Site-journalisten bieden weinig interactiviteit

30 juni 2003, 18:43

Journalisten van websites bieden hun bezoekers weinig interactiviteit. Zij wijten dat aan geldgebrek, maar het komt ook doordat ze het traditionele media-model, met gezag verhalen vertellen, nog steeds erg bruikbaar vinden.

De journalisten proberen al evenmin om hun site beter te maken door de surfbewegingen van bezoekers binnen hun site te bestuderen.

Dat blijkt uit het onderzoek Online news media and their audiences, waarvoor het International Institute for Infonomics in Maastricht 24 Europese nieuwssites onderzocht. Redacteuren van internet-only sites doen wel meer aan interactie met gebruikers, vooral bij gespecialiseerde diensten, zoals sport of gezondheid. Deense online journalisten blijken het meest op hun bezoekers te reageren, Franse het minst, en die zijn bovendien het minst inventief. Online-journalisten zelf hebben een heel ander beeld van hun activiteiten dan wat de werkelijkheid toont; ze gedragen zich in feite precies zoals hun collega’s van de oude media. Het EU-project IST subsidieerde het rapport (PDF-bestand) dat verscheen binnen MUDIA (Multimedia Content In the Digital Age). Een update met Nederlandse en Duitse site-reviews volgt na de zomer.

Bron:

http://www.internetjournalist.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!