Social marketing begínt met social business

Interne social media als drijvende kracht achter je social marketing

Social marketing begínt met social business

Marketeers waren de eersten die social media omarmden. En dan vooral om de klanten te bereiken. Maar nu dat proces bij veel bedrijven redelijk op orde lijkt, wordt de weg ingezet naar 'social business'. De eerste stap daarbij is de inzet van interne social media. Hoewel dat op het eerste gezicht niet het terrein lijkt van jou als marketeer, maar het biedt het juist voor jou ook kansen. Want het zijn vaak je collega's die jouw marketingbeloften moeten waarmaken. Maar kennen ze die wel? En begrijpen ze waar je als bedrijf heen wilt? Daarom zijn interne social media van essentieel belang voor je externe social marketing. Tijdens de NIMA-masterclass Social Business op 1 december a.s. gaan Marco Derksen (Upstream/Marketingfacts), Peter Haan (Evolve) en Elbrich Raessen (VIVAT/SNS Reaal) hierover graag de discussie met jou aan.

The customer comes first

Als marketeers zijn we vaak heel klantgericht bezig. The customer comes first, toch? Zo ook met social media. Eerst waren de klanten aan de beurt. En de potentiële klanten. Social media werden snel omarmd om hen te bereiken, activeren, engagen.

Inmiddels hebben veel organisaties hun draai op dat vlak wel gevonden. En met resultaat. Maar daarmee is nog maar een deel van de belofte van social media ingelost. Want je klanten mogen intussen ‘brand ambassadors’ geworden zijn, maar zijn je collega’s dat eigenlijk ook? En maken zijn de merkbelofte waar die je communiceert aan je klanten? Sterker nog: kennen zij die belofte eigenlijk wel?

De kracht van interne social media

De inzet van social media binnen de eigen organisatie biedt grote kansen om je collega’s en medewerkers te betrekken bij en ín het klantproces. Om ze te overtuigen van je organisatie- en marketingdoelstellingen, je purpose of - zo je wilt - je ‘why’. Het draagt bij aan hun tevredenheid in het werk en indirect - maar substantieel! - aan de klanttevredenheid. En de klant komt op de eerste plaats, nietwaar?

Veel bedrijven en andere organisaties zien deze waarde van interne social media in en zijn gestart met de inzet ervan. Daarbij lopen veel van hen tegen uitdagingen aan. Welke tools moet ik inzetten? Hoe krijg ik mijn medewerkers en collega’s zover dat zij actief gaan bijdragen? En het management zover om het goede voorbeeld te geven?

Masterclass Social Business

De antwoorden daarop krijg je tijdens de masterclass Social Business op 1 december a.s. die Marketingfacts en NIMA samen organiseren. OK, dat is natuurlijk onzin, want elke organisatie moet die antwoorden zelf vinden, maar we helpen je wel op het juiste spoor.

Dat doen we in een interactieve sessie, waarbij de discussie wordt gevoed door presentaties van de volgende 3 sprekers:

  • Marco Derksen - Digitaal strateeg, oprichter Marketingfacts.nl en Upstream, strategisch adviesbureau op het gebied van social business
    In zijn verhaal zal Marco Derksen zich richten op de opkomst van de netwerkeconomie en de eisen die dat stelt aan organisaties, die zich moeten aanpassen naar netwerkorganisaties. Aan de hand van zijn eigen 7i-model schetst hij de mogelijkheden die zij daarbij hebben.
  • Peter Haan - Oprichter/directeur Evolve, een bureau gespecialiseerd in het verbinden van medewerkers via interne sociale media
    Vanuit Evolve is Peter betrokken bij het op- en inzetten van interne social media bij een groot aantal organisaties. Begin dit jaar lanceerde hij ook het eerste onderzoek naar de stand van zaken op dit gebied. Peter deelt zijn ervaringen met het vinden van de juiste tools, het ‘engagen’ van de medewerkers en de doorontwikkeling van interne social media.
  • Elbrich Raessen - Senior adviseur online communicatie VIVAT Verzekeringen (onderdeel SNS Reaal)
    Elbrich heeft bij SNS Reaal en VIVAT veel ervaring opgedaan met de invoering van interne social media. Ze staat met haar voeten in de modder en zal vanuit de eigen praktijk laten zien wat werkte… en wat niet.

Details

  • Datum: 01 december 2014
  • Tijd: 16.00-21.00 uur
  • Locatie: NIMA, Amsterdam Zuidoost
  • Organisator: NIMA i.s.m. Marketingfacts
  • PE-punten: Register Marketeers en Senior Marketing Professionals ontvangen voor het volgen van deze NIMA Masterclass 6 PE-punten
  • Prijs NIMA-leden: € 299 (ex.BTW)
  • Prijs Marketingfacts-leden: als lezer van Marketingfacts betaal je dezelfde prijs als NIMA-leden, € 299 (ex.BTW) dus - vul daarvoor bij de registratie onder "Bijzonderheden" 'marketingfacts' in
  • Aanmelden: meer informatie en het aanmeldformulier vind je op de NIMA-website!

Tot 1 december!

Credits afbeelding: Robert Scoble, licentie: CC BY (Commercieel hergebruik, inclusief aanpassing)

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.