Renato Valdés Olmos (Honor): “Wij herontwerpen de distributie van de thuiszorg”

Renato Valdés Olmos (Honor): “Wij herontwerpen de distributie van de thuiszorg”

Renato Valdés Olmos leek in de bewegingsapp Human zijn roeping gevonden te hebben. Met een  verleden waarin hij zelf kampte met overgewicht was hij de perfecte man om te snappen wat een goede app voor bewegen moest bieden. Toch hield Valdés Olmos het voor gezien. Hij trad terug als CEO, verhuisde naar Amerika en werkt nu voor Honor. In de pers wel vergeleken met Uber, maar dan op het terrein van de thuiszorg.  Volgens Valdés Olmos een te simpele voorstelling van zaken. “Je hebt bij ons met 3 partijen te maken: de zorg behoevenden, de mensen die de ouderen aanmelden en de rekening betalen en de care professionals ofwel de thuiszorg. We zijn voor alledrie producten aan het bouwen die op een hele complexe manier met elkaar kunnen praten, maar we proberen alles zo mooi en simpel mogelijk aan het houden.”  De intentie leverde Honor in ieder geval al 20 miljoen aan investeringsgeld op.

Het geld geeft Honor de mogelijkheid de zaak grondig aan te pakken. “Uiteraard zijn er meer mensen bezig op ons terrein, mensen die proberen de thuiszorgmarkt te veranderen, maar over het algemeen komen de pogingen die ze doen niet veel verder dan pleisters plakken op een bestaand probleem. Wij willen echt ‘from scratch’ beginnen. De grote investering stelt ons in staat om goed uit te zoeken hoe het zit en hoe het beter kan. Er is ongelooflijk veel fout aan deze markt en we willen dat eigenlijk op een heel andere manier gaan vormgeven. Dus daar zijn we mee begonnen.” Met een heel duidelijk doel voor ogen: ervoor zorgen dat ouderen met de juiste ondersteuning minstens tien jaar langer thuis kunnen blijven wonen.

“Honor komt met drie producten ”

Het probleem is herkenbaar, ook hier in Nederland. De vergrijzing slaat toe, kinderen willen of kunnen niet voor hun ouders zorgen en de kosten voor een professioneel systeem stijgen explosief. Ook in Nederland is daarom besloten dat mensen langer thuis moeten blijven wonen. Die mensen hebben zorg nodig. In Amerika een markt die driemaal zo groot is als de taximarkt en op dit moment zeer gefragmenteerd is.

“Er zijn ongeveer 50.000 agencies die deze lokale zorg op zich nemen en het product is ongelooflijk verouderd. Het is vaak een telefoniste die een request krijgt en dan handmatig een schema opbouwd voor de ouderen. Daardoor weten mensen vaak niet wie er langskomt, terwijl aan de andere kant thuiszorgmedewerkers vaak niet weten wie de mensen zijn aan wie ze zorg moeten verlenen. Daarbij worden deze mensen over het algemeen enorm onderbetaald. In een stad als San Francisco is het vrijwel onmogelijk om van het standaardbedrag van 9 dollar per uur te leven. Daarmee blijft de kwaliteit van de zorg ook heel laag.”

Honor wil deze problemen verhelpen met een drietal producten. “We starten met een Android-applicatie voor de care professionals. Die komt neer op een marktplaats gecombineerd met een geautomatiseerd planningssysteem. Een care pro-medewerker kan met behulp van de app klanten aannemen en profielen bekijken. Via de app kunnen ze zelf hun tijd indelen. Ze kunnen kiezen hoeveel ze willen werken en hoeveel klanten ze aannemen en de app scedulet automatisch al hun afspreken. Dus ze zien een overzicht van hun dag: welke klanten ze moeten bezoeken en wat voor soort hulp die nodig hebben.”

Misschien een mooi begin, maar daarmee is Honor er nog niet. De grootste uitdaging zit hem in het leveren van kwaliteit. “Het is niet alleen tech. Tech zit eigenlijk zoveel mogelijk in de achtergrond. De grootste uitdaging zit hem erin dat we ervoor moeten zorgen dat we genoeg thuiszorgmedewerkers  van hoge kwaliteit weten te vinden. Daar zijn we nu hard mee bezig.

“Nederland staat nog niet op de roadmap”

Of Honor ook ooit naar Nederland komt, is voorlopig niet aan de orde. Valdés Olmos ziet wel overeenkomsten tussen Nederland en Amerika: “Ik denk met name op gebied van de kwaliteit van zorg, de controle en transparantie veel valt te winnen. Het grote verschil is de manier waarom de zorg betaald wordt. Het gezondheids- en sociale systeem in de Verenigde Staten is krom aan alle kanten. Dus er zijn hier veel meer problemen te overbruggen dan in Nederland. Daarbij denk ik dat we voor een internationale uitrol nog ongelooflijk veel moeten gaan bereiken, voordat we daar überhaupt aan kunnen gaan denken.” 

Vooralsnog heeft Valdés Olmos het nog wel naar zijn zin in Amerika. Ook ligt Honor misschien net iets minder dicht bij zijn hart dan Human. "Dit is ook persoonlijk, maar om een andere reden. Voor mijn werk met één been in tech en met een ander been in gezondheid, is dit denk ik een goeie opvolging. Daarbij ben nu 30 en heb ik ook met mijn broer besproken: wat gaan wij doen wanneer onze ouders ouder worden? Ik heb een hele goeie relatie met mijn familie: ik geef ongelooflijk veel om ze. Ik hoop dan ook dat ik op tijd ben met Honor naar Nederland brengen voordat zij die hulp nodig hebben."


Geplaatst in

Delen

0
2


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.