Ricardo Semler komt naar Nederland – 24 juni a.s.

2 juni 2014, 13:00

Met enige regelmaat verschijnen er op Marketingfacts artikelen over hoe de inzet van online media van invloed is op de manier waarop wij samenwerken en ons werk organiseren. Vorig jaar pleitte Edwin Vlems ervoor om alle (marketing)managers te ontslaan. Twee jaar geleden vroeg Martijn Kriens zich af hoe logisch het is dat het hiërarchische organisatiemodel vaak nog dominant is. Of Marketingfacts-oprichter Marco Derksen die er van overtuigd is dat sociale en technologische ontwikkelingen leiden tot een netwerksamenleving.

Controle, macht en hiërarchie

Meer en meer mensen krijgen de behoefte en de kans om de dingen te doen omdat ze het wíllen en niet omdat het móet. Aan organisaties de uitdaging dit proces te faciliteren. Maar hoe doe je dat? Door alle informatie te delen? Mensen daadwerkelijk zeggenschap en vertrouwen te geven? Iedereen mee te laten delen in de winst?

Identify what it is that transforms people from someone who needs to be part of the process in an organization to people who actually want to.

De Braziliaanse ondernemer Ricardo Semler (1959) is sinds 1980 CEO en eigenaar van Semco SA. Hij heeft in zijn eigen praktijk bewezen dat controle, macht en hiërarchie niet noodzakelijk zijn voor succes. Volgens Semler gaat het vandaag de dag om vertrouwen, openheid en liefde. Een bekende uitspraak van Semler is:

When people make their own decisions they are more dedicated to everything that follows.

Wie goed naar Semler luistert, hoort dat hij met zijn organisatie eigenlijk continu in een staat van experimenteren verkeert. En dat doet hij aan de hand van een zestal principes:

  1. Laat je business niet onnodig groeien.
  2. Blijf altijd een startup.
  3. Pamper je medewerkers niet.
  4. Laat talenten hun eigen weg zoeken.
  5. Neem beslissingen snel en transparant.
  6. Werk veel samen, je kunt niet alles zelf!

Ook in ons calvinistische Nederland is er steeds meer interesse in deze nieuwe manier van werken. Zo ging VPRO’s Tegenlicht in februari 2013 over “De kapitale kracht van geluk”.

Making People Beautiful

En nu hebben De Baak en Live on Demand de handen ineengeslagen en Semler met behulp van crowdsourcing naar Nederland gehaald – iets waar Semler zelf overigens erg enthousiast op heeft gereageerd.

Op 24 juni a.s. zal deze non-conformist komen vertellen over ‘Making People Powerful’. In een programma waarin onder andere ook Arko van Brakel en Leen Zevenbergen hun visie zullen delen, gaat Semler in op vragen als: wat zijn de belangrijkste misvattingen als het gaat om de Semco-stijl? Hoe is de Semco-stijl te implementeren en kan dit wel binnen alle organisaties worden toegepast? Past het wel bij onze Nederlandse cultuur? En klinkt het allemaal niet te mooi om waar te zijn?

Zelf hoop ik in ieder geval ook dat hij ingaat op de vraag waar Semco nu staat. En of Semler er dus daadwerkelijk in is geslaagd een duurzaam model te vinden.

Kaartverkoop

Kaarten voor ‘Semler & friends’ voor 24 juni a.s. in Nieuwegein kun je nú bestellen via Live on Demand!

Emile Peters
Partnerschappen en Business Development bij Natuurmonumenten

Houdt zich binnen Natuurmonumenten bezig met samenwerking met bedrijven. Is vanuit het team betrokken bij de programma’s Oerrr en Natuursport. Is daarnaast verantwoordelijk voor accounts als Menzis, IKEA, Chaudfontaine, Arval en Europcar. Zou het liefst als fotograaf alle ensembles – gebieden en gebouwen – van Natuurmonumenten vastleggen. Om daarna boswachter op Texel te worden. Was in het verleden onder andere Managing Director van Marketingfacts.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!