Reken je niet rijk met bereik - En tips om wél te verdienen

Bekijk, 'beraak' en behaal je doelen

Reken je niet rijk met bereik - En tips om wél te verdienen

Posts, blogs, vlogs en video's. De dagelijkse berg aan content groeit. Hoe kom je daar nog bovenuit? Er wordt veel tijd gestoken in het verzamelen van bewijzen, argumenten en het omzetten daarvan in een inhoudelijk verhaal. Terwijl emotie doorslaggevend is voor de impact, niet de inhoud. Bovendien wordt je van bereik niet rijk. Wat dragen je posts, blogs, vlogs en video's bij aan je doelen? Het is dus belangrijk om op basis van de juiste kpi's en kentallen te bepalen of de investering wel opweegt tegen kosten.

Elke piramide begint bij de basis

Marketing is voorzien in de wensen en behoeften van de klant. Ook op social media, in blogs en vlogs. De basis van succesvolle content is dat het relevant is. Dit gaat nog regelmatig mis. We praten veel over de klant, maar doorgaans te weinig met de klant. Dit najaar stapte ik ook in die valkuil.

Voor mijn opdrachtgever Festival Roots in the Woods heb ik meet-&-greets geregeld voor bezoekers met diverse bands. En dit uitgebreid uitgezet via social media. Reacties? Weinig. Vervolgens heb ik een andere actie opgezet: 'Vertel waarom jij een paar lichtgevende veters wilt hebben voor het festival. De beste reden wint'. Zie hieronder als voorbeeld de post op Facebook.

Post facebook LED-veters winnen succesvol op social media

Ik had mezelf tijd en moeite kunnen besparen door eerst met bezoekers te praten en persona's op te stellen. Het blijkt dat bezoekers niet voor de muziek komen, maar voor de sfeer van het festival als geheel. Zonder relevantie voor de doelgroep, maakt het niet hoe je de content maakt. Het wordt niets.

Contentpiramides staan vaak nog geen seconde

Relevantie is de basis, maar zeker niet zaligmakend. Veel content wordt samengesteld vanuit bewijzen en cijfers die worden omgezet in een inhoudelijk verhaal. En dan is het voor velen zo goed als klaar. Vaak hoor ik: "Oja, nog een titel en snel een afbeelding erbij". Een gemiddeld persoon krijgt elke dag een enorme berg content voor zijn of haar kiezen. Welke stappen zet iemand om te bepalen wat wordt bekeken?

Als je het mij vraagt zijn dan dezelfde stappen als bij de productie van content, maar dan in omgekeerde volgorde. Hij of zij start bij de afbeelding of het openen van de video. Want beeld verwerken de hersenen duizend keer sneller dan tekst. De volgende ‘stop’ is de kop of intro van de video of het artikel. Pas als de aandacht is getrokken leest of kijkt men verder. En zo komt het dat veel content nog geen seconde aandacht krijgt, want ze komen niet voorbij de afbeelding. De volgorde waarin content wordt gescand is hieronder weergegeven. 

content piramide voor succes met conten en stappen juiste volgorde

Zorg daarom als eerste voor een goede, pakkende afbeelding of video. Waar die precies aan moet voldoen hangt heel erg af van je beoogde inhoud. Het is wel duidelijk dat video steeds belangrijker wordt. Facebook gaat bijvoorbeeld de rol van video verder vergroten. Bewegend beeld houdt mensen nu eenmaal beter vast dan een stilstaand plaatje. Overweeg daarom zeker een (korte) introductie met bewegend beeld te doen.

Doe aan de hand van het onderzoek naar de best scorende afbeeldingen of welke afbeeldingen het best worden herinnerd inspiratie op. De titel: deze hoeft maar antwoord te geven op één vraag van de bezoeker: 'what's in it for me'. Online zijn talloze voorbeelden van sterke en succesvolle koppen te vinden. 

Iedere piramide heeft een doel (en kpi's) nodig

Je post, blog, vlog of video is relevant en de opbouw klopt. Je hebt bereik, maar wordt je er ook rijk van? Dat hangt af van de vraag of je content ook bijdraagt aan het bereiken van je doelen. Een aantal voorbeelden van doelen die je kunt nastreven zijn:

  • Imago
  • Bereik
  • Naamsbekendheid
  • Autoriteit

Om snel te kunnen (bij)sturen is vertaling van de doelen naar concreet meetbare kpi's onmisbaar. Een kpi om imago te meten kan bijvoorbeeld de net promotor score (NPS) zijn.

Eigenschappen die engagement verhogen

Je boodschap is relevant, genereert bereik en je wordt er ook nog 'rijk' van. Dan wil je dat mensen je boodschap onthouden én doorvertellen. Dan is bereiken niet genoeg, het gaat om 'beraken'.

Zorg dat mensen zich herkennen

Door in het begin herkenbare situaties te beschrijven, voelen mensen zich meer betrokken. Bijvoorbeeld:

  • ‘Heb je vanavond weer geen tijd om te koken? In vijf minuten een lekkere en gezonde maaltijd op tafel. Zodat je vanavond voor jezelf hebt.’
  • ‘Je moet iedere minuut van de dag online bereikbaar zijn. Dat verwachten je klanten. En een belofte aan je klanten wil je niet breken. Wij maken die belofte voor je waar’
  • ‘Met onze gratis groepslessen zorgen dat je het jaar goed begint. Je krijgt een persoonlijk schema, waardoor je sneller je doel bereikt’.
  • ‘De administratie is niet uw hobby. Maar het moet ook dit jaar weer gebeuren. Wij regelen alles, tot de aangifte aan toe. En halen er het maximale voor u uit aan teruggaven’.

