Social recruitment in China: hoe populair is het gebruik van sociale netwerken?

20 april 2012, 09:10

China ontwikkelt zich stormachtig, ook online. Wat zijn de effecten ervan op de werving van nieuwe medewerkers? En meer specifiek: welke rol spelen sociale-netwerksites daarin? Eind vorig jaar deed ik hiernaar onderzoek namens het in Shanghai gevestigde employment-marketingbureau MXMM.

Het zal je vast niet ontgaan zijn dat er veel te doen is als het gaat om digitale ontwikkelingen in China. Met de enorme groei van de economie, groeit ook het aantal inwoners en het online mediagebruik van dit enorme land met meer dan 1.3 biljoen inwoners.

Groei van online

Volgens de Chinese overheidsorganisatie China Internet Network Information Center (CNNIC) zijn er in China meer dan 513 miljoen internet gebruikers en 356 miljoen mobiele internet gebruikers (pdf-alert). De gemiddelde Chinees spendeert zo’n 18.7 uur per week online. Ter vergelijking: bij Nederlandse internetgebruikers is dat 9,8 uur. Net iets minder dan de helft van alle internetgebruikers (48.7 procent) gebruikt sociale-netwerksites als Weibo’s (microblogs). Ook andere sociale-netwerksites zijn immens populair, want volgens het CNNIC is 47.6 procent van de Chinese internetgebruikers aanwezig op één of meerdere platformen als RenRen, Qzone en Kaixin001.

Deze groeiende trend biedt voor veel organisaties interessante mogelijkheden om online hun doelgroepen te bereiken en te betrekken. Zo ook voor de vele werkgevers in China die graag middels online media (latent) werkzoekenden willen bereiken, om zodoende te werken aan hun employer branding en recruitment. Want zoals je met zo’n enorme populatie niet meteen zou verwachten is de ‘war on talent’ in China zeker gaande.

Social recruitment

Maar hoe vaak worden sociale-netwerksites eigenlijk gebruikt in China voor employer branding- en recruitment-doeleinden? Een zoektocht op internet levert veel informatie over social recruitment. Dit is echter voornamelijk gericht op de Europese en Amerikaanse markt. Over de status van social recruitment specifiek in China is nog weinig informatie beschikbaar.

Om meer inzicht te verkrijgen in social recruitment in China, is eind 2011 een survey opgezet om te achterhalen wat het gebruik en de perceptie van sociale netwerken is onder high-level HR-professionals in China. Het onderzoek is uitgevoerd door het in Shanghai gevestigde employment-marketingbureau MXMM, waar ik tot vorig jaar tijdelijk werkzaam was.

Onderzoeksresultaten

De resultaten uit het onderzoek geven een uniek inzicht in de status van de markt wat betreft social recruitment in China. Zo blijkt dat, net als in andere delen van de wereld, grote online sociale-netwerksites als Qzone, Renren en Sina Weibo veel mogelijkheden bieden voor organisaties om met hun doelgroepen in contact te komen. Uit het onderzoek blijkt dan ook dat 51% van de respondenten deze sites gebruikt binnen hun organisatie voor recruitment-doeleinden. Daarnaast worden Renren (sociaal netwerk, vergelijkbaar met Facebook) en Sina Weibo (microblog, vergelijkbaar met Twitter) aangegeven als de meest gebruikte kanalen op dit moment.

Toch bestaat er in China ook nog steeds enige voorzichtigheid om het inzetten van sociale-netwerksites. De voornaamste redenen voor het niet gebruiken ervan blijkt o.a. een gebrek aan kennis en kunde binnen de organisatie, een gebrek aan goede Chinese cases in social recruitment cases en een gebrek aan beleid en strategie binnen de organisatie.

De digitale ontwikkelingen blijven zich in China nog steeds in razend tempo ontwikkelen. Het is daarom erg interessant om trends en ontwikkelingen als social media nauwgezet te blijven volgen. Onderstaande infographic geeft nog meer inzicht in de huidige status van social recruitment in China. Meer informatie en het volledige rapport zijn te vinden op de speciale website of volg het Twitter-account @SRChina.

Vincent Rietveld
Digital Marketing Manager bij Maximum Employment Marketing

Als digital marketing manager bij Maximum werk ik aan digitale projecten op het gebied van employer branding en recruitment marketing. In een multidisciplinair team creëer ik social strategieën en content marketing voor de mooiste werkgevers in Nederland, waarbij het altijd ons doel is om het juiste werkgeversverhaal tot leven te brengen bij de doelgroep.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!