Skype, free internet telephony that doesn’t work?

16 februari 2005, 12:00

imageSkype de gratis peer-to-peer applicatie, waarmee gratis met andere Skype gebruikers kan worden gebeld via VoIP (Voice-over-IP), of tegen scherpe tarieven naar vaste telefoons via SkypeOut, bestaat ruim een jaar en heeft een ongekende groei doorgemaakt. Inmiddels is de software 65 miljoen keer gedownload en komen er 140.000 gebruikers per dag bij.

Het lijkt er echter op dat met name de klantenservice uit zijn voegen begint te barsten.

Er komen steeds meer klachten van SkypeOut-gebruikers. SkypeOut is de betaalde dienst waarmee ook gebeld kan worden naar vaste telefoons. De kwaliteit van de dienst laat te wensen over; Er kan geen verbinding tot stand worden gebracht of er zit een vertraging van 2 seconden op de lijn waardoor een goed gesprek erg moeilijk wordt. De klantenservice verloopt via e-mail of via hulpvaardige medegebruikers.

De service zelf laat echter te wensen over. Na de forse groei van het aantal klanten, begint het aantal ontevreden klanten aanzienlijk te stijgen. “The money has been debited from my bank account, a reasonable period has passed, and Skype have not met their side of the contract—so as far as I can tell, they’ve stolen from me.They advertise Skype as something that will ‘just work’—and it categorically doesn’t. What a horrendous user experience”, aldus een SkypeOut-gebruiker in een Skype Forum.

Skype toch een hype?

bron: Cnet

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Jeroen

    Klantzelfservice 😉


    16 februari 2005 om 13:48
    Boudewijn

    Ik moet zeggen dat ik de klantenservice nooit nodig gehad heb. De Skypeout credits waren bij mij vrijwel direct bijgeschreven.

    Ik gebruik Skype nu zo’n 6 maanden en ik vind het een groot succes.

    De verbinding wordt bij mij altijd correct tot stand gebracht en de geluidskwaliteit van de gesprekken is hoog. Vooral als ik gebruik maak van een headset. Ik ben zeer entousiast over Skype en zal het blijven gebruiken.

    Echter in de toekomst zie ik toch weinig ruimte voor Skype. De bedrijven als Scarlet en Wannadoo kapen de markt weg met VOIP waarmee gratis gebeld kan worden naar de vaste nummers. De vraag is natuurlijk, wat kost het naar het buitenland.


    7 maart 2005 om 08:17
    b

    ik had zo een coupon waarmee ik 2 uur kan bellen, tege dat je die credits krijgt kan je even goed de fiets nemen om de boodschap door te geven


    28 september 2005 om 09:48

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!