Richard Kastelein: “Internet heeft de waardeketen van tv op z’n kop gezet”

28 juli 2014, 13:30

Richard Kastelein is wat Amerikanen een succes noemen: zes startups, vijf mislukkingen. Maar de zesde keer was het raak. Zijn bedrijf The Hackfest had een succesvolle exit in 2013. Het bedrijf specialiseerde zich in zogenaamde hackatons, een evenement waar mensen bij elkaar komen om in korte tijd nieuwe innovatieve plannen vorm te geven, richtte zich onder meer op de televisiewereld. Want als er volgens Kastelein één ding vaststaat, te gast bij Top Names On Stage in Groningen, dan is het wel dat de televisiewereld afstevent op eenzelfde ontwrichting als we in de muziekwereld hebben gezien.

Televisie, en dan met name commerciële televisie, wordt betaald door reclames. Reclames waarvan vaststaat dat het merendeel van de kijkers er niet op zit te wachten. En nu inmiddels zo’n 85% van de kijkers televisie kijkt met een mobiel device op schoot neemt ook de aandacht voor die reclames af. Mensen gaan wat anders doen tijdens het reclameblok. “En daarmee worden reclames minder effectief. Niet alleen daalt het bereik, in Amerika lukt het sommige zenders zelfs niet eens meer om 5 miljoen mensen naar een programma te laten kijken, terwijl 5 jaar geleden 5 miljoen kijkers nauwelijks genoeg was om de pilotfase door te komen. Het grote bereik is weg. ” We bewegen in de televsiewereld naar een model waar 1 zender heel veel mensen wist te bedienen naar een model waar heel veel zenders heel veel mensen weten te bedienen.

In de muziekwereld zie je een vergelijkbare trend. Waar vroeger artiesten Ticketmaster, een promotor, een manager en een label nodig hadden, zie je nu dat ze het dankzij het internet ook zonder af kunnen. Waarom zou Rihanna nog kaarten verkopen via Ticketmaster, wanneer ze via een bericht op Facebook al haar fans direct kan bereiken? Hoogstens is er nog iets nodig voor de technische afhandeling, maar dat is in te kopen. Die beweging die ook wel ‘direct to fan’ wordt genoemd, zie je ook terug in audio visuele industrie. Er zijn inmiddels al productiebedrijven die hun inhoud via digitale kanalen rechtstreeks naar de kijker brengen. Dat maakt omroepen overbodig. Ze komen op dit moment nog niet in de problemen omdat ze nog veel sportrechten hebben en live evenement televisie kunnen maken. “Als je Netflix en andere diensten hebt en mensen houden ervan om series achter elkaar door te kijken dan weet je dat de wekelijkse programmering over 10 jaar niet meer bestaat.” Tel daarbij op dat bedrijven als Google meer geld hebben dan omroepen en in principe alle rechten kunnen kopen die ze willen en je ziet een zwart scenario voor de huidige omroepen.

Zeker als je dan ook nog eens ziet dat bestaande merken als bijvoorbeeld Red Bull inmiddels zelf televisie aan het maken zijn. ” Ze zijn een mediabedrijf geworden dat drankjes verkoopt.” Multichannel networks op Youtube exploderen qua bereik en kijker en subscribers. “Machinima is één van de grootste met 10.000 channels en 40 miljard views. En als ik dan praat met omroepen dan hebben ze geen idee waar ik het over heb.” Creatieve oplossingen voor de bestaande partijen zijn dus geboden. “Het zijn spannende tijden voor televisie. Dat is een reden om me ermee bezig te houden.” Net zoals Kastelein zich ook bezig houdt met startups in het algemeen. Hij helpt de Europese Unie bij de verdeling van een startup fonds van 80 miljard. In dat kader heeft hij ook nog wel wat op te merken over het startup klimaat in Nederland” “Nederland kan beter”. Daar over een volgende keer meer.

Leonieke Daalder is politicoloog en journalist. Ze werkte voor onder meer Radio Noord Holland en de VPRO. Bij de laatste omroep was ze verantwoordelijk voor crossmediaal project 3VOOR12 dat onder haar leiding onder meer de Prix Europa, Gouden Pixel, Pop Pers Prijs en UPC Digital Award won. Ze is een van de oprichters van Fast Moving Targets. Ze schrijft, interviewt, onderzoekt, filmt, presenteert. leonieke.daalder@gmail.com

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!