Snapchat gaat Twitter voorbij, maar hoe zit het met advertising?

Snapchat gaat Twitter voorbij, maar hoe zit het met advertising?

Snapchat is volgens Bloomberg met 150 miljoen dagelijkse gebruikers Twitter voorbij gestreefd; in december 2015 dat er nog 110 miljoen. Twitter geeft geen informatie over dagelijks gebruik, maar aangenomen wordt dat rond de 136 miljoen mensen het platform dagelijks gebruiken (op basis van de meest recente cijfers). Snapchat is pas een paar jaar oud en de groei gaat dus hard. Maar hoe zit het eigenlijk met adverteren?

De groei is voornamelijk te vinden onder millennials en volgens de YouGovBrandindex zijn het voornamelijk jonge vrouwen die zorgen voor stijging. Met de groei komen voor Snapchat kansen om op die groei te kapitaliseren. Snapchat is dan ook in rap tempo advertentiemogelijkheden aan het introduceren. Omdat wij in Nederland helaas nog niet regionaal en lokaal kunnen targeten, zijn vooral internationale merken al wel volop bezig met adverteren via Snapchat.

Essentieel kanaal

Iets meer dan een jaar geleden heeft Snapchat Discover geïntroduceerd, waarbij een select aantal merken een eigen content kanaal hebben, zoals Vice, MTV, Cosmopolitan, CNN en Burberry. De Discover-sectie gaat binnenkort op de schop en moet er meer uit gaan zien als een dynamische nieuwsportaal in plaats van de statitische ronde logo's die het nu zijn. Ook worden Live Story-mogelijkheden geïntegreerd in de Discover-sectie

Voor merken als National Geographic is Snapchat nu een essentiëel kanaal om millennials te bereiken. Zij zitten in aantallen videoviews op een niveau dat concurreert met de videoviews van Facebook. Volgens onderzoek van L2 zijn vooral merken in de active wear, fast-moving consumer goods, consumentenelektronica, dranken en beauty erg actief op Snapchat. Samen zijn ze verantwoordelijk voor 86 procent van de advertising op Snapchat.

Binnen deze categorieen waren Nike (20 procent), Little Debbie (7 procent), GE Appliances (14 procent), PepsiCo (7 procent) en TRESemme (9 procent) het meest actief.

Voorbeelden

Super Bowl

In de aanloop naar de Super Bowl dit jaar heeft PepsiCo Snapchat agressief ingezet met haar merken Doritos en Pepsi. Dit deden ze onder andere op het Discover-kanaal Tastemade met content van de GameDayGrubMatch-campagne die tegelijk op YouTube, Snapchat, Facebook, Instagram en Tumblr werd ingezet. In de campagne daagde PepsiCo studenten van de Culinary Institute of America uit om het ultieme Super Bowl-gerecht te maken met alleen maar PepsiCo-producten.


Tijdens de Super Bowl was Pepsi actief als sponsor van de NFL-live story met een eigen halftime show op Snapchat.

Andere advertising richt zich de laatste tijd op het leuker maken van de snaps van gebruikers door het inzetten van Snapchat Lenses. Een van de grote (Snapchatcampagne) winnaars tijdens de Super Bowl was Gatorade met hun lens.

Andere Snapchat-campagnes tijdens de Super Bowl vind je hier.

Empire

Fox heeft eind maart een Sponsored Lens-campagne ingezet voor de tweede helft van tweede seizoen van Empire, waarbij een koptelefoon-, zonnebril- en microfoon-filter overlay werden gebruikt. Deze ad werd 61 miljoen keer bekeken en gemiddeld speelden gebruikers twintig seconden met de filter voordat hij werd toegevoegd aan een snap. Volgens Snapchat was de brand awareness 16 procent hoger voor de groep die de ads had bekeken op Snapchat ten opzichte van de groep die de Snapchat-ads niet had bekeken. Het merk Beats, van Dr. Dre, heeft een vergelijkbare campagne gedraaid.

