Sms-ergernis op mobieltje

3 januari 2003, 11:22

We zijn nog niet gewend aan ongewenste post per e-mail of mobieltjes moeten het ontgelden. Spammers sturen dagelijks ongevraagd duizenden tekstberichten naar willekeurige mobiele nummers. Een lucratieve bezigheid; want wie antwoordt moet betalen.

Sms-ergernis op mobieltje`Iemand vindt jou lief’. Dit bericht bereikte niet lang geleden een groot aantal Vodafone-abonnees. KPN-ers werden belaagd met de krakkemikkige mededeling: `Iemand die JIJ kent, probeert je te bereiken via onze dating service!!’. Alle mobiele bellers kunnen te maken krijgen met ongevraagde spam, ongeacht bij welke telecomaanbieder zij een abonnement hebben.

Het ontvangen van zo’n bericht is gratis, maar het blijft vervelend om deze ongevraagde onzin-berichten te moeten vinden in de inbox van je mobieltje. Om uit te vinden wie er achter de nep-boodschap zit, moet een duur 0909-nummer (? 0,75 per minuut) worden gebeld.

De telecomaanbieders zijn echter niet de opdrachtgevers of de verzenders van de spam. De malafide bedrijven of personen die de lucratieve sms-jes de wereld insturen, gebruiken door een computer samengestelde mobiele nummers. Een pc kan duizenden willekeurige combinaties van cijfers maken. Een aantal van deze gecombineerde telefoonnummers bestaat uiteraard niet, maar een groot gedeelte wel. Bij e-mailspam werkt het net zo. Het verschil is dat de meeste e-mailprogramma’s een filter hebben dat ongewenste post kan tegenhouden. Een mobiele telefoon heeft dat helaas niet.

De telecombedrijven kunnen alleen iets doen tegen ongevraagde sms-jes: de afzender opsporen en data van de betreffende zender niet doorlaten. Bij sms-reclame ligt dat anders. Vaak gaat het hier om `kleine letterspam’ en ligt de verantwoordelijkheid bij de abonnee – hoewel die dat vaak niet weet. Voor deze ongevraagd ontvangen tekstberichten moet wel worden betaald. Ina van der Meulen van O2: ,,Bijna niemand leest bij het aanmelden voor sms-diensten als weer of file-informatie de kleine lettertjes goed. Daarin kan staan dat de aanbieder wordt gemachtigd het telefoonnummer te gebruiken voor andere diensten. Onbewust sluit men zo een abonnement af.’‘

Het opzeggen van sms-diensten is een lastige klus. Dutchtone heeft als enige aanbieder van mobiele telefonie een uitgebreide lijst sms-afmeldcodes online gezet. Ook Vodafone neemt verantwoordelijkheid voor het leed dat hun abonnees overkomt. Het bedrijf ondernam onmiddellijk actie toen klanten het gewraakte bericht `Iemand vindt je lief’ op het scherm van hun mobieltje kregen. ,,Binnen twee dagen hadden we de spammer opgespoord en uitgeschakeld’‘, zegt Jacqueline van Zundert van Vodafone. ,,Het bericht kwam van een Joegoslavisch bedrijf, was vanuit Duitsland verstuurd en via het netwerk van Swisscom bij onze klanten terechtgekomen. De oorsprong lag zelfs in India. Swisscom laat nu geen sms meer door van dat bedrijf uit India.’‘

Bij de Opta, de toezichthouder van de telecombranche, is het probleem van spam-sms bekend, maar de organisatie kan nog niets ondernemen. ,,Er is nauwelijks regelgeving voor sms en al helemaal niet voor spam op het mobieltje’‘, aldus Walter Sans van Opta. ,,Wij wachten op de gedragscode van marketingbureau DMSA. Dit marketingbureau zou namens de telecombranche een aantal gedragsregels opstellen.’‘

Er is alleen een probleem: DMSA is onlangs failliet verklaard. De Opta blijft desondanks wachten op een code van DMSA of een andere gedragscode.

De telefoniste van DMSA kan alleen meedelen dat `het gebouw leeg staat en er niemand in huis is die toelichting kan geven’: ,,We zijn failliet, mevrouw.’’ Wetgeving of strafmaatregels zijn er voorlopig niet, dus spammers kunnen nog even lekker hun gang gaan in deze chaos.

Bron:

http://www.ad.nl/artikelen/InternetenPc/1040106110748.html

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!