Search Engine Strategies London: Pay Per Call op $25,- per call

2 juni 2005, 11:02

Traffic4u op de Search Engine Strategies in LondenOp dit moment wordt in Londen gesproken over welke weg zoekmachine marketing inslaat in Europa. Op 1 en 2 juni 2005 vindt daar namelijk de Search Engine Strategies-conferentie plaats. In navolging van Haico Pols en ondergetekende wordt Traffic4u op deze SES vertegenwoordigd door Edwin Hof en Harmen Visscher. Zij doen uitgebreid verslag van de belangrijkste trends en ontwikkelingen op het gebied van zoekmachine marketing in Europa.

Hieronder hun verslag van de eerste dag met de belangrijkste trends en ontwikkelingen bij Google, Yahoo!, MSN (AdCenter), Pay Per Call advertising en een korte vooruitblik op de Search Marketing van de toekomst.

Google

Bij Google ligt de focus in Europa de komende tijd vooral op het uitrollen van de verschillende nieuwe producten (Local, Desktop, Maps, Froogle etc). Waarbij deze als eerste worden uitgerold in de grote Europese landen (UK, Frankrijk, Duitsland). Zoals verwacht komen landen als Nederland pas daarna aan de beurt. Google lanceert binnenkort Geotargeting in the UK (Geografisch targetten op basis van longitude en latitude). Opvallend was dat alle zoekmachines Mobile Search als belangrijk aanstipten voor de toekomst.

Yahoo!

Yahoo! heeft sinds Q1 van 2004 net als Google veel nieuwe producten gelanceerd. Naast search heeft ook Yahoo! veel meer te bieden, zoals entertainment, games, chat, etc. Met de groei van breedband in Europa liggen hier veel mogelijkheden. Europeanen spenderen steeds meer tijd online. Andere groeimarkten voor Yahoo! zijn Vertical Search, Mobile Search, Myweb (personal search) en Local. Hierin is het leuk om te vermelden dat Yahoo! in 2006 officieel partner is van FIFA en dus om het Wereld kampioenschap heen zijn product, local search extra zal promoten. De voetbalfans vanuit de hele wereld zoeken vast en zeker naar een hotel en ze willen ook een hapje eten in de buurt van het stadion.

MSN

De presentatie van MSN ging meer in op het verbeteren van hun eigen zoekmachine. Er valt nog veel te verbeteren: ongevraagde informatie, dode links, wat zoekt de gebruiker eigenlijk? Het blijkt dat vanaf een zoekopdracht tot het moment dat de gezochte informatie gevonden dit gemiddeld 11 minuten duurt! De strategie van MSN ligt dan ook op het vlak van:

– Snellere en betere zoekresultaten

– Meer en beter indexeren

– Verbeteren ‘user experience’

– Innovatie

Hierbij werden de onderstaande producten aangehaald: news search, category search, messenger, toolbar en encarta.

Alle zoekmachines zien ‘news search’ als een groei markt. Yahoo! doet dit van huis uit al (news portal), Google heeft een beta versie van Google News lopen en MSN heeft net een nieuwe news spider gelanceerd.

MSN Adcenter

MSN Adcenter wordt vooralsnog alleen getest in Frankrijk en Singapore. Op korte termijn komt dit niet naar de UK en dus ook nog niet naar Nederland.

MSN AdCenter

Bron:www.searchenginelowdown.com

Pay per call

Haico en Remi deden al eerder verslag van de introductie van Pay per call tijdens de SES in New York. In Europa lanceert Espotting als eerste dit jaar Pay per call advertising in de UK (september) en zal daarna uitgerold worden in de rest van Europa. De eerste resultaten vanuit Amerika zijn positief. We spraken met Micheal Kerans van Findwhat (General Manager Pay-Per-Call) en hij had het over gemiddeld 25$ per call (lead) op dit moment.

Landingpages

Nadat een campagne maximaal loopt is de winst te halen in het creëren van conversiegerichte landingpages. Hierbij is het de bedoeling dat je de bezoeker uit de zoekmachines laat ‘landen’ op een pagina welke als doel heeft het genereren van conversies.

Punten om bij het maken van een landingpage in de gaten te houden:

– Remove your EGO! De markt kan niet veranderen, de marketing wel

– Testen; test altijd alles en meet alles goed door. Zelfs de kleinste verandering kan enorme conversiestijgingen ten gevolg hebben

– Gebruik een call to action

– Gebruik het keyword (in de header) op je landingpage

Bij het bouwen van een ‘landing page’ of ‘search engine friendly page’ gaat het er niet in eerste instantie om dat je dit doet voor de zoekmachine maar vooral omdat je er een voordeel mee wilt halen. Kortom een hoge positie die ook geld oplevert.

Search Engine Marketing vs Old school Marketing

Search is groeiende! Door fragmentatie van de markt is search steeds belangrijker aan het worden. Marketeers beginnen resultaten te zien en offline budgetten verschuiven naar search engine marketing. Daarnaast zetten ook steeds meer marketeers search in als een branding tool. Een leuke quote van de director van Findwhat.com over pay-per-call “pay per call advertising is the sweet spot between online and offline advertising”.

In dit proces zijn er wel obstakels die overwonnen moeten worden. Veel marketeers denken nog ‘old school’. Oftewel, ze weten eigenlijk niet precies hoe ze moeten omgaan met search problematiek en oplossingen.

Want wat is eigenlijk de rol van Search?

1. traffic genereren?

2. conversies?

3. winst maken?

4. branding?

5. support van andere marketing middelen?

6. offline sales genereren?

Het is niet meer de vraag of je aan search engine marketing moet doen maar meer hoe je het gaat doen!

Marketeer voor betekenisvolle bedrijven.

Categorie
Tags

3 Reacties

    EJ

    Spaanse Ask Jeeves? Spreekt fijn uit: Pregunta Giebs

    🙂


    2 juni 2005 om 12:21
    media

    Mooi overzicht Edwin en Harmen, complimenten!


    2 juni 2005 om 17:30
    Kasper Katje

    Ik denk dat mensen inderdaad liever zelf bellen dan gebeld worden maar een groot deel zal toch het liefst gewoon een webform invullen.

    In het eerdere artikel wordt overigens beweerd dat “Het principe van Pay Per Call is hetzelfde als van ‘reguliere’ PPC-campagnes” maar het is volgens mij toch echt PPL (pay per lead) in een nieuw jasje. (al helemaal omdat iemand niet klikt maar belt 😉 )

    En ik vermoed dat vooral met kredieten en hypotheken getest wordt en dan is $25 per lead niets bijzonders.


    2 juni 2005 om 18:49

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!