Retail-ecologie is nieuwste trend in relatie tussen winkel en klant

26 november 2003, 05:57

In de onderlinge strijd tussen supermarkten heeft ‘retail-ecologie’ zijn intrede gedaan. De term verwijst naar het creeren van een optimale band tussen winkel en klant, waarbij de winkelinrichting en promotiemateriaal een grote rol spelen.

Zij moeten een koopomgeving bieden die zo goed mogelijk aansluit bij de wensen van de klant en het imago van de verkochte merken.

Vier elementen zijn van belang voor het creeren van retail-ecologie:

– Ten eerste speelt de vraag hoe de essentie van een merk in de winkel tot zijn recht komt en of die aansluit op de rest van de marketing mix.

– Het tweede element betreft analyse van de inkomens, leeftijd en etnische achtergrond van de klanten. Hieruit komt namelijk een divers behoeftepatroon naar voren. Bovendien verschillen ook de kooppatronen in bijvoorbeeld supermarkt en gemakswinkel.

– Het derde element is de winkel zelf. Door het gebruik van camera`s kan het winkelgedrag van klanten bestudeerd worden en kan de winkel inspelen op behoefte aan informatie, service of assortimentsuitbreiding.

– Ten slotte moeten alle bovenstaande elementen samengebracht worden in een geintegreerd beleid.

Bron:

Brandweek nr. 40, p. 21, 1 p.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!