Social media als marketingaanjager voor het MKB

Social media in het MKB - hoe krijg je dat voor elkaar?

Social media als marketingaanjager voor het MKB
, Scale.nl
@roelnd

Volgens het CBS zit ruim een derde van de Nederlandse bedrijven op Twitter, boven het Europese gemiddelde. Maar hoe doen ze het daar? Een onderzoek van Staples (uit 2013) laat zien dat meer dan de helft van de bedrijven in het MKB-segment niet weer hoe social media hun bedrijf kan helpen. Social media kan een echte marketing-aanjager zijn, zonder dat het veel hoeft te kosten. Maar hoe pak je dat precies aan?

Grootste verschuiving van onze generatie

Social media heeft voor de grootste verschuiving binnen de huidige generatie internetgebruikers gezorgd. Waar het internet statisch was in het voorzien in informatie en het gebruik zelf, is dat aan verandering onderhevig: het is dynamisch, sociaal en interactief. Dat betekent ook dat bedrijven die online actief zijn mee moeten zullen gaan in deze verandering. De grootste fout die bedrijven dan ook kunnen maken met betrekking tot social media, is het niet actief zijn op social media.

Maar bovenstaande ‘fout’ komt vooral voort uit het onduidelijke motief, zoals het onderzoek van Staples al liet zien. ‘Hoe kan social media mijn bedrijf vooruit helpen?’ is de vraag die gesteld wordt en hieronder laten we zien hoe je deze vraag zelf kunt gaan beantwoorden.

Focus: kies jouw netwerken

Een eerste stap in dit proces zal een duidelijk plan zijn. Zo’n socialmediaplan (of -strategie, als je wilt) hoeft niet ingewikkeld in elkaar te zitten, dat is social media zelf namelijk ook niet – maar hij moet wel duidelijk zijn. 

Het belangrijkste onderdeel daarvan moet gaan over de netwerken waarop je actief bent. Het is goed om dit vooraf te bepalen en daarop te focussen. Dat mag ook gerust maar 1 platform zijn, maar probeer niet teveel te willen, zeker niet wanneer je nu start met social media. Daarnaast is het natuurlijk belangrijk wat je te vertellen hebt, maar daar later meer over.

Hoe kies je jouw sociale netwerken? Op basis van wat je als bedrijf doet: is jouw doelgroep erg zakelijk en spreek je die formeel aan? Dan zul je snel bij LinkedIn uitkomen en zal Instagram geen optie zijn. Maar voor een ‘snelle’ webshop die particulieren bedient, is dat weer een heel ander verhaal. Slim is het in ieder geval om in de eerste fase te kijken naar de gevestigde orde en nieuwe socialmediaplatformen als Ello voorlopig te vergeten.

De meest gebruikt sociale netwerken zijn Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn, Google+ en Pinterest (en wellicht YouTube). Kies er eentje, of juist een paar, maar (in het begin) niet allemaal. Op basis van het karakter van deze netwerken kun je voor jouw bedrijf een keuze maken.

Snel leren

Doordat social media zo transparant is, kun je er ook snel van leren. Wat werkt wel en wat werkt niet? Dit kun je zelfs per branche bekijken. Neem dus de tijd om eens wat concurrenten onder de loep te nemen: wat voor soort berichten delen ze, hoevaak doen ze dat en praten ze alleen tegen zichzelf of gaan ze ook het gesprek met anderen aan?

Daarnaast zijn er ook veel beroemde cases te vinden over het succesvol inzetten van social media. Uit alle branches zijn voorbeelden te vinden die laten zien hoe je social op een manier kunt inzetten die goed werkt, maar ook cases uit andere branches kunnen waardevol zijn om te bekijken.

Op Marketingfacts kom je al een heel eind. Een selectie van leuke artikelen:

Verder is het goed om blogs te lezen die een focus op social media hebben. Ervaringen van anderen zijn enorm waardevol en kunnen je snel vooruit helpen. Door de enorm snelle opkomst van social media en het feit dat het een blijvertje is/lijkt, wordt er ook veel onderzoek naar gedaan, waar dan weer blogs over worden geschreven. Lezen dus!

