Snapchat gaat Twitter voorbij, maar hoe zit het met advertising?

7 juni 2016, 08:00

Snapchat is volgens Bloomberg met 150 miljoen dagelijkse gebruikers Twitter voorbij gestreefd; in december 2015 dat er nog 110 miljoen. Twitter geeft geen informatie over dagelijks gebruik, maar aangenomen wordt dat rond de 136 miljoen mensen het platform dagelijks gebruiken (op basis van de meest recente cijfers). Snapchat is pas een paar jaar oud en de groei gaat dus hard. Maar hoe zit het eigenlijk met adverteren?

De groei is voornamelijk te vinden onder millennials en volgens de YouGovBrandindex zijn het voornamelijk jonge vrouwen die zorgen voor stijging. Met de groei komen voor Snapchat kansen om op die groei te kapitaliseren. Snapchat is dan ook in rap tempo advertentiemogelijkheden aan het introduceren. Omdat wij in Nederland helaas nog niet regionaal en lokaal kunnen targeten, zijn vooral internationale merken al wel volop bezig met adverteren via Snapchat.

Essentieel kanaal

Iets meer dan een jaar geleden heeft Snapchat Discover geïntroduceerd, waarbij een select aantal merken een eigen content kanaal hebben, zoals Vice, MTV, Cosmopolitan, CNN en Burberry. De Discover-sectie gaat binnenkort op de schop en moet er meer uit gaan zien als een dynamische nieuwsportaal in plaats van de statitische ronde logo’s die het nu zijn. Ook worden Live Story-mogelijkheden geïntegreerd in de Discover-sectie

Voor merken als National Geographic is Snapchat nu een essentiëel kanaal om millennials te bereiken. Zij zitten in aantallen videoviews op een niveau dat concurreert met de videoviews van Facebook. Volgens onderzoek van L2 zijn vooral merken in de active wear, fast-moving consumer goods, consumentenelektronica, dranken en beauty erg actief op Snapchat. Samen zijn ze verantwoordelijk voor 86 procent van de advertising op Snapchat.

Binnen deze categorieen waren Nike (20 procent), Little Debbie (7 procent), GE Appliances (14 procent), PepsiCo (7 procent) en TRESemme (9 procent) het meest actief.

Voorbeelden

Super Bowl

In de aanloop naar de Super Bowl dit jaar heeft PepsiCo Snapchat agressief ingezet met haar merken Doritos en Pepsi. Dit deden ze onder andere op het Discover-kanaal Tastemade met content van de GameDayGrubMatch-campagne die tegelijk op YouTube, Snapchat, Facebook, Instagram en Tumblr werd ingezet. In de campagne daagde PepsiCo studenten van de Culinary Institute of America uit om het ultieme Super Bowl-gerecht te maken met alleen maar PepsiCo-producten.

Tijdens de Super Bowl was Pepsi actief als sponsor van de NFL-live story met een eigen halftime show op Snapchat.

Andere advertising richt zich de laatste tijd op het leuker maken van de snaps van gebruikers door het inzetten van Snapchat Lenses. Een van de grote (Snapchatcampagne) winnaars tijdens de Super Bowl was Gatorade met hun lens.

Andere Snapchat-campagnes tijdens de Super Bowl vind je hier.

Empire

Fox heeft eind maart een Sponsored Lens-campagne ingezet voor de tweede helft van tweede seizoen van Empire, waarbij een koptelefoon-, zonnebril- en microfoon-filter overlay werden gebruikt. Deze ad werd 61 miljoen keer bekeken en gemiddeld speelden gebruikers twintig seconden met de filter voordat hij werd toegevoegd aan een snap. Volgens Snapchat was de brand awareness 16 procent hoger voor de groep die de ads had bekeken op Snapchat ten opzichte van de groep die de Snapchat-ads niet had bekeken. Het merk Beats, van Dr. Dre, heeft een vergelijkbare campagne gedraaid.

