociale media verschillen, behoudens de percentages misschien, niet zo erg veel van die in de rest van Europa.

Iemand een social media strategie?

De vierde editie van het onderzoek toont aan dat het gebruik van social media tools wel relatief ingeburgerd is maar dat is het dan ook. Van strategie is er nog steeds niet veel sprake. Zo heeft 73% van de bevraagde ondernemingen bijvoorbeeld nog geen social media beleid.

Als je geen duidelijke strategie hebt, is een beleid natuurlijk niet echt nodig. En als we naar de evolutie over de jaren heen kijken, lijkt er niet echt veel evolutie te zijn. Leads United vond zelfs dat het aantal bedrijven met een social mediabeleid in België stagneert!

Over zo een beleid heb ik al vaak geschreven op diverse blogs en ik ben niet de enige. Wat is er dan mis? Allicht moeten we tot het besef komen dat in België en bij uitbreiding misschien de Lage Landen sociale media nog niet echt serieus worden genomen of dat bedrijven het gewoon niet snappen.

Veel geblaat maar waar is de wol?

De ironie wil dat net nu de aandacht voor social media marketing in België heel groot is. Of is net dat het probleem? Het geblaat? Twee van m’n landgenoten schreven er een boekje over, in Vlaanderen werd Olivier Blanchard, die op m’n Fusion Marketing Experience event sprak, in prime time even op TV getoverd en de bewuste zender liet zelfs een hele week mensen aan het woord over sociale media. Helaas beperkten de thema’s zich tot onderwerpen zoals men ze op TV graag heeft en werden de belangrijke aspecten geweerd. We kregen wel Lady Gaga, een Nederlands social mediaverslaafde en veiligheidstoestanden te zien. Ja, TV is echt nog een massamedium als u het niet wist.

Om het eenvoudig uit te drukken: er lijkt een serieus probleem te zijn met de berichtgeving, informatie en educatie op het vlak van sociale media zoals de retweets van m’n domme postje van gisteren bewijzen (meer daarover later).

De verantwoordelijkheid van bedrijven en marketeers

Al kun je natuurlijk één en ander ook omkeren: naar mijn weten is het de plicht van een bedrijf om ondermeer:

• Door te luisteren naar zijn klanten de klantervaring te verbeteren

• Omzet te genereren door efficiënt en geïnformeerd te werken in een multi-channel realiteit

• De winst te vergroten door op een relevante en persoonlijke manier een goede customer service en communicatie te bieden

Maar wat lezen we?

• Slechts 27% van de bevraagde organisaties heeft een social mediabeleid.

• Amper 16% van de geïnterviewde “communicatieprofessionals” gebruikt sociale media voor crisiscommunicatie.

• Slechts 46% van de geïnterviewden doet aan social media monitoring, ondanks de enorme kansen die het biedt.

Social media ROI en rookworst

Kortom: de helft van de bedrijven heeft geen flauw idee wat er wordt verteld op sociale media. Social media monitoring? Da’s toch niet nodig? En als je het doet is het toch maar om een beetje op een dashoard te turen? Niet dus.

Ook met het analyseren van de ROI is het niet veel beter gesteld. Maar je kunt natuurlijk niet meten wat je slecht doet. Zo zegt 30% van de respondenten wel de ROI te kennen maar we zien dat ze in de praktijk vooral kijken naar aantal fans of volgers (14%), de goede oude klik (4%) en het aantal reacties op hun communitypagina’s (ook 4%).

Mijn advies: met cijfers over aantal fans en reacties kun je geen rookworst kopen, alleen rook in de ogen van je senior management leden blazen. Tot die vaststellen dat social media wel ‘cool’ is maar niets opbrengt en dan maar besluiten dat “social media” niet werkt. Nonsens natuurlijk (het gaat niet over de media) maar het is wel een logische reactie.

Sociale media zijn een gratis lunch

Bijzonder merkwaardig is deze vaststelling (en nu kopieer ik even uit het persbericht):

“De meest voorkomende reden die aangehaald wordt om niet te meten, is dat bedrijven niet weten hoe ze dit moeten aanpakken of dat ze het niet nuttig vinden om tijd en geld te investeren in het meten van de resultaten die een gratis tool genereert”.

Kortom: social media is gratis en een tool. Mag ik nu even gaan huilen?

Wacht, ik geef u nog snel mee dat Belgische bedrijven die aan social media monitoring doen, steeds minder opvolgen wat er op blogs wordt gezegd (daling van 14% naar….1%) en vooral focussen op sociale netwerken (40%) en microblogs, in mijn taalgebruik Twitter (34%). Fijn: we monitoren niet echt veel, enkelen hebben wel wat plannen maar blogs laten we voortaan achterwege.

Rest mij u nog te zeggen dat Leads United voor de geïnteresseerden op 5 mei een Social Media Catch Up kennisforum organiseert, voor de onderzoeksspecialisten dat er 70 communicatie- en marketingprofessionals (what’s in a name?) deelnamen en dat ik nu uit pure ellende hieronder één van de presentaties herpost die Olivier Blanchard vorige maand op m’n congresje gaf. In mei komt hij trouwens naar Brussel voor een event van het IAB.

Tip voor wie professioneel aan social media marketing wil doen: denk eens na over welke business functies beter kunnen door sociale media, schakel eens iemand in voor een praatje (liefst één die weinig blaat) of koop eens een goed boek. Die zijn wel niet gratis en ook geen ‘tools’ zoals sociale media blijken te zijn in de perceptie van velen. Maar je leert er wel iets uit.

En tot slot: de studie bevat ook enkele cijfers over de verschillende social media kanalen, doelstellingen en werkmethodes tools die Belgische bedrijven gebruiken. Grafieken vind je hier op flickr.

Persbericht hier. Presentatietje onderaan. Commentaar zoals steeds welkom.

JDC
Digital business consultant bij i-SCOOP

Jean werkt sinds 1992 op het raakvlak van digitale technologie, marketing, sales en media. Hij is sinds 1996 exclusief bezig met digitale marketing en digitale transformatie voor B2B en technologiebedrijven.

Categorie
Tags

3 Reacties

    herwig hernalsteen

    Hey,

    Ik ben het helemaal eens met het feit dat er in België bij veel professionals nauwelijks een social media beleid bestaat.

    Omdat ik zelf boter op het hoofd heb:

    GEZOCHT: FREE-LANCE SOCIAL MEDIA MANAGER

    Contacteer: info@realestateacademy.be

    Wie kan me helpen??

    Positieve groeten


    4 juni 2016 om 12:09
    Jaylene

    Thank you sooooo much Jenn!!! We had a wonderful time that day and the pictures are absolutely beaifutul!! We think you did an awesome job and it was really great to meet you and Jersey!!


    12 juli 2016 om 00:57

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!