RSS oplossing voor e-mailcrisis?

3 september 2003, 03:15

Nu de spam en virus-crisis het medium e-mail grondig begint te vervuilen, zijn uitgevers in de VS op zoek naar alternatieven. Steeds vaker wordt er ge?xperimenteerd met het RSS syndicatieformaat als alternatief voor e-mailnieuwsbrieven.

Uitgever van diverse e-mailnieuwsbrieven Chris Pirillo verstuurt 400.000 e-mail nieuwsbrieven per week, en verklaart tegen over Internetnews.com: “E-mail is dood. Punt.”

Pirillo constateert dat mensen zich niet meer abonneren op e-mail nieuwsbrieven omdat ze die nu ook al associ?ren met spam. Hij biedt daarom RSS-feeds als alternatief aan. Rafat Ali van Paidcontent.org denkt eveneens dat RSS een alternatief kan bieden. Hij merkte dat zijn e-mailnieuwsbrief vaak niet door de spamfilters heen kwam. Ook een columnist van About.com komt tot deze conclusie.

RSS is een verzameling afspraken in de opmaaktaal XML over de defini?ring van bijvoorbeeld datum, titel en intro van een bericht. Daarmee is het een nieuwe methode voor contentsyndicatie en -aggregatie. Het komt erop neer dat een site een ‘channel’ aanmaakt, dat bestaat uit een bestandje waarin titels en intro’s gedefinieerd zijn. Iemand met een geschikte newsreader ‘abonneert’ zich op zo’n channel, en krijgt aldus de titels en intro’s in een overzicht gepresenteerd, naast die van de andere bronnen waarop hij geabonneerd is. (Zie ook dit Emerce-artikel).

De befaamde columnist Steve Outing van Editor and Publisher wijdde vorige week een lange beschouwing aan het RSS-alternatief. Eerder al schreef Adam Curry een uitgebreid stuk over deze materie.

Outing beweert op basis van enkele onderzoeken dat 17 tot 38 procent van de opt-in e-mail (dat is dus e-mail die de ontvanger uitdrukkelijk wenst of waar hij zelfs voor betaalt) in de VS wordt tegengehouden door spam-filters. Een alternatief voor e-mail is dus dringend gewenst.

Het voordeel van RSS is dat er een ‘gesloten kanaal’ tussen uitgever en ontvanger wordt gecre?erd. De ontvanger heeft geen publiek ‘adres’ en kan dus ook niet gespamd worden. Verder controleert de ontvanger volledig welke kanalen hij wil zien en bespaart hij tijd omdat hij van meerdere bronnen de headlines in ??n overzicht gepresenteerd krijgt.

Nadelen ten opzichte van e-mail zijn er ook. De newsreaders zijn nog niet wijd verspreid, en ook niet ge?ntegreerd in de bekendste browser(s) en er is een standaarden-oorlog aan de gang. RSS is dus nog onvolwassen en voorlopig een techniek voor de early adaptors. Verder er zal een uniforme meet-methode ontwikkeld moeten worden, als RSS gebruikt gaat worden voor commerci?le publicaties.

Bron:

http://www.emerce.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!