Ruud de Langen (Mindshare): “Het internet sloopt heel veel”

Interview met 7 Ditches TV

Ruud de Langen (Mindshare): “Het internet sloopt heel veel”

Ruud de Langen is CEO van MindShare, een van de grootste mediabureaus van Nederland. Een man met een mening. “Ik was ooit radiopiraat, Twitter beantwoordt aan mijn behoefte om te zenden.” De Langen is al vanaf zijn jonge jaren actief in de media. “Ik spring graag op de bres voor mijn vak, ik trek ten strijde om het te verdedigen als dat nodig is”, zegt hij.

En dat doet hij ook op Twitter. “Als je een menig hebt over het mediavak, moet je die ook verkondigen.” Met achter je bureau blijven zitten kom je volgens de ondernemer niet vooruit. Niet schofferen, maar wel discussie voeren. “Veel mediabureaus durven dat niet meer, omdat ze zijn overgenomen en de grote baas willen pleasen. Mindshare wilde het vanaf het begin anders doen.”

Medialandschap

In een snel veranderend medialandschap is dat een flinke opgave. En hoewel Chriet Titulaer in 1982 al voorspelde dat televisie zich aanpast aan de interesse van de consument, denkt De Langen dat de toekomst moeilijk te voorspellen is. “Ik kan wel zeggen wat er nu gebeurt.” Het zal volgens de mediaman meer om veel en snelle data draaien die adverteerders inzicht kunnen geven in hoe ze een relevante bijdrage kunnen leveren.

Social media en automatic trading gaan een steeds belangrijkere rol spelen in het medialandschap. “Mindshare heeft een regiefunctie voor adverteerders, we moeten het overzicht bewaren en data samenbrengen."

Innovatief

En dat betekent almaar innovatief blijven. Alleen een advertentie op print is onvoldoende. “Print wordt een luxe premiumproduct.” Steeds meer mediabedrijven houden alleen enkele toptitels en verkopen de rest van het papier. “Het internet sloopt heel veel.”

Het boort dan ook de noodzaak aan voor nieuwe verdienmodellen. Betalen per artikel, paywalls. De adverteerder moet hier aansluiting op vinden, maar het betekent ook een verruiming van het speelveld. “Alles begint en eindigt in media, de sport is om de advertentie op een relevante manier in de content te stoppen.”


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.