Seth Godin: be remarkable!

7 juli 2005, 06:32

Seth Godin: be Remarkable!

Gisteravond was Seth Godin te gast bij 212 Amsterdam. Ruim 400 bezoekers hebben een gedreven maar vooral ook gepassioneerde Seth Godin horen spreken over zijn visie op marketing. Een visie die velen aanspreekt gezien het enthousiasme van het publiek tijdens en na afloop. Ben benieuwd hoeveel mensen zijn boodschap nu ook in de praktijk gaan toepassen!

Ik ben zoals gebruikelijk weer veel te laat om nog te komen met een samenvatting van de presentatie (212-borrels zijn ook veel te gezellig), maar gelukkig hebben Frank Meeuwsen en Hans Mestrum al uitstekende verslagen online staan en zijn op Flickr en Photonic de foto’s te zien. De gehele presentatie is opgenomen op video en zal later online worden gezet.

Een prima avond met een presentatie die je niet snel zult (en mag) vergeten. Seth Godin: be remarkable!

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

32 Reacties

    Karen

    Hier past namens de bezoekers een dankjewel aan de heren van Fris idee, die deze fantastische spreker naar Amsterdam hebben gehaald en die met 212 Amsterdam sowieso een bijzonder initiatief hebben genomen. Chapeau heren.

    Ik hoop nog vaak naar jullie ‘remarkable’ dinsdagavonden te mogen komen en zal daar graag over blijven praten. 😉


    7 juli 2005 om 07:19
    Peter

    Marco, goed om je gisteravond weer te zien. Prima avond, complimenten voor de organisatie!

    Neem aan dat hier wordt aangekondigd wanneer de video online komt? Enig idee wanneer?


    7 juli 2005 om 07:19
    media

    @Karen: was een prima pizza gisteren, nog bedankt 😉

    @Peter: inderdaad goed om je even te spreken, volgende keer ook een biertje?


    7 juli 2005 om 07:24
    paul

    @ karen: Dank voor je lovende woorden maar 212Amsterdam is ook een initiatief van:

    Traffic4u

    TAPPS

    FalkAG

    Marketingfacts

    Google

    Zonder deze partijen was dit niet van de grond gekomen.


    7 juli 2005 om 07:29
    Hans Mestrum

    Marco, leuk dat we elkaar nu (even) live hebben gesproken. En nee ik ben geen 1.90 😉


    7 juli 2005 om 07:39
    Johan Schipper

    Zijn onze vragen nog meegenomen?


    7 juli 2005 om 07:54
    Arnoud

    Complimenten aan de organisatie! Het was een geweldige avond met een inspirerende presentatie.


    7 juli 2005 om 08:29
    Kees

    Kan iemand de volgende vraag beantwoorden:

    Wat was er nieuw aan de presentatie van Seth Godin?

    Ik heb het namelijk niet gevonden?


    7 juli 2005 om 09:29
    Hans Mestrum

    @kees, heb je ook bij mij gelezen?


    7 juli 2005 om 09:31
    media

    @Kees: het aardige is dat Seth inderdaad niets nieuws heeft verteld maar het wel op een manier presenteert waardoor je aan het denken wordt gezet. Waarom blijven we gemiddelde producten en diensten in de markt zetten en massaal GRP’s en rondjes dagbladen inkopen? Iedereen weet dat het niet werkt en toch blijven we het doen.


    7 juli 2005 om 09:38
    Gilles de Smit

    Ook ik was van de partij en heb met name genoten van het enthousiasme waarmee de heer Seth Godin zijn soepel lopend verhaal weet over te brengen. Naar alle waarschijnlijkheid is de vorm van deze presentatie de afgelopen jaren nauwelijks veranderd, don’t try to fix it if it aint broke…

    Verder vrij weinig nieuws, maar dat is toch alleen maar goed? Het zou erger zijn wanneer het geheel nieuw voor je was…

    p.s. Hans on Experience: het door jou geschreven artikel is amper te lezen, te veel spelfouten en slecht (lees: geen) gebruik van paragrafen… Volgens mij was je te enthousiast over iets waar je behalve zijn presentatiekunsten niet echt enthousiast over hoeft te zijn…

    p.s.2 enthousiast was ik over de organisatie van 212Amsterdam… Puik gedaan!


    7 juli 2005 om 10:32
    webwolff

    Aaarghhh…

    Sorry 212…ik zat in een campagne-onderzoek dat te spannend was om op tijd te verlaten. Ik heb nog voor de deur gestaan, maar ook omdat er te weinig parkeerplaatsen waren en omdat het gewoon al verrrotte laat was, toch niet gekomen. Damn ! Had alleen al jullie willen ontmoeten. Next time.