Hier helpt het ook aan te haken bij gebeurtenissen die mensen delen. Zoals feestdagen, seizoenen, vakanties, (extreem) weer, actualiteiten, (landelijke) evenementen, et cetera. Mensen herkennen zich er eerder in en merken bovendien hetzelfde gevoel in hun omgeving.

Delen 'vind ik leuk'

Iedere keer dat we een bericht delen, of dat een bericht van ons wordt gedeeld, maken we dopamine aan. Inderdaad, hetzelfde hormoon dat vrijkomt bij eten, sport en seks. Activiteiten waarbij dopamine vrijkomt, roepen meer emotie op en worden beter onthouden. Ofwel: het bereiken wordt meer 'beraken' wanneer dopamine in het spel is. Posten dus, die grappige video, cartoon, mooie foto. Als het mensen het kunnen delen, worden ze er letterlijk blij van. En krijgen ze een positieve associatie met je merk of organisatie.

Maak er een wedstrijdje van

Dat mensen dol zijn op wedstrijdjes is geen nieuws. Het is ook zeer effectieve manier om mensen te betrekken bij je content. Want wie kan er 'nee' zeggen als hij of zij wordt uitgedaagd? Op Facebook en LinkedIn zie je dan ook regelmatig voorbij komen: de quizzen, raadsels en zoekplaatjes. Let uiteraard wel op het doel: de deelnemers moeten nog wel de link met jou leggen.

Een kijkje achter de schermen

Mensen zijn nieuwsgierig en eigenlijk 'gluren' we allemaal wel eens. Door kijkjes achter de schermen speel je hierop in. Gluren is toch een beetje spannend en blijft daarom beter bij. CoolBlue doet dat bijvoorbeeld op de volgende manier:

Wat heeft impact (en wat niet)

De ipm-score is een relatief eenvoudige manier om de impact van berichten en/of de betrokkenheid van de fans te meten. Ook biedt het een maatstaf om berichten en campagnes op dit punt met elkaar te vergelijken. De afkorting ipm staat voor interactions per mille.

De uitkomst kun je vertalen als het 'gemiddeld aantal (re)acties per bericht'. De score wordt berekent over een periode van dertig dagen, waarbij het aantal likes en reacties dat een pagina ontvangt op haar updates gedeeld wordt door het aantal updates en het aantal fans dat een pagina heeft.

De IPM formule: (Aantal reacties + likes) / aantal updates) / (#fans/1000) = ipm. Er zijn ook diverse pagina's waar je de ipm voor je social media activiteit kunt laten uitrekenen. De ipm-score is een voorbeeld van een kpi om te bepalen of je teksten en/of video's bijdragen aan je doelen. Andere mogelijke kpi zijn onder andere de net promotor score (NPS) of bereik zijn. Welke kpi's passen, hangt natuurlijk af van je doelen.

Eerst testen, dan betalen

De uitkomsten van je kpi's zijn ook zeer relevant voor de inzet van je advertentiebudget. Berichten die in hoge mate bijdragen aan doelen zijn interessanter om in te investeren dan berichten die minder scoren. Daarom is het verstandig om eerst even te kijken hoe een bericht scoort op de kpi's en op basis daarvan te bepalen of, en zo ja hoeveel, advertentiebudget er wordt ingezet om het te promoten op social media.


Delen

0
1


Er zijn 3 reacties op dit artikel

  • Geen idee wat ik gelezen heb uiteindelijk hierboven maar deze quote viel mij meteen op;
    "De titel: deze hoeft maar antwoord te geven op één vraag van de bezoeker: 'what's in it for me'. "

    Een titel of kop = puur bedoeld om interesse te wekken/triggeren, en totaal niet "whats in it for me", lol. Dat ga je op een landingspagina uitleggen natuurlijk!

    geplaatst op
  • Ik vind het raar dat je titel begint met: "reken je niet rijk met bereik"

    Leuke slogan, maar verder weinig raakvlak met het artikel. Ook zie ik weinig tips om wél te verdienen.

    geplaatst op
  • Beste 'Presiaan' / Thomas,

    Bedankt voor je reactie. De titel is gekozen omdat in het artikel de impact van je content centraal staat. Het gaat niet om hoeveel mensen je ermee bereikt. Het gaat om de impact én wat mensen er vervolgens mee gaan doen. Ofwel: met alleen een groot bereik redt je het niet. Het was uiteraard niet mijn bedoeling om je daarmee op het verkeerde been te zetten.

    De tips om wel te verdienen zijn gericht op het genereren van meer impact in minder tijd. Tips om mensen zich beter te laten herkennen in je content, het meer gaan delen en er vaker op gaan reageren. Ook worden mogelijkheden om de impact te monitoren, bij te sturen en het benodigde advertentiebudget te verlagen genoemd. Het 'meer verdienen' slaat op doelgerichter en efficiënter werven van leads en klanten. Als je minder uren en advertentiebudget hoeft in te zetten, houdt je onder aan de streep meer over.

    Hopelijk heb je ik je toch een paar handige tips gegeven met het artikel.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.