Sitecore levert Mauritshuis optimaal inzicht in online bezoekers #adv

Sitecore levert Mauritshuis optimaal inzicht in online bezoekers #adv

Op donderdag 30 oktober 2014 hielden Sitecore en Conclusion Digital een persevenement in het Mauritshuis in Den Haag. Een schitterende locatie om de nieuwe website – die van de zomer live ging – van het Mauritshuis toe te lichten. Deze site is een gezamenlijk project van het Mauritshuis, Conclusion Digital (webdesign en ontwikkeling) en Sitecore (digital-marketingplatform). De drie partijen vertelden wat er zo bijzonder is aan de nieuwe website.

Het Mauritshuis is op 27 juni 2014 na een verbouwing van twee jaar weer opengegaan. Het Mauritshuis beschikt over een collectie wereldberoemde schilderijen van Hollandse en Vlaamse meesters uit de Gouden Eeuw en huist in een majestueus zeventiende-eeuws monument in het hart van Den Haag. Voor de heropening bezochten gemiddeld 250.000 bezoekers per jaar het Mauritshuis. Vier maanden na de heropening is dit aantal al geëvenaard. 

Meisje met de parel 

Directeur Emilie Gordenker is er trots op dat het complete bouw- en renovatieproject op tijd en binnen budget is afgerond. Tijdens de bouw ging een deel van de collectie – waaronder topstukken als Vermeers Meisje met de Parel en Fabritius’ Puttertje – op wereldreis naar Japan, Amerika en Italië. Op deze manier konden bezoekers uit de gehele wereld kennismaken met deze unieke schilderijen. Bovendien droegen inkomsten van deze wereldtournee significant bij aan de kosten van het bouwproject. 

De heropening was een uniek moment om niet alleen het nieuwe museum, maar ook de nieuwe branding te presenteren. Onderdeel hiervan was de lancering van een compleet nieuwe website. Gordenker: “Wat we voor ogen hadden, was om gastvrijheid op de eerste plaats te zetten. De ideeën hierover hebben we ook doorgetrokken naar de website. Die moet transparant en gastvrij zijn, uitnodigen om terug te komen en flexibel genoeg om relevante content te bieden aan bezoekers. Het gaat bij ons om de ervaringen die we kunnen bieden. De uitstraling wilden we klassiek en toch eigentijds maken.” 

Visueel aantrekkelijk 

De oude website voldeed niet meer. Ticketing was niet mogelijk, de collectie was beperkt ontsloten en het museum had geen beeld bij de bezoekers ervan. Koen Brakenhoff, hoofd Marketing van het Mauritshuis, licht toe dat de oude website niet overeenkwam met wat het Mauritshuis wil uitstralen. De verbouwing gaf hen de kans een nieuwe website te lanceren, die visueel aantrekkelijk is en die dicht op je huid kruipt. Een waar CRM, registratie, reserveringen voor de rondleiding, ticketing, e-commerce en brasserie allemaal een plek hebben. Een website die qua content voor negentig procent is gericht op bezoekers en voor tien procent over de inhoud gaat. 

Er zijn meer musea met een collectie uit de Gouden Eeuw. Het Mauritshuis heeft nagedacht over hoe het zich kan onderscheiden. Dat doet het door verhalen te vertellen. Voorheen lag de nadruk op feiten, de grootte, de lijst, de materialen; nu wordt een verhaal verteld aan de hand van een schilderij. Een verregaande integratie van museum en website was uitgangspunt. Neem het Puttertje 

van Fabritius. Waarom is dit geschilderd? Welke reis heeft het object afgelegd? Dat kunnen bezoekers nu zelf zien en lezen op de website, wat voorheen niet mogelijk was. 

Brakenhoff: “Belangrijk voor ons was ook, dat de website meer moet zijn dan een etalage. Hij moet nadrukkelijk ook een middel zijn om in gesprek te komen met je bezoeker. Door een naadloze integratie van ontwerp en technologie is dat mogelijk. Een uitdaging bij het bouwen van de website was, dat het museum, de brasserie en de webshop allemaal verschillende eigenaren hebben. Op de website moeten ze naadloos in elkaar overlopen – de bezoeker mag niets van die scheiding merken.” 

Bundeling van expertise 

Het Mauritshuis koos voor het opzetten van de nieuwe website voor het partnerschap van Conclusion Digital en Sitecore. Hun bundeling van expertise en de flexibiliteit, en de digitale marketingmogelijkheden van de onderliggende Sitecore-technologie gaven de doorslag. Daarnaast was de eis dat de website al voor de opening in juni 2014 live moest gaan, inclusief ticketing en proefdraaien. Conclusion Digital en Sitecore begonnen in januari 2014 aan de klus en op 1 juni stond de basiswebsite er, inclusief ticketing. 