Cinco de Mayo en X-Men

Taco Bell heeft met haar Cinco de Mayo-lens op één dag zelfs meer dan 224 miljoen views gerealiseerd.

Het overnemen van de Lenses kan ook te agressief zijn als het de normale content verdringt, zoals 20th Century Fox merkte met zijn X-Men Lenses.

Kosten

De Snapchat Lenses hebben een enorme impact en een enorm bereik, maar de kosten zijn ook een stuk hoger dan Live- en Discover-advertising op Snapchat. Hieronder een overzicht van de kosten om te adverteren op Snapchat op dit moment.

Actieve merken in Nederland

Hoe de advertising op Snapchat er in de toekomst uit zal zien, is nog de vraag. Feit is dat de potentie, zowel qua content als bereik, groot is. Adverteren op Snapchat is in Nederland nog niet in te zetten. Toch zijn er al veel merken en organisaties actief, hierbij een lijst van Nederlandse Snapchatkanalen:

  • ABN AMRO – abnamronl
  • Hünkemoller – hunkemollerhq
  • BALR – bybalr
  • Bijenkorf – BijenkorfSnaps
  • Vodafone – vodafoneNL
  • NOS nieuws – nosnieuws
  • Metro – snapmetro
  • Radio 538 – radio538snaps
  • De Telegraaf – detelegraaf
  • Stabilo – StabiloNL
  • Gogo Reizen – gogo.nl
  • Walibi – walisnaps
  • Fanta – Fantanederland
  • NPO Zapp – NPOzapp
  • Stedelijk Museum – stedelijkmuseum
  • Ajax – afcajax1900
  • PSV – psvofficial
  • Olympic Moves – olympicmoves
  • Hogeschool van Amsterdam – hva_amsterdam

Ben jij zelf actief op Snapchat (ik wel: cremers) en ken je kanalen van Nederlandse merken die missen in dit rijtje? Laat het weten in de comments!

I love marketing, consumers and new ideas. Not just new ideas, but making them real and successful - Eigenaar van Fresh Bridge en SportVibes Digital.

Categorie
Tags

8 Reacties

    Nicolette van Alebeek

    Ook gemeente ‘s-Hertogenbosch experimenteert al een tijdje op Snapchat. We geven kijkjes achter de schermen, rondleidingen en delen mooie plaatjes uit onze gemeente.


    7 juni 2016 om 14:02
    Roderick Cremers

    @Nicolette – Wat is jullie snapchat naam? En hoe loopt het?


    7 juni 2016 om 14:11
    Nino

    Neem anders een kijkje bij Joylent 🙂


    7 juni 2016 om 19:47
    Nieck de Weerd

    Dank hiervoor, Roderick. Bij Personal Body Plan merken dat wanneer we een collega (meestal een influencer) een dag ons kanaal laten overnemen het aantal views significant toeneemt. Via andere kanalen (o.a. FB en Insta) maken we deze ’take-over’ meestal een dag van tevoren bekend. Een mix tussen een relevant ‘verhaal’, authenticiteit en humor lijken voor ons goed te werken. Kijk mee via ‘volgpbp’. 🙂


    8 juni 2016 om 04:26
    Angelique Koosman

    Mooi artikel! Interessant om te volgen en kiekje te nemen bij RTboulevardNL, EditieNL RTLnieuwsNY, Europarl (europees parliament) maar ook archiefalkmaar en niet te vergeten vele dj’s en festivals 🙂

    Ik ga je volgen, leuk! snap around 🙂


    8 juni 2016 om 12:35
    Roderick Cremers

    @Angelique – Super leuk! Zie je op snapchat!


    8 juni 2016 om 15:24
    Jodecy

    ). If on the other hand, one is convicted by the law that forgiveness is needed, and one cannot solve the problem without God’s forgiveness, prayer would be beneficial, and stgnrethening. The bound will can neither ask or pray for the desired result, for the result isn’t desired, or seen to be needed. You can not ask or pray, yet you ask baited questions. More evidence of the bound will. You are trapped in your own deception, (bound).


    12 juli 2016 om 01:28

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!