    7 juli 2005 om 10:55
    D&G

    Ik denk dat Seth de enige is die genoten gister avond.

    Allemaal hoofdjes die op en neer knikken omdat ze het eens zijn met wat hij te vertellen heeft.

    Maar eigenlijk was zijn onderliggende boodschap: het gaatniet om het verhaal, maar hoe dit verteld wordt.

    Dus niets nieuws verteld, who cares, je hebt toch een mooie doos als gekregen… het sieraad was slechts een souvenir…:)


    7 juli 2005 om 11:26
    Fred Zelders

    Heldere boodschap, verpakt in een perfecte presentatie.

    Wat een spreker is die man!

    De hele organisatie: Bedankt!


    7 juli 2005 om 11:56
    at

    Marco. Ik waardeer zijn visie maar denk dat het gecultiveer niet helemaal op zijn plaats is. Kerngroepmarketing en likeability strategiën zijn niet helemaal nieuw. Wel een fraaie spreker (ik heb hem eerder live mogen beluisteren). Bij kerngroepmarketing komt er op neer dat er een boodschap (steen) in het midden van het consumenten universum (media, events) geplaatst wordt met een beweging naar buiten. Verspreiding conform Seth’s visie eigenlijk. Sentiment speelt daarbij een hele balngrijke rol (likeability). Doelgroepen zijn statische targets die demografische bepaald en overwegend monomediaal benaderd worden. Kerngroepen (amoeben) gaat over gelijkgestemden en hun (tijdelijk) gemene deler. Men bereikt dergelijke groepen het beste door geïntegreerde media in te zetten met een crossover. Dus leuk dat enthousiasme maar wat mij betreft niet veel nieuws onder de zon.


    7 juli 2005 om 12:22
    Tim

    Het was erg inspirerend gisteravond, stof tot nadenken. Ik kreeg er echt een boost van, je denkt toch dubbel na over je nieuwe ideeen. Handige opsommigen, erg goede voorbeelden en een duidelijk geheel. Zulke ‘remarkable’ mogen vaker komen.

    @AT, wat zeg je allemaal?


    7 juli 2005 om 13:35
    at

    Tim het gaat om de inhoud en niet om de verpakking toch 🙂 een goed verstaander heeft …..


    7 juli 2005 om 13:59
    evroekel

    Complimenten aan de organisatie voor deze geslaagde avond.

    Ja, Seth had niet veel nieuws te vertellen, maar we werden met z’n allen weer even scherp gezet, hetgeen hopelijk leidt tot meer remarkable things in Nederland. Helemaal eens met Marco z’n opmerking dat we het allemaal het wel (denken te) weten, maar in de praktijk er nog weinig van terecht komt. Juist zo’n presentatie als gisteravond inspireert en brengt ons hopelijk een stapje dichterbij de daadwerkelijke realisatie.

    @AT: Seth maakte gisteren herhaaldelijk duidelijk dat het niet alleen om de inhoud gaat maar ook om de verpakking 😉


    7 juli 2005 om 16:40
    Hans Mestrum

    @gilles: passie en inspiratie laten zich niet tegenhouden door spelfouten en paragrafen

    @at: woorden, woorden, woorden. Waar is de inspiratie, de passie? Dergelijke benadering hoort volgens Seth thuis in het tijdperk van de hunters (hij had het daarbij ook over ons taalgebruik. Zoals het woord targets….). De klant wil dergelijke woorden helemaal niet horen en al zeker niet zo benaderd worden. Het gaat ook helemaal niet om de boodschap die centraal staat (jouw steen), maar om hem zelf. De mens staat centraal en niet de boodschap. En hij geeft je (eventueel) permissie om je boodschap aan te laten komen. “The customer has the power to ignore you, marketeer.”


    7 juli 2005 om 17:05
    jorrit

    laten we onszelf niet rijk rekenen. remarkable klinkt zo simpel, maar feit blijft dat het gros vd marketeers gewone saaie mensen zijn. die kunnen niet zomaar remarkable zijn, zonder hun authenticiteit te verliezen. en dat laatste is net zo belangrijk, zo niet belangrijker.


    7 juli 2005 om 17:38
    Moordkuil

    Zou het niet ‘remarkable’ zijn om het aantal reclame-uitingen aan banden te leggen. Ik raak nogal van de leg als er deodorant spotjes voorbij komen waarin deo gelijk staat aan een afrodisiacum. Dit is nu wat marketeers met passie bedoelen! Men maakt van simpele producten hele levensstijlen; als het maar verkoopt! Een product is een product door zijn functie en niet door metefysica. Misschien is consercatief denken wel het progressieve waarnaar gezocht wordt!


