RTL en de 4 voordelen van een branded url-shortener

RTL en de 4 voordelen van een branded url-shortener

Je hebt een blog of link gevonden die je direct wilt delen met al je fans op bijvoorbeeld Twitter, Facebook, LinkedIn of Google+. Doordat socialmedia-updates vaak kort en bondig moeten zijn, zoals op Twitter, is het gebruik van url-shorteners in de laatste jaren geëxplodeerd. De meest populaire url-shortener is bit.ly. Op social media worden dan ook talloze berichten gevuld met url's als http://bit.ly/xxxx. Bit.ly is een begrip geworden, maar wat houdt het precies in, hoe zet je het in, wat zijn de voordelen en waarvoor gebruiken marketeers Bit.ly - of short-urls in het algemeen?

Cijfers achter Bitly

Hoe groot is Bitly eigenlijk? Nou, groot. Sinds 2008 zijn zij toegewijd aan de kracht van de link. Om je een idee te geven: Bitly verzorgt meer dan 600 miljoen bitlinks per maand, in bijna elk land in de wereld. Bitly is voornamelijk populair op Twitter: 86 procent van de clicks op de links zijn afkomstig van Twitter. Bitly verkort in totaal meer dan 1 miljard links (inclusief branded) per maand, wat elke maand meer dan 6 miljard clicks oplevert.

Hoe werkt Bitly?

Bitly is simpelweg het verkorten van een url in je post. In plaats van de volledige url van de bestemmingspagina in vullen, maak je gebruik van een url-shortener. Dit scheelt tekens en zorgt ervoor dat niet de helft (of meer) van het bericht met de link gevuld is. Bovendien kun je makkelijk de statistieken van jouw link volgen en zien wat wel en niet werkt.

De url-shortener is feitelijk gezien niets meer dan een domeinnaam en een database. De domeinnaam is terug te vinden in het eerste deel van de url-shortener: http://bit.ly. De database is vervolgens te vinden achter het schuine streepje: '1mGivYK'. Dit noemt Bitly een vertaallabel, dat voor elke lange url een verkorte versie opslaat achter de schermen. De verkorte url verwijst door naar de oorspronkelijke url wanneer je op de link klikt. De vertaallabel gaat zoeken in de database en tovert de ellenlange url tevoorschijn.

Bit.ly shortener

De voordelen van Bitly

Hoeveel wordt er op je link geklikt en heeft de link gezorgd voor leads? Dit zijn vragen die opkomen bij het beheren van een website, blog, of socialmediakanalen. Een voordeel van het gebruik van Bitly is dat het een gemakkelijke manier is om verkeer en leads te monitoren op de website. Je kunt een link handmatig invoeren en de shortener kopiëren, maar als je een tag (redirect) toevoegt aan de lange url wordt deze automatisch ingekort. Alle gegevens van je link zijn terug te vinden in de analyse die de url-shortener biedt. Handig dus als je verkeer wilt meten bij het houden van een campagne.

Ook nadelen

Een belangrijk nadeel van Bitly is dat ook anderen de statistieken over het aantal clicks op een url gemakkelijk kunnen opvragen door simpelweg een "+" achter de Bitly-url in te voeren. Kortom: de Bitly-link kopiëren, er een plusteken achter zetten en zien wat het linkje van een klant of concurrent heeft gedaan.

Tevens een waarschuwing: je bent bij het gebruiken van verkorte url's afhankelijk van je leverancier. Om de url's te vertalen moet de dienst altijd up & running zijn op korte termijn én bestand zijn tegen hackers en de grillen van partijen als Google, zoals afgelopen weekend bleek. Op lange termijn moet je er rekening mee houden dat de leverancier failliet kan gaan. Is dit het geval? Dan worden alle verkorte URL's onbruikbaar. 

Twitters eigen short-url t.co

Al enige tijd geleden heeft Twitter de eigen url-shortener beschikbaar gemaakt: t.co. Deze url-shortener verkort alle links die langer zijn dan 20 tekens in tot een http://t.co/xxxxx link die 19 tekens lang is.

