Satellietwebsites: 5 verschillende tactieken om ‘kleinere’ websites in te zetten

10 april 2017, 05:00

Niet veel bedrijven doen het, maar wanneer jij over zowel tijd als een klein budget beschikt, kunnen satellietwebsites jouw organisatie een boost geven. Zo kun je je merknaam vergroten, maar is het inzetten van satellietwebsites ook een flink onderschatte SEO-tactiek, die soms op ietwat dubieuze wijze gebruikt kan worden. In dit artikel behandel ik vijf manieren waarop je satellietwebsites in kunt zetten voor jouw business.

1. Verschillende merken positioneren

Allereerst kunnen satellietwebsites ingezet worden om verschillende merken binnen een organisatie te positioneren. Het beste voorbeeld hiervan is de tactiek die Coolblue gebruikt. In plaats van het creëren van verschillende categorieën binnen één website, hebben zij ervoor gekozen diverse domeinen hiervoor af te nemen. Wanneer je snel door de website van Coolblue klikt, kom je diverse domeinen tegen, zoals:

  • Tvstore.nl
  • Camerashop.nl
  • Consoleshop.nl
  • Terrasverwarmingshop.nl

Wanneer je al hun websites op een rij zou zetten, zou dit al snel in de honderden op kunnen lopen. Misschien is Coolblue een beetje doorgeslagen in het gebruik van satellietwebsites, maar het werkt voor ze. In het klein hebben wij ook eenzelfde tactiek voor SAM Online Marketing opgezet.

Zo hebben we verschillende onderwerpen (online marketing en webdesign) ook ondergebracht onder verschillende domeinen. Zodoende konden we verschillende merken positioneren in de markt, maar hebben we er ook voor gezorgd dat het op de onlinemarketingwebsite alleen over online marketing gaat en op de webdesignwebsite alleen over webdesign.

Iedereen staart zich tegenwoordig stuk op linkbuilding en content (opgedeeld per pagina), maar het creëren van een ‘thema’ is minimaal net zo belangrijk als je de échte topposities in Google wilt bereiken.

2. Scheiden van thema’s

De slimste van Coolblue is het scheiden van verschillende thema’s. Google wil dat jij een expert bent in jouw vakgebied, maar Google wilt vooral weten wáárin jij een expert bent. Laat ik een praktisch voorbeeld noemen:

Je wilt een website oprichten voor de verkoop van autobanden. Er zit hier voldoende marge in en de concurrentie is zeker niet moordend. Je richt een website op, schrijft content, zet een structuur uit en vergroot de autoriteit hiervan (even simpel gezegd). De website schiet omhoog in Google en binnen de kortste keren verdien je je geld terug.

In de tussentijd heb je onderzoek gedaan en ben je tot de conclusie gekomen dat er ook een onwijze marge zit op tweedehands horloges. Je wilt tijd, geld en moeite besparen en besluit een onderdeel van dezelfde website in te richten voor de verkoop van tweedehands horloges. Je hebt alles op exact dezelfde manier ingericht als bij de autobanden, alleen dit gedeelte van je website wil maar niet van de grond komen. Sterker nog: het gedeelte over de autobanden keldert ineens op dramatische wijze in de zoekresultaten van Google. Hoe kan dit?!

Het antwoord is simpel. Zoals hierboven beschreven, wil Google dat jij een expert bent in jouw vakgebied. Als je zowel autobanden als tweedehands horloges aanbiedt, waar ben je dan een expert in? Dit is exact waar Coolblue op heeft ingespeeld. Zij hebben een satellietwebsite die alleen over computers gaat, één die alleen over gevelreinigers gaat, één die alleen over telefoons gaat, enzovoorts. De onderwerpen worden zorgvuldig gescheiden gehouden en per website staat alleen maar content over dat specifieke onderwerp.

Toch kan een satellietwebsite niet alleen ingezet worden voor producten. Het valt ook zeer goed in te zetten als je diensten aanbiedt. Vooral als je over meerdere vestigingen beschikt en/of landelijk actief bent.