    7 juli 2005 om 18:06
    Patrick

    Geweldige presentatie, wat kan die man vertellen! compliment voor de organisatie!

    Ik zou bijna morgen gelimited edition kerstballen verkopen, het is tenslotte zomer! 😉


    7 juli 2005 om 18:13
    Hans Mestrum

    @moordkuil: Koffie is dus koffie. Maar waarom neem je dan geen thermoskan mee met je eigen koffie naar het cafe? Waarom ga jij webloggen terwijl je een stuk papier kunt pakken om je ‘vertellingen’ te doen? Juist er zit een verhaal achter: design, educatie, zelfverwerkelijking, fun, experience. Dus koffie is geen koffie en een weblog geen weblog. Probeer morgen maar eens alleen maar producten te gebruiken alleen maar vanwege de functie. Ben je denk ik zo klaar. Heb je misschien een senseo? Gewoon opgietkoffie op het fornuis. Het gaat immers om het drinken 😉


    7 juli 2005 om 18:18
    at

    erik mijn opmerking ging over een reactie van tim zoals je kan lezen. mijn reactie gaat wel over inhoud. inspiratie prachtig maar in deze markt gaat het over transpiratie. mijn opmerking over kerngroepenen likeability snijdt hout voor diegene die wel door de verpakking van 300 lettertekens heen willen kijken.


    7 juli 2005 om 18:45
    Hans Mestrum

    @at: waarom gaat het over transpiratie? En hoezo snijdt ‘kerngroepenen likeability’ hout? Heb je voorbeelden waardoor we door de lettertekens heen kunnen kijken?


    7 juli 2005 om 19:15
    at

    hans hard werken…. verder lees je eigen verslag over seth. het gaat echt om likeability en kerngroepen.

    vraag je af waarom heineken 60.000 kijkers voor sixpack ok vind. de beste reclame voor je merk zijn pratende klanten binnen de kerngroep. zelfs de VEELBESPROKEN Honcho is remarkble! en terug te vindenaan de Italiaanse meren en de Spaanse Costas. nogal kortzichtig om dan zo’n bureau af te zeiken. dit is kerngroep benadering. incubatie van je boodschap zodat ie langer blijft hangen. zegt het voort!


    7 juli 2005 om 19:28
    Hans Mestrum

    @at: ok. misschien gebruik je woorden die ik niet snap. Maar dat ligt dan aan mij 😉 De woorden: ‘pratende klanten’ bevallen me. Moeten ‘we’ ook niet leren niet zulke moeilijke woorden te gebruiken?

    Hard werken? Ja natuurlijk, maar ik geloof dat als al die pratende klanten aan de haal gaan met jouw idee, je maar een fractie van het werk ‘doet’ dat daadwerkelijk gedaan wordt. Beter niet hard werken met een geweldig idee waar iedereen mee aan de haal gaat dan hard werken en niet remarkable zijn. Maar ja, makkelijker gezegd dan gedaan 😉


    7 juli 2005 om 19:37
    at

    transpiratie dus hans!


    8 juli 2005 om 05:32
    Hans Mestrum

    @at: meer inspiratie zou ik zeggen.


    8 juli 2005 om 05:34
    Moordkuil

    @Hans. Wat jij doet is retorica bedrijven. Waarom zou ik een thermoskan meenemen naar het cafe; die vergelijking loopt zo mank dat ik niet eens naar het cafe kan lopen! Het gaat om de functie: ik ben met de auto naar het werk gereden, en niet omdat Volvo doet alsof je een goddelijke experience ervaart als je erin rijdt.


    8 juli 2005 om 05:39
    at

    Hans met alle respect je snapt er echt niets van of je leest slecht. Ik denk dat jij en nog vele anderen verblind zijn door de prachtige woorden van Seth. ik zie in de reacties echter steeds meer de realiteit terugkeren. Dit is een markt van hard werken veel produceren en vooral vanuit de consument redeneren. Het grootste deel van de tijd ben je bezig de (potentiële) opdrachtgever er van te overtuigen dat het niet gaat op de grptjes van vandaag maar om de relatie met de klant morgen. Een klant die wisselende (gelijk)stemmingen kent, en helaas continue in leeftijd en status veranderd. De kerngroep voor een product of dienst is een amoebe. De kennis die men nodig heeft om deze te bedienen haal je niet uit demografische data maar uit beleving, sentiment en motief.


    8 juli 2005 om 06:31
    Hans Mestrum

    @at: volgens mij zijn we het gewoon eens 😉

    Behalve dan dat ik verblind wordt door Seth.


    8 juli 2005 om 07:20

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!