RSS-gebruikers zijn nieuwsjunkies

21 september 2005, 15:13

Arnoud wijst ons op een recent onderzoek van Nielsen//NetRatings (pdf) waaruit blijkt dat RSS-gebruikers ruim 3 keer zoveel nieuwssites bezoeken dan niet-RSS gebruikers. Niet alleen het aantal bezochte nieuwssites ligt hoger bij RSS-gebruikers, ook de frequentie van het aantal bezoeken ligt 3 tot 4 keer hoger.

Opmerkelijk is dat maar liefst 83% van de deelnemers geen idee had dat ze RSS-technologie gebruiken (bijv. MyYahoo). Van de personen die hier wel van op de hoogte waren is 78% man en is 54% sinds 1994 online.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

6 Reacties

    Jurjen Koopmans

    Het woord nieuwsjunkie bevalt mij niet zo. Dat n.a.v. onderzoeksresultaten mensen een etiket krijgen opgeplakt gebeurt vaker. Ik betreur het alleen.


    21 september 2005 om 17:02
    loket

    Het schijnt dat autobezitters ook meer kilometers maken dan niet-autobezitters . . .

    Het enige nuttige wat ik uit deze notitie haal is de verhouding tussen wel- en niet gebruikers. Verder veel non-info.


    21 september 2005 om 17:34
    Gerben

    Tsja, wat een inkoppers inderdaad. Ben RSS gebruiker, en daarnaast tevens verslaafd aan journaal, teletekst, Volkskrant niews alert, CNN Breaking news email en lees ’s avonds nog even het NRC of ik niets gemist heb… 😉


    21 september 2005 om 17:41
    loket

    Interessanter zou zijn geweest om antwoord te geven op vragen als:

    – zijn het de nieuwsjunks die RSS gebruiken?

    – word je vanzelf nieuwsjunkie als je RSS gebruikt?

    – of zijn het voornamelijk nieuwssites die RSS aanbieden?

    – of geven RSS-feeds eigenlijk altijd actuele informatie?

    ’t is maar een idee.


    21 september 2005 om 18:13
    media

    Inderdaad wat open deuren maar aan de andere kant is alle informatie over het gebruik van RSS welkom want wees eerlijk, we weten nog verdomd weinig over het gebruik van dit nieuwe fenomeen.

    Aardig detail, op basis van jullie reactie heeft in ieder geval een nieuwssite besloten het toch maar niet te plaatsen vandaag 😉


    22 september 2005 om 08:24
    loket

    die nieuwssite is niet de enige 😉

    welke was dat trouwens?


    22 september 2005 om 09:22

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!