3. Goodwill in de regio

Satellietwebsites zijn een effectief middel als je goodwill wilt creëren in de regio. Het beste voorbeeld hiervan is misschien wel Budget Verhuisservice. Zij domineren de SERP’s als het aankomt op de zoekresultaten voor verhuisbedrijven. Typ maar eens ‘Verhuisbedrijf + stad’ in. In het gros van de gevallen kom je Budget Verhuisservice tegen in de top 3. Dit vaak niet één, maar twee keer.

Vooral in de dienstensector creëert men veel goodwill als men gevestigd is in de regio. Locatiegebonden zoektermen brengen dan ook vaak hogere zoekvolumes met zich mee dan ‘normale’ zoektermen. Vaak wil men dan ook samenwerken met iemand in de regio. Budget Verhuisservice speelde met hetzelfde plan en richtte dan ook een aantal dochterondernemingen/satellietwebsites op:

  • Utrechtsverhuisbedrijf.nl
  • Rotterdamsverhuisbedrijf.nl
  • Haagsverhuisbedrijf.nl
  • Amsterdamverhuisservices.nl

Nadat deze satellietsites werden opgericht, leverden deze websites gecombineerd een vergelijkbare hoeveelheid traffic op als de hoofdwebsite. Toch nam het aantal aanvragen wel drastisch toe. Men associeert zich nou eenmaal makkelijker met iemand uit de regio en zal het bedrijf uit de buurt dan ook veelal boven die ‘grote’, ‘onpersoonlijke’, landelijk opererende organisatie verkiezen.

4. Creatief omgaan met linkjuice

Linkbuilding blijft een apart geval. De metafoor die ik altijd aanhaal wanneer ik linkbuilding en autoriteit aan een newbie uit wil leggen, is het waterreservoir. De autoriteit – of linkjuice – die een website ontvangt, valt te zien als een bak met water. De links – zowel intern als extern – zijn waterleidingen die deze bakken met water verbinden. Het aantal waterleidingen dat naar een waterreservoir leidt, bepaalt de hoeveelheid water die dat reservoir ontvangt. Daarbij zijn er kleine waterleidingen (weinig autoriteit) en grote waterleidingen (veel autoriteit).

Door deze uitleg heb je misschien al een idee waar ik heen wil met dit verhaal. Satellietwebsites zijn namelijk extra waterreservoirs die je in kunt zetten om het hoofdreservoir te versterken. Voor populaire branches als online marketing, verhuizen of de energiesector zijn meer dan voldoende plekken met genoeg autoriteit te vinden. Denk hierbij aan fora, blogsites, directories of andere websites.

Dit geldt echter lang niet voor elke branche. Wanneer het aanbod links niet voldoende is, moet je dit aanbod zelf creëren.

Wanneer je meerdere satellietwebsites in je bezit hebt, kun je creatief omgaan met het versturen van linkjuice. Er zijn diverse tactieken in te zetten om verschillende websites met elkaar te verbinden. Hier zitten alleen wel wat haken en ogen aan. Wanneer Google doorheeft dat de inkomende links van dezelfde eigenaar afkomstig zijn, zal de meegegeven linkjuice niets meer waard zijn. Het kan je zelfs een penalty van Google opleveren, zeker als deze websites op hetzelfde onderwerp gericht zijn en zich richten op dezelfde zoekwoorden.

5. Meerdere SERP’s tegelijkertijd innemen

Satellietwebsites maken het ook mogelijk om met meerdere pagina’s te scoren op één zoekwoord. Dat geldt ook voor het eerdergenoemde voorbeeld van Budget Verhuisservice, al dan niet per ongeluk.

Het proberen te scoren met meerdere websites voor één zoekterm is alleen wel minimaal dubieus te noemen, omdat het drastisch indruist tegen de richtlijnen van Google. Als ze ergens niet van houden, dan is het wel bewuste manipulatie/misbruik maken van hun algoritme en het proberen te creëren van een monopolie.

Het inzetten van satellietwebsites om een vergelijkbaar resultaat als hierboven beschreven te bereiken, is daarom niet iets wat ik zomaar, zonder enige kennis hierover, zou proberen.

Wat is de ‘perfecte’ satellietwebsite?

Ik stel je misschien teleur, maar de perfecte satellietwebsite bestaat niet. De voorbeelden hierboven bewijzen al dat deze websites voor meerdere doeleinden ingezet kunnen worden. Elk doeleinde vraagt dan ook om een andere aanpak. Vooral als het op SEO aankomt, zijn er alleen wel een aantal minimale eisen waaraan je moet voldoen, wil je maximale waardering (en geen penalty) van Google krijgen.