Cinco de Mayo en X-Men 

Taco Bell heeft met haar Cinco de Mayo-lens op één dag zelfs meer dan 224 miljoen views gerealiseerd.

Het overnemen van de Lenses kan ook te agressief zijn als het de normale content verdringt, zoals 20th Century Fox merkte met zijn X-Men Lenses.

Kosten

De Snapchat Lenses hebben een enorme impact en een enorm bereik, maar de kosten zijn ook een stuk hoger dan Live- en Discover-advertising op Snapchat. Hieronder een overzicht van de kosten om te adverteren op Snapchat op dit moment.

Actieve merken in Nederland

Hoe de advertising op Snapchat er in de toekomst uit zal zien, is nog de vraag. Feit is dat de potentie, zowel qua content als bereik, groot is. Adverteren op Snapchat is in Nederland nog niet in te zetten. Toch zijn er al veel merken en organisaties actief, hierbij een lijst van Nederlandse Snapchatkanalen:

  • ABN AMRO - abnamronl
  • Hünkemoller - hunkemollerhq
  • BALR - bybalr
  • Bijenkorf - BijenkorfSnaps
  • Vodafone - vodafoneNL
  • NOS nieuws - nosnieuws
  • Metro - snapmetro
  • Radio 538 - radio538snaps
  • De Telegraaf - detelegraaf
  • Stabilo - StabiloNL
  • Gogo Reizen - gogo.nl
  • Walibi - walisnaps
  • Fanta - Fantanederland
  • NPO Zapp - NPOzapp
  • Stedelijk Museum - stedelijkmuseum
  • Ajax - afcajax1900
  • PSV - psvofficial
  • Olympic Moves - olympicmoves
  • Hogeschool van Amsterdam - hva_amsterdam

Ben jij zelf actief op Snapchat (ik wel: cremers) en ken je kanalen van Nederlandse merken die missen in dit rijtje? Laat het weten in de comments!

Credits afbeelding: Snapchat, licentie: Alle rechten voorbehouden

Delen

0
1


Er zijn 7 reacties op dit artikel

  • Ook gemeente 's-Hertogenbosch experimenteert al een tijdje op Snapchat. We geven kijkjes achter de schermen, rondleidingen en delen mooie plaatjes uit onze gemeente.

    geplaatst op
  • @Nicolette - Wat is jullie snapchat naam? En hoe loopt het?

    geplaatst op
  • @Roderick, onze snapchatnaam is: shertogenbosch
    We zijn momenteel nog aan het onderzoeken wat wel en niet werkt. Het is dus echt een pilot. Als je dagelijks wat plaatst zie je je volgers aanzienlijk groeien. En we krijgen nu af en toe ook enthousiaste berichtjes terug van volgers die laten zien dat ze bijvoorbeeld op een evenement in onze gemeente aanwezig zijn of gewoon ergens op een terrasje zitten. Zie ook: http://www.socialemediaburo.be/nieuws/openbare-besturen-op-snapchat

    geplaatst op
  • Neem anders een kijkje bij Joylent :-)

    geplaatst op
  • Dank hiervoor, Roderick. Bij Personal Body Plan merken dat wanneer we een collega (meestal een influencer) een dag ons kanaal laten overnemen het aantal views significant toeneemt. Via andere kanalen (o.a. FB en Insta) maken we deze 'take-over' meestal een dag van tevoren bekend. Een mix tussen een relevant 'verhaal', authenticiteit en humor lijken voor ons goed te werken. Kijk mee via 'volgpbp'. :-)

    geplaatst op
  • Mooi artikel! Interessant om te volgen en kiekje te nemen bij RTboulevardNL, EditieNL RTLnieuwsNY, Europarl (europees parliament) maar ook archiefalkmaar en niet te vergeten vele dj's en festivals :-)
    Ik ga je volgen, leuk! snap around :-)

    geplaatst op
  • @Angelique - Super leuk! Zie je op snapchat!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.