Roos van Tongerloo (student): “Je loopt vervelend voor met een master nieuwe media op zak”

19 mei 2014, 14:00

Roos van Tongerloo is een van de jongelingen die nog een carrière aandurft in de media. Een fervent blogger met haar naam in de student-talentlijst HOT100. Binnenkort gaat ze stage lopen bij De Telegraaf. “Ik kan de bullenbakken daar aan.”

Van Tongerloo studeerde nieuwe media en televisie aan de UvA en volgt nu een postdoc journalistiek in Rotterdam. “Je loopt vervelend voor met een master nieuwe media op zak”, zegt ze. “Die nieuwe ontdekking heb ik jaren geleden al gezien, maar als ik dat zeg, ben ik arrogant.”

Ze kan echter vooral uitleggen wat de trends niet zijn. “Sharen en 2.0 zijn achterhaald”, beweert Van Tongerloo. “Steeds meer mensen laten Facebook achter zich.” Daarom kijkt Van Tongerloo liever naar meisjes van vijftien. “Ik let veel op wat mijn jongere zusje doet. Zij gebruikt bijvoorbeeld Snapchat.”

Creatief

Met een moeder als filmmaker en een vader die in een band speelt, komt Van Tongerloo uit een creatief nest. “Mijn ouders zijn enorme charmeurs. Je ‘likeability’ kan je enorm ver brengen in het leven.” Een leven zonder internet kan ze zich niet voorstellen.

Ronnie Overgoor
Directeur/eigenaar bij 7DTV

Als genomineerd dagvoorzitter van het jaar behoort Ronnie tot de top van Nederland. Met zijn energiek enthousiasme, aanstekelijke humor, scherpte en ontspannen interactie scoort Ronnie consequent zeer hoge ogen op congressen, evenementen en award uitreikingen. Daarnaast is Ronnie een interviewer met een eigen stijl. Hij is voorbereid, nieuwsgierig en switcht razendsnel tussen serieuze vragen en scherpe humor. Hij houdt van open en echte gesprekken, waarbij hij degene die hij interviewt altijd in zijn of haar waarde laat. Scherp, maar altijd met respect als vangrail. Ronnie heeft meer dan tien jaar ervaring in het interview vak, op het podium voor live publiek als ook voor de tv camera’s van bijvoorbeeld 7DTV.

Categorie
Tags

20 Reacties

    Bart van der Meeren

    Hoewel ik getriggerd raakte door de arrogantie in de titel, heb ik het filmpje na anderhalve minuut uitgezet. Minder van dit op marketingfacts aub.


    19 mei 2014 om 16:21
    bramkoster

    @Bart: minder van wat precies? Minder vrouwen die wat te melden hebben? Minder jongeren die weten wat ze willen? Minder dames met een sjaal in hun haar? Minder meisjes met harde humor? Help me!


    19 mei 2014 om 19:14
    Bart van der Meeren

    Uiteraard is alles weer seksisme. Nee, ik vond het inleidende gedeelte van het interview al dermate zwak dat ik het heb uitgezet. Dat had vooral te maken met de interviewer en de kwaliteit van zijn vragen. Minder met de interviewee. (Al is arrogantie altijd een mening van anderen. Zelf ontkennen dat je arrogant bent is dus per definitie zinloos.)

    Daarbij zijn zinnen als “een van de weinige jongeren die het aandurft in de media” grote onzin. Er zijn zelfs veel te veel jongeren die het aandurven, helaas zit 70% van de afgestudeerden werkloos thuis… Maar dan heb ik het vooral over HBO Journalistiek.


    19 mei 2014 om 21:38
    Ronnie

    Gelukkig, ’t lag aan mij en niet aan Roos.

    Excuus, Bart!

    Hopelijk waardeer je de volgende bijdrages van #7dtv beter.


    19 mei 2014 om 21:45
    bramkoster

    Hoi Bart,

    OK, het ligt aan Ronnie en de kwaliteit van z’n vragen. Wat daar dan precies mis mee is, is me nog onduidelijk. Ik heb daarom even Ronnies inbreng in de eerste anderhalve minuut (tot het moment dat je afhaakte dus) teruggeluisterd en hieronder weergegeven (niet letterlijk i.v.m. leesbaarheid):

    – [Inleiding + welkom]

    – Leg uit wat je doet. Je schrijft op Twitter dat je pitbull spelen bij de Telegraaf, wat is dat? [het concept van het programma Timeline is iemand leren kennen aan de hand van diens Twitter-timeline, dus is een logische vraag]

    – Hoezo mede door jouw grote mond? [doorvraag 1]

    – Wie zijn dan bullebakken? [doorvraag 2]

    – Wat moet je precies gaan doen? [doorvraag 3]

    – Zijn scoops echt jouw ding? [doorvraag 4]

    Wat mij opvalt: Ronnie luistert naar z’n gast; je moet de interviewers de kost geven die dat niet doen. En het is slim om dit soort (door)vragen aan het begin van het interview te stellen omdat Ronnie hiermee a) Roos het gesprek in trekt en op haar gemak stelt en b) de kijkers kennis laat maken met Roos.

    Ja, m’n eerdere vraag met seksistische vragen was suggestief en flauw; excuses daarvoor. Maar ik begrijp oprecht niet wat Ronnie of wij van Marketingfacts hier nou verkeerd doen. En neem je kritiek graag serieus, maar moet daarvoor wel begrijpen wat je bedoelt.


    19 mei 2014 om 22:01
    chrishanselaar

    Roos heeft gewoon groot gelijk. Marketeers van boven de 25 zijn dinosaurussen.


    20 mei 2014 om 09:32
    Jochem Vroom

    Wel leuk stuk, men moet zich alleen niet vergissen dat zaken die minder hip zijn wel enorm belangrijk kunnen zijn. Gaat meer om executie dan of iets wel of niet hip of nieuw is.

    Die studie heeft eigenlijk ook een rare naam.. Nieuwe media.. Lekker op de marketing afdeling met de ‘innovatieve merken’ campagnes om selfies of drones heenbouwen.

    Beetje achter zogenaamde trends aanhobbelen =)

    Just my 2 cents,


    20 mei 2014 om 14:08
    Jochem Vroom

    Ps als ik reactie plaats en als ik inlog stopt de video, redelijk irritant =)


    20 mei 2014 om 14:08
    bramkoster

    @Jochem: we gaan de website zo herbouwen dat er voor die acties geen page refresh nodig is, dan kun je verder blijven kijken! 🙂


    21 mei 2014 om 05:16
    Tim Crussel

    lening bieden

    Heeft u een lening om uw rekening te betalen nodig? zal bieden zakelijke en persoonlijke lening van € 5000 tot € 200.000.000 op 3%, moet belanghebbende contact met ons op via e-mail: credit.financial.forum01467@gmx.com


    16 september 2014 om 22:55

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!