Slim gebruik van klantdata resulteert in besparing in tijd & geld

6 inspirerende cases op #datad14

Slim gebruik van klantdata resulteert in besparing in tijd & geld
, DDMA

Je hoeft niet altijd zelf het gouden ei uit te vinden. Door te leren van anderen kom je dikwijls tot inzichten die voor jouw case werken, bijvoorbeeld door verbeterde datasegmentatietechnieken, verbetering van centraal datamanagement en innovatieve analyses.

Appreciate the work of others’ is het credo tijdens het congres Data & Dialoog in de Praktijk op 18 november aanstaande. Op deze dag wordt de Customer Data Award uitgereikt met als doel waardering voor andermans werk en het delen van kennis over klantdata. Tijdens de jurydag van de toonden de genomineerden voor het eerst hun case aan de buitenwereld. Zonder al te veel geheimen te verklappen delen we alvast wat wapenfeiten van de genomineerde cases en geven we een korte preview van de jurydag.

Van 3 campagnes per jaar naar 3 per dag

Wat vrijwel alle cases als wapenfeit hebben, is dat ze besparingen in tijd en geld hebben gerealiseerd. Denk aan het geheel of gedeeltelijk automatiseren van (online) marketingcampagnes, die eventdriven afgevuurd worden. Of het besparen op IT- en data-expertise door het uitbesteden van een geïntegreerd dataplatform aan een gespecialiseerd bedrijf. Of simpelweg minder drukwerk en minder porti omdat mailings in kleinere aantallen alleen gaan naar klanten voor wie de bewuste informatie relevant is.

Hogere conversie dankzij serviceberichten

Door een centraal dataplatform en goed datamanagement is bij de genomineerde organisaties een zuiverder en completer klantbeeld ontstaan. Contacten met de klant via verschillende kanalen zijn zichtbaar en fungeren als trigger voor een ‘next best offer’ dat past bij de persoonlijke situatie van díe klant op dát moment. Zo’n offer is niet per se verkoopgericht maar bevat ook serviceberichten en advies, kortom relevante content. De klantrelatie is daardoor persoonlijker en dat levert meer conversie en meer tevreden klanten op.

Meer repeaters

Met klanten en partners in binnen- en buitenland verzorgt een centraal dataplatform consistente en betrouwbare informatie via alle aangesloten kanalen en devices. De klant wordt persoonlijk herkend via de eigen kanalen en ook via die van externe partners, vast en mobiel en ook in het buitenland.  Dat geeft de klant vertrouwen, voorkomt tegenstrijdige informatie en dus minder teleurstellingen. Dit bedrijf meet een hogere klanttevredenheid en meer terugkerende klanten.

Hoe de organisaties dit bereikt hebben?

Ben je benieuwd naar meer inhoudelijk inzicht over deze zes inspirerende cases? Kom dan 18 november naar Data & Dialoog in de Praktijk in Pakhuis de Zwijger Amsterdam. Nationale Nederlanden, de Goede Doelen Loterij, ZIGGO, MoneYou, Robeco en Nutricia geven inzicht in hun cases waarin ze op treffende wijze het gebruik van klantdata tot een succes hebben gemaakt.

Naast de genomineerde cases kun je ook luisteren naar keynotes van de TU Delft en Microsoft. Meer informatie vind je op www.dataendialoog.nl.

Credits afbeelding: Indi Samarajiva, licentie: CC BY (Commercieel hergebruik, inclusief aanpassing)

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.