RSS-landschap in kaart gebracht

6 maart 2005, 07:32

RSS-landschap in kaart gebracht

In de voorbereiding op mijn presentatie voor de iLounge van DDMA, ben ik de diverse toepassingen van RSS in kaart aan het brengen. Ik kom daarbij op een 4-tal toepassingsgebieden waarbij je de toepassingen kunt onderscheiden in massa vs gepersonaliseerd en nieuws vs services (zie bovenstaand figuur).

Aangezien ik in mijn presentatie maar kort kan ingaan op de toepassingen, wil ik uit ieder toepassingsgebied slechts een voorbeeld laten zien. Vraag aan jullie, wat vinden jullie van bovenstaande indeling en wat is het ultieme voorbeeld per toepassingsgebied? Ik zal uiteraard de definitieve presentatie dinsdag hier online zetten!

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

9 Reacties

    Hans

    Marco,

    Indeling is op zich correct, ik vraag me alleen af of we niet een betere term voor nieuws kunnen bedenken, nogmaals is correct maar in lijn met services is het verschil soms dun. Neem TPG post, persberichten kan ik ook onder nieuws laten vallen, maar het is ook een service vanuit TPG Post als bedrijf.

    De verdeling massa en gepersonaliseerd is wat mij betreft de meest relevante en moet je de indeling verder toespitsen op statisch (dezelfde content voor iedereen) en dynamisch (opv voorkeuren en profiel). Dus gelijk aan e-mail marketing.

    Ik hoop ook op meer reactie om eens te zien hoe we dit gezamenlijk kunnen indelen…


    6 maart 2005 om 09:33
    Peter

    Goede indeling Marco; waarvoor dank. Moet zelf binnenkort ook een verhaal over RSS houden en kan het derhalve goed gebruiken 😉

    Hans, wat bedoel je met verdere opsplitsing naar statisch en dynamisch. Dat is in feite toch al gedaan door onderscheid te maken in massa (voor iedereen) en gepersonaliseerd (op basis van voorkeuren en profielen)!?

    Absoluut mijn favoriete RSS-toepassingen zijn de searchwatches zoals de Volkskrant deze biedt.


    6 maart 2005 om 10:28
    Hans

    @peter,

    Niet in mijn voorbeeld, ik maak bij RSS inderscheid in content (statisch en dynamisch) en doelgroep (massa en personalisatie). Bij massa ga ik uit van een vaste RSS url (per categorie) en bij personalisatie van een unieke RSS url per gebruiker. Voor beide onderdelen kun je dan gaan werken met variatie in content (dus statisch of dynamisch). Ten aanzien van massa hebben we inmiddels legio voorbeelden, echter de personalisatie zijde is nog zeer onderbelicht. Totaljobs.nl is geen personalisatie, de RSS feed is weliswaar samengesteld obv zoekcriteria maar niet uniek ( door iedereen in principe samen te stellen obv dezelfde criteria). Wij zijn in deze sectie nu bezig met een aantal implementaties, zodra deze bekend mogen worden horen jullie het wel…


    6 maart 2005 om 12:45
    Anders

    Kleine kanttekening: pas wel op met het begrip “persoonlijke url”. Er zijn ook RSS-leveranciers die autmatisch een unieke ID genereren bij elke aangeboden RSS-url, waardoor iedere lezer een unieke RSS-url heeft. Dit kan bv voor tracking&tracing-doeleinden zijn, een voorschot zijn op latere (evt. steeds verder gaande) personalisatie etc.

    Ik kan op dit moment geen concreet voorbeeld verzinnen maar ben ze wel degelijk tegengekomen.


    6 maart 2005 om 13:00
    Sander Duivestein

    In je figuur staan allerlei namen van grote bekende merken. Is RSS juist niet groot geworden door het gebruik in de blogwereld? Ik zou dus ook een aantal weblogs meenemen.


    6 maart 2005 om 19:38
    media

    Jemig, wat een reacties (en dat op een zondag). Ik ben zwaar onder de indruk. Iedereen dank voor de input!

    @Hans, Frank: wellicht een keer kritisch kijken naar de indeling. Aantal van jullie suggesties zijn zeker bruikbaar; moet daar nog eens goed over nadenken (zal niet lukken voor dinsdag).

    @Van Berge: Bloglines, Nieuwstijger en andere RSS-readers en aggregators behoren wat mij betreft niet tot de toepassingen maar meer tot de RSS-tools. In vergelijking met bijv. e-mail noem je Hotmail, Outlook, etc. m.i. ook geen toepassingen.

    @Sander: je hebt helemaal gelijk, hoe kan ik die nu vergeten! Heb er inmiddels een grote oranje B in gezet dat staat voor alle blogs die RSS ondersteunen!


    6 maart 2005 om 20:55
    bramkoster

    Inderdaad goeie aanzet! En een beetje spuit elf wellicht na alle voorgaande prima reacties, maar toch wat input.

    In het verlengde van Sanders opmerking rijst bij mij de vraag waar de verschillende blogs in dit schema passen. Ik zie Marketingfacts en Dutch Cowboys nog wel linksonder; door jullie connecties en snelheid van publiceren verslaan jullie regelmatig (het nieuws sneller dan) de traditionele media. Maar waar zitten blogs als Frankwatching en BrickmeetsByte? Dit soort -meer beschouwende- bizzblogs zijn geen echte nieuwssites, maar verdienen wel een plekje in dit overzicht, wat mij betreft.

    Volgens mij los je dit probleem op door “Nieuws” te vervangen door “Informatie”. Een klote-containerbegrip, I know, maar je creëert wel plaats voor genoemde bizzblogs. En hiermee heb je gelijk de opmaat naar de indeling die Frank Meeuwsen voorstelt (informatie, interactie, transactie, integratie).


    7 maart 2005 om 06:05
    Ed Alkema

    Ik mis nog iets over podCasting, dat is natuurlijk niks anders dan rss met een enclosure. Zo wie zo het gebruik van enclosures is misschien leek om wat aandacht aan te besteden. Wij gebruiken bijvoorbeeld enclosures om nieuwe release van onze software te distribueren. Dus iedereen die geabbonneerd is op de rss feed ontvangt automatisch de laatste versie via zijn RSS Client.


    7 maart 2005 om 08:51
    Jan Oostijen

    Wat me opvalt bij “marketeers” is dat veel modellen proberen fenomenen in te delen in 4 groepen door gebruik te maken van 2 dimensies. Dit is geen kritiek maar meer een algemene opmerking 🙂

    Wat wordt precies bedoeld met gepersonaliseerd in het model? Kijk je namelijk naar de term “personalisatie” dan wordt deze vaak verward met “customization”. Bij customization ligt het initiatief bij de gebruiker, bij personalization ligt het initiatief bij het systeem. Ik weet het: het lijkt muggenzifterij, maar het onderscheid tussen deze begrippen is een belangrijke.


    7 maart 2005 om 18:28

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!