Wat ga je plaatsen?

Om social media succesvol in te zetten, is niet eens zoveel nodig. Je moet een keuze maken uit de beschikbare sociale netwerken, bepalen wie er verantwoordelijk is voor het beheer ervan (en als je dat zelf bent, prik vaste momenten in de week om updates te plaatsen of in te plannen) en weten wat je gaat plaatsen.

Ehm weten wat je gaat plaatsen? Dat is voor veel bedrijven op social media een uitdaging en dus een punt waar we niet te snel aan voorbij moeten gaan.

Natuurlijk is het goed om jezelf te laten zien, maar niemand zit te wachten op (enkel) tweets of Facebook-posts over je eigen bedrijf. Iedereen op social media wil graag leuke dingen voorbij zien komen. Als je berichten gaat plaatsen, is het dus goed om relevant te zijn met betrekking tot jouw producten of diensten, maar denk ook vooral aan je doelgroep.

Om dat proces makkelijker te maken hebben we een aantal online tools op een rijtje gezet.

  • Buzzsumo: Met Buzzsumo krijg je op basis van keywords een overzicht van socialmediaberichten en blogs. Een lijst aan Engelstalige onderwerpen waar je inspiratie mee kunt op doen.
  • Google Alerts/News: Op Google News kun je zoeken op een onderwerp, waarbij je direct een lijst krijgt van blogs en artikelen van de afgelopen tijd. Scroll daar doorheen om inspiratie op te doen. Of stel alerts in om er dagelijks een overzicht van te krijgen per e-mail.
  • Mentia: Een alternatief voor bovenstaanden, maar dan enkel gericht op social media én Nederlandstalige content. Gefilterd op populariteit, berichten op social media die het dus goed doen bij jouw publiek. Ook met dagelijkse alert-mail.
  • Buffer: Wanneer je met bovenstaande tools een flinke lading content hebt gevonden, of voldoende inspiratie hebt gekregen om zelf dingen te schrijven, kun je Buffer gebruiken om social media berichten in te plannen. Door dit een of twee keer per week te doen gebeurt er constant iets op jouw social accounts, zonder dat je dit iedere dag zelf hoeft te plaatsen.

De 80/20 regel

Oorspronkelijk al uit 1906, de 80/20 regel (of het Pareto-principe), maar nog steeds relevant. En we kunnen die term ook mooi overnemen in socialmediamarketing. Voor bedrijven die actief zijn op social media is dit namelijk een mooie balans om in het achterhoofd te houden bij alle social media activiteiten:

  • 80 procent van de socialmedia-updates komen ‘uit de markt’ en zijn leuk om te delen, omdat je doelgroep het leuk vindt om te lezen.
  • 20 procent van de social media updates gaan over je product of dienst, en gaan dus om het genereren van bezoekers naar je site, of simpelweg sales.

Door deze verdeling aan te houden, zal jouw doelgroep zich niet gaan storen aan ‘wij van WC Eend’ updates en kun je tegelijkertijd toch een concreet resultaat uit social media halen. Naast de versterking van je merk en de relatie met je doelgroep natuurlijk.

Realistische doelen & geef het tijd

Het resultaat van social media is al lange tijd een discussie. Moet je er wel of geen targets aan hangen? Moet het direct geld opleveren?

Voor bedrijven op social media is het goed om doelen te stellen, maar hou deze realistisch. Zo loop je niet het risico de 80/20 verdeling uit het oog te verliezen wanneer het resultaat achterblijft, maar heb je toch iets om naartoe te werken. Het is hierbij belangrijk om ook voor ogen te houden dat social media vooral draait om interactie met je doelgroep, het is geen (strict) verkoopkanaal.