Als je maximaal gebruik wilt maken van satellietwebsites, mag Google er op geen enkele manier achter komen dat achter al deze websites één en dezelfde persoon zit. Dit voorkom je door:

  • Verschillende IP-adressen af te nemen
  • De websites op verschillende ‘houders’ te zetten
  • Verschillende postadressen te nemen

Let wel op: wanneer je je op deze weg begeeft, begeef je je op grijs gebied. Het is niet exact duidelijk wat wel en niet mag, maar als je niet precies weet wat je doet, is het risico dat je tegen een penalty van Google aanloopt aanwezig.

Samengevat

Al met al zijn er diverse manieren om satellietwebsites in te zetten, de ene iets algemener aanvaard dan de ander. Zo kun je verschillende merken positioneren, thema’s scheiden, goodwill in de regio creëren, creatief omgaan met linkjuice en zelfs proberen de SERP’s van Google te domineren.

Satellietwebsites is een dubieus onderwerp, waar men niet al te graag openlijk over spreekt. Dit maakt het alleen zeker niet minder interessant.

Heb jij ervaring met de inzet van satellietwebsites? Ik ben benieuwd!

Pim Broekstra
SEO Specialist bij SAM Online Marketing

Fervent 'SEO-er' sinds 2014. De fijne kneepjes van het vak geleerd bij SAM Online Marketing en sinds 2022 werkzaam als als SEO specialist bij online uitgever V2C2, bekend van onder andere VakantieDealz, BlackFridayDealz enStudentenWegwijzer. Altijd al een fascinatie gehad voor copywriting en de psychologie achter marketing.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Mike Nuijs

    Hoi Pim,

    Interessant artikel! Bedankt.

    Ik heb zelf drie websites met elk drie verschillende categorie thema’s.

    Waar ik alleen mee zit is of ik ze allemaal dezelfde WordPress thema moet geven, zoals Coolblue doet. Of zou het slim zijn om ze elk een ander WordPress thema te geven, zodat ze er allemaal anders uitzien. Wat is jou gedachte hierover?


    10 april 2017 om 06:52
    Pim Broekstra

    Hi Mike,

    Ik zou ze gewoon hetzelfde thema geven, zodat je herkenbaarheid creëert. Op het moment dat je verschillende onderdelen aanpakt, die niet van elkaar meeprofiteren, kan het geen kwaad dat deze websites op elkaar lijken. Wel kun je ervoor kiezen om details anders te maken, om verwarring tussen de websites te voorkomen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een matchend design, maar dan met andere kleuren.


    10 april 2017 om 08:43
    Mike Nuijs

    Hi Pim,

    Bedankt voor je reactie, dat is een goeie tip. Dan creëer je toch een beetje onderscheid, maar ook herkenbaarheid.

    Super, dank je wel.


    10 april 2017 om 09:26
    Rick

    Hi Pim,

    Tactiek 3 zal ongetwijfeld effectief zijn – ik zie dat SAM er zelf ook gebruik van maakt – maar is wat mij betreft nogal dubieus en op zijn zachtst gezegd grey hat. Je noemt het goodwill creëren in de regio, maar dit is gewoon schaamteloze overoptimalisatie op lokale zoekopdrachten. De pagina’s van Budget Verhuisservice zijn daarvan een voorbeeld. Typisch een voorbeeld van pagina’s puur gericht op Google i.p.v. de bezoeker. Helaas werkt deze aanpak blijkbaar nog steeds, maar dat kan nooit lang meer duren; alle spammy alarmbellen gaan af. Het verbaast me daarom ook dat je dit zonder kanttekening als SEO-tactiek bestempelt/promoot. De hele argumentatie rondom associatie met bedrijven in de regio gaat wat mij betreft mank – in ieder geval met Budgetverhuis als voorbeeld. Ik zou me niet associëren met een verhuisbedrijf dat suggereert in Amsterdam gevestigd te zijn, maar niet over een fysieke locatie en/of contactgegevens in Amsterdam blijkt te beschikken – in tegendeel.

    Groet,

    Rick


    10 april 2017 om 12:51

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!