Dit betekent overigens niet dat alle tweets nu direct een omgezette t.co-shortener hebben. De t.co-dienst wordt namelijk alleen toegepast op links die worden gepost via Twitter.com en is niet beschikbaar in andere apps of sites. Dus de Bitly-links of short-url's die worden gepost via een ander platform worden nog steeds toegevoegd aan je eigen Bitly-account. Het bijhouden van je statistieken wordt dus niet tegengehouden door t.co.

Het gebruik van de Twitter url-shortener kent een voordeel: als je een link toevoegt in een tweet geeft Twitter direct weer of de link veilig is of niet. Dit betekent dat het klikken op een t.co-url altijd veilig is. Met de meeste andere short-url's ontdek je pas na het klikken op de link naar welke site je gaat.

De meerwaarde van een branded shortener

Waar de volledige url laat zien waar de gebruiker terecht gaat komen, doet de short-url dat over het algemeen niet. De voor de gebruiker onbekende bestemming bij het aanklikken van de url-shortener kan zorgen voor enige wantrouw. Dit is te voorkomen door een url-shortener op een eigen domein te plaatsen, ook wel een branded shortener genoemd.

Onder andere door vertrouwenskwesties zijn er steeds meer organisaties die kiezen voor het bouwen van een eigen url-shortener. Zo maakt bol.com gebruik van http://bol.co/ en Media Markt van http://mmnl.nu/. Het Britse bedrijf Virgin heeft ook een mooi voorbeeld van een branded shortener: http://virg.in/. Maar zo ook RTL, dat de korte, maar krachtige shortener http://r.tl/ gebruikt. Achter deze url komt dan de code, ofwel het vertaallabel, waarmee de oorspronkelijke url wordt geraadpleegd vanuit de database.

Belangrijk bij het maken van een eigen domeinnaam is dat die domeinnaam zo kort mogelijk is: hoe korter, hoe krachtiger. Daarnaast moet het makkelijk zijn om de relatie met je merk leggen. Neem nog even het voorbeeld van RTL: r.tl is de kortst mogelijke branded shortener voor RTL met slechts vier tekens.

RTL over eigen url-shortener r.tl

Voor RTL is het gebruik van shorteners voornamelijk bedoeld voor social media en het doormeten van effectiviteit hiervan. RTL zet sterk in op socialmediagebruik, maar wil ook graag weten welk effect dit heeft. “Doordat de verkorte url doorgemeten wordt, weten wij hoe goed de links bekeken worden en dat gebruiken we weer voor het verbeteren van onze socialmediaposts om uiteindelijk ons bereik te vergroten”, aldus Martijn Pruijsen, online marketeer bij RTL Nederland. “Een eigen shortener is een noodzaak om de links kort te houden, maar het is ook een mooie marketingtool: het heeft een professionele uitstraling.”

Sinds kort maakt de communicatieafdeling van RTL gebruik van de short-link in persberichten. Ook de RTL Pressroom maakt gebruik van r.tl via een automatisch systeem. Door de inzet van de shortlink r.tl op verschillende communicatie-uitingen draagt r.tl bij aan de branding en professionele uitstraling van RTL. Naast r.tl heeft RTL nog een url-shortener speciaal voor Videoland (eigendom van RTL): http://filmp.je/.

RTL Branded Shortener

De 4 voordelen van een branded shortener

  • Zichtbaarheid: draag je merk verder uit met een korte, relevante domeinnaam (branding). Dat maakt je berichten herkenbaar en zichtbaar voor fans en geeft je merk een professionele uitstraling.
  • Betrouwbaarheid: geef vertrouwen aan url's in jouw berichten voor je fans door een nietszeggende url als 'bit.ly' te vervangen door een branded shortener waarin je domeinnaam staat vermeld.
  • Traffic meten: door gebruik te maken van een branded shortener heb je volledig toegang tot statistieken die aangeven hoeveel clicks de link heeft. De statistieken zijn betrouwbaar en niet te raadplegen door anderen.
  • Betere inzichten uit clicks: voeg targeting toe aan een link om verkeer te kunnen meten (is niet van invloed op de branded shortener). Zo kun je bijvoorbeeld een targeting toevoegen aan een link en die vervolgens in Facebook plaatsen. Op diezelfde link kun je nu achterhalen of bezoekers via Facebook binnen stromen of via andere wegen.