Het platform waarop de website is gebouwd, is ontwikkeld door Sitecore. Op dit platform is een scheiding aan te brengen in online marketing en webtechnologie. Marketeers zijn hierdoor minder afhankelijk van IT. Ties Arts, Managing Director van Sitecore: “Een website hoort natuurlijk in handen te zijn van een marketeer, niet van een IT’er. Veel websites vereisen dat data over bezoekers met verschillende applicaties wordt verzameld. Zo moeten ze steeds schakelen tussen verschillende databronnen en tools, zonder dat ze in één keer realtime inzicht krijgen in wat hun klanten willen. Met onze technologie verzamelen marketeers eenvoudig data uit meerdere kanalen. En, niet onbelangrijk, ze kunnen de datastromen ook met elkaar verbinden. Alles overzichtelijk op één dashboard of in één rapportage. Dit maakt het mogelijk aan iedere unieke bezoeker ervaringen te bieden, waar het Mauritshuis naar op zoek was.” 

Achthonderd objecten 

Conclusion Digital, specialist in het ontwerpen en implementeren van digitale-marketingoplossingen, bouwde de website op Sitecore’s ‘experience platform’. Het Mauritshuis liet zijn achthonderd objecten opnieuw fotograferen om ze toegankelijk te maken via de nieuwe website. Online bezoekers kunnen tot het kleinste detail op een kunstwerk inzoomen. En ze kunnen de beelden ook gewoon downloaden. 

De gehele collectie is nu tot in detail te raadplegen en te bekijken. Jeroen Borst, directeur van Conclusion Digital: “Door de zoomfunctie is het mogelijk om elke craquelé en elke pennenstreek in de meesterwerken van heel dichtbij te bestuderen. Daarnaast wordt er heel veel extra informatie bij de werken gegeven. Restauraties worden toegelicht met beeld en geluid. Met de website voor het Mauritshuis hebben we een nieuwe standaard voor online collecties geleverd.” 

Responsive design 

De website van het Mauritshuis is volledig responsive en biedt daardoor een zeer gebruiksvriendelijke weergave op zowel smartphone en tablet, als pc en laptop. Dankzij het Sitecore-platform is de site van het Mauritshuis volledig toekomstbestendig. Zo is alle gewenste functionaliteit 

al in de site aanwezig. Deze kan gefaseerd live gezet worden. Op dit moment is het complete ticketingsysteem live. Later dit jaar wordt de personalisatiecomponent actief. Content van de website zal dan steeds passen bij het profiel van de bezoeker. Via Sitecore’s dashboard kunnen de marketeers van het Mauritshuis uitstekend monitoren en acteren op basis van de online bezoekerservaringen. 

Doelgroepen 

“Ik kom uit de theaterwereld. Daar is veel meer bekend over wie de bezoeker is dan in de museumwereld”, zegt Brakenhoff. “Grofweg waren onze doelgroepen wel bekend. Maar je wilt dat heel gedetailleerd weten om een optimale klantervaring te bieden.” 

Arts vult aan: “Je wilt continu in gesprek zijn met je bezoekers en potentiële klanten. En je wilt inzichtelijk maken waar de vragen liggen en hoe je daar op kunt inspelen met je website of binnen de organisatie. Met Sitecore kun je meten of de bezoeker onderdeel is van een groepsreis, jong is, of op zoek naar bepaalde kunstwerken. Deze personalisatiemogelijkheden van ons customer experience-platform zijn uniek en zeer verfijnd.” 

Personalisatie 

De personalisatiemogelijkheden van het customer experience-platform van Sitecore zijn haast onbeperkt. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om op basis van een eerste bezoek aan de website een uitgebreid bezoekersprofiel te maken. Op basis van die first party cookie-informatie kan aan iedere bezoeker heel subtiel andere content getoond worden, die meer gericht is op zijn of haar wensen. Het klikgedrag wordt door het Mauritshuis lokaal opgeslagen, omdat het misschien later tijdens het websitebezoek weer van pas komt. Het gepersonaliseerd aanbieden van informatie verhoogt de conversie. Als voorbeeld wordt besproken:. Een buitelander die wellicht geen geld heeft om naar Den Haag te komen, heeft nu de mogelijkheid om een online multimediatour te doen. Die tour kan Sitecore dan gericht aanbieden op de website. Woont een bezoeker in Nederland, dan gaat iemand misschien eerder naar het museum met het hele gezin. Als deze informatie bekend is, dan kan het museum gericht een speurtocht voor kinderen aanbieden. Door bezoekers continu te monitoren en te analyseren, is het mogelijk ze een unieke ervaring te bieden. 

Icoon 

Sitecore en Conclusion Digital hebben met het Mauritshuis als klant een Nederlands icoon binnengehaald en daar zijn beide bedrijven ongelooflijk trots op. Als gemene deler van de klanten van Sitecore kun je zeggen dat ze allemaal ambitie hebben en ‘high-availability’ vereisen. Het Mauritshuis wil in de toekomst nog proactiever zijn. Een mogelijkheid is om mensen die online een kaartje kopen, alvast een catalogus toe te sturen. Ook zal er meer achtergrondinformatie over de collectie komen, en bijvoorbeeld restauratievideo’s. De wensen van bezoekers zijn met deze websitetechnologie zeer nauwkeurig in kaart te brengen. Zo zal de website de komende jaren groeien en een optimaal engagement met klanten mogelijk maken.


Delen

0
3


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.