Laatste punt: geef het tijd. Neem de tijd om je socialmedia-accounts uit te bouwen. Door actief te zijn, zal er een organische groei komen en je kunt dit prima ondersteunen door een betaalde campagne op bijvoorbeeld Facebook of Twitter. Maar neem de tijd om het zichzelf te laten bewijzen, dan wordt het vanzelf een waardevol onderdeel van je bedrijf.

Credits afbeelding: Sean MacEntee, licentie: CC0 (Publiek domein)

Delen

0
21


Er zijn 8 reacties op dit artikel

  • Hoi Roeland, leuk artikel met goede, praktische tips. Dank daarvoor! Ben het met je eens dat het veel kan opleveren, ook voor kleine bedrijven.
    Voor MKB'ers die geinteresseerd zijn in social media is dit nog wel een goede aanvulling: http://www.froekjepanis.nl/social-media-voor-mkb/

    geplaatst op
  • Ik kan me hier volledig in vinden.
    Misschien met een beetje hulp van iemand die meer van social media afweet

    geplaatst op
  • "De grootste fout die bedrijven dan ook kunnen maken met betrekking tot social media, is het niet actief zijn op social media." Goede quote! Goed stuk ook!

    geplaatst op
  • Het is voor het MKB inderdaad verstandig om gebruik te maken van sociale media. Het is een relatief voordelige manier om het bedrijf te profileren en is de manier om met klanten en relaties te engagen. Het is wel belangrijk om dit goed te doen en er voldoende tijd aan te besteden. Als je er zelf weinig mee hebt en / of er onvoldoende tijd voor kunt vrijmaken, dan adviseer ik ondernemers om de hulp in te roepen van een social media manager. Die kan je namelijk erg goed helpen met het opzetten van een effectieve social media strategie en ook de uitvoering daarvan regelen.

    geplaatst op
  • Bijgaand enkele punten waar een social media manager je o.a. mee kan helpen:

    -Het opstellen van de social media strategie en een social media plan.
    - Het opzetten, uitvoeren en bewaken van social media campagnes.
    - Proactief adviseren door middel van uitgebreide updates over de effectiviteit van campagnes en acties.
    - Het bewaken van de resultaten en waar nodig actief bijsturen.
    - Managen van content en de social media-kanalen en communicatie met de klant.
    - Aansturen van leveranciers zoals tekstschrijvers en social media bureaus.

    Zie ook: http://www.mkbinternetmanager.nl/internetmanagement/social-media-management/

    geplaatst op
  • Ha Roeland,

    Je gaat wel erg kort door de bocht! Bedenk dat de social media NIET zijn bedacht om bedrijven te laten communiceren met klanten. Het is niet verwonderlijk dat veel organisaties zich afvragen waarom social media zo slecht scoren. Scoren in wat?

    Met alle mogelijkheden die je schetst om social media te implementeren, zul een organisatie zich vier dingen moeten realiseren;
    1) Als je begint, wees bescheiden en LUISTER naar wat er wordt gezegd over onderwerpen waar je bedrijf zich mee bezig houdt.
    2) Als je wat plaatst doe dat vooral om een bijdrage te leveren aan iets dat mensen interesseert of om een onderwerp ter discussie te stellen.
    3) Gebruik social media niet als verkoop kanaal en probeer ook niet om slimme commerciële boodschappen in je berichten te verstoppen.
    4) Trek minstens 2 jaar uit om volgers naar je platform te trekken.

    Lees ook eens: http://www.marketingfacts.nl/berichten/waarom-social-media-beperkte-waarde-hebben-als-marketingkanalen?sqr=lavender&

    geplaatst op
  • Goed stuk. Wij hebben bij HITMA ook ervaren dat je als MKB-bedrijf inderdaad heel wat kunt bereiken door social media in te zetten.

    geplaatst op
  • Wat een verzonnen lulverhalen van de z.g. lezers. Had beter verwacht van professionals.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.