Tot slot

Snel, meetbaar en overzichtelijk een link delen met de url-shortener van Bitly, Twitter of de eigen branded shortener. Omdat je links toch al moet verkorten om je posts leesbaar en aantrekkelijk te houden, is de keus voor een branded shortener snel gemaakt. Zeker omdat doormeten van de link in je berichten belangrijk is en een branded shortener je professionele uitstraling ten goede komt. Posten dus maar met je eigen shortener!

Credits afbeelding: Derek Gavey, licentie: CC BY (Commercieel hergebruik, inclusief aanpassing)

Delen

0
4


Er zijn 8 reacties op dit artikel

  • Hi Sanne,

    Belangrijke ontwikkeling wat betreft bit.ly afgelopen week. Ik zag een tweet van Jean-Paul Horn
    (https://twitter.com/JeanPaulH/status/524873966478163968) waaruit blijkt dat Bit.ly gebruikers van branded shortlinks mailt dat ze moeten overschakelen naar Bit.ly Enterprise a 995 dollar / maand. Daarmee wordt dat toch een stuk onaantrekkelijker...

    geplaatst op
  • Hi Danny,

    Bedankt voor je reactie en de link. De ontwikkelingen gaan snel rondom Bit.ly en het blijft een actueel onderwerp :)
    Ik heb in dit blog vooral gekeken naar open Bit.ly shortlinks en niet naar de branded shortlinks via het Bit.ly account.

    geplaatst op
  • Leuk artikel.

    Po.st (ook een URL verkorter, overigens met gratis gebruik van een vanity URL/branded shortener) ziet 57% groei in engagement met de link als je een vanity URL gebruikt ipv een standaard URL verkorter zoals Po.st of Bit.ly. Een vanity URL of branded shortener gebruiken helpt dus bij het genereren van extra engagement.

    Er zouden nog meer voordelen aan een URL verkorter kunnen zitten als je de data van de URL shortener kunt opvangen en die kan gebruiken in (real time) advertising. Wat gelijk de vraag oproept wat Bit.ly met die data doet...

    geplaatst op
  • Hi Edo,

    Bedankt voor je reactie. Een goede aanvulling (groei in engagement) op het rijtje voordelen en een interessant puntje met betrekking tot (real time) advertising.

    geplaatst op
  • Ik mis de SEO-aspecten in dit verhaal.....niet geheel onbelangrijk.

    geplaatst op
  • Leuk artikel Sanne!

    Nog even een toevoeging op jouw artikel.

    Via Google kun je ook een "URL shortener" gebruiken: https://goo.gl/

    Als je de URL's van een specifieke campagne wilt terugzien in Google Analytics kun je de URL shortener ook gebruiken in combinatie met de URL builder van Google: https://support.google.com/analytics/answer/1033867?hl=nl

    geplaatst op
  • Als ik veel gebruik zou maken van shortlinks zou ik absoluut zelf een platform ontwikkelen, met mijn eigen branded url shortener. Zo lastig kan dat niet zien (een database die een shortener matcht met een lange url + wat data bijhoudt).

    Lijkt me de investering waard, zonder dat je afhankelijk bent van de grillen van derde partijen. Plus het feit dat je absoluut geen idee hebt wat ze met jouw data doen.

    geplaatst op
  • Hi Serge, Rowin en Patrick,

    Bedankt voor jullie reacties. Er zijn inderdaad verschillende mogelijkheden, zowel ook Google als een eigen platform. Het is net waar je voorkeur naar uit gaat en wat je uitgangspunt is.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.