Reputatiemanagement: meten is weten en zo start je ermee #adv

Reputatiemanagement: meten is weten en zo start je ermee #adv

Vertrouwen komt te voet en vertrekt te paard. Hetzelfde geldt voor je merkreputatie. Het opbouwen van een goede merkreputatie is dan ook belangrijk. Daarvoor is het logisch dat je je reputatie goed in de gaten houdt en reageert waar nodig. Maar hoe weet je of je een goede reputatie hebt? En hoe verandert deze in de ogen van je klant na verloop van tijd?

Vraag gratis reputatiemonitor aan

De klant aan de macht

De opkomst van het internet en social media heeft de machtsverhouding verlegd van bedrijven naar het individu. Iedereen - bekend en minder bekend - kan online zijn mening delen. Deze openbare berichten kunnen uitgroeien tot een crisis of juist je reputatie een enorme boost geven.

Een recent voorbeeld van een reputatiecrisis is de berichtgeving rondom de brandgevaarlijke Samsung Note 7 vorig jaar. Fouten in de accu leidden ertoe dat telefoons bij relatief veel consumenten vlam vatten. Social media, kranten, televisie en radio stonden er bol van. Het negatieve sentiment rond Samsung verviervoudigde in september en oktober ten opzichte van de negatieve uitingen over de rest van 2016. Samsung besloot de Galaxy Note 7 volledig uit productie te nemen en alle geleverde exemplaren terug te roepen. De schade voor het elektronicabedrijf was enorm. Niet alleen op financieel gebied - de terugroepactie kostte een miljard dollar -, ook de reputatie van Samsung kreeg door de problemen een enorme dreun. Daarom werd er een charmeoffensief ingezet om Samsungs reputatie als kwaliteitsmerk te herstellen. Hoe dat uitpakt, weten we als de opvolger van de Galaxy Note 7 op de markt verschijnt.

Dat online berichten ook goed kunnen uitpakken voor een merk, bewijst de 16-jarige Carter Wilkerson uit Reno, Nevada. Carter is dol op kipnuggets en vroeg fastfoodketen Wendy’s onlangs hoeveel retweets hij nodig had voor een jaar lang gratis kipnuggets. “Achttien miljoen”, grapte de socialmediamedewerker van Wendy's. Het antwoord van Carter: “Consider it done.”  Wat begon als een grap lijkt nu een van de populairste tweets ooit te worden: de tweet van Carter heeft al meer dan 2 miljoen retweets en dat aantal stijgt nog elke dag. Het is nu al de meest gedeelde tweet van dit jaar. De fastfoodketen speelt hier ondertussen handig op in door zelf ook te reageren en te retweeten en dus zoveel mogelijk online buzz te genereren. Of Carter zijn gratis nuggets krijgt is afwachten, maar de reputatie van Wendy’s is door de enorme hoeveelheid positieve aandacht zeker verbeterd.

Weet wat er speelt

De voorbeelden van Samsung en Carter Wilkerson laten goed zien hoe openbare berichten je merkreputatie vooruit helpen of schade toebrengen. Juist daarom is het van belang dat je als organisatie je reputatie kent en direct reageert waar nodig.

Goed reputatiemanagement valt of staat bij het hebben van een volledig beeld. Een socialmediamonitoringtool helpt je hierbij door gesprekken, influencers en concurrenten van je merk in kaart te brengen. Die informatie geeft je de handvatten om je reputatie te managen, beschermen en te verbeteren.

Vraag de gratis reputatiemonitor aan

Benieuwd hoe jouw reputatie ervoor staat en hoe je deze kan verbeteren?

Vraag dan de gratis reputatiemonitor aan en ontvang een rapport op maat van jouw merk.

De reputatiemonitor leert je:

  • wat er over je gezegd wordt en hoe vaak
  • wie de influencers zijn voor jouw merk
  • hoe je het op social media doet vergeleken met je concurrenten
  • op welke social kanalen praat men over je merk. Op Twitter, Facebook of juist Instagram.

Vraag gratis reputatiemonitor aan


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel