ReclameReview: Centraal Beheer (Schotland)

30 maart 2011, 12:41

Het is al een tijdje geleden dat ik voor het laatst een ReclameReview over Centraal Beheer heb geplaatst. Vandaar dat ik de nieuwste commercial ‘Schotland’ bespreek vandaag. En ik moet jullie eerlijk bekennen: ik vind hem niet echt geweldig. De hilarische eindgrap is wat mij betreft niet hilarisch. Maar misschien is dat mijn persoonlijke smaak en hebben jullie een heel andere mening. Die hoor ik dan graag: wat vinden jullie?

Credits:

Bureau: DDB

Account: Silvia Lenberger, Milo van der Meij

Creatie: Nils Taildeman, Menno Schipper

Creative director: Joris Kuipers, Dylan de Backer

D.O.P.:Gabor Deak

Editor: Marc Bechtold

Klant: Ellen van der Horst, Jacha van den Dungen, Matthijs Algra

Producer: Hein Scheffer

RTV: Petra Leddy

Regisseur: Bart Timmer

Productie: Czar

Muziek: Massive Music

Geluid: SOUNDCIRCUS Kees Kroot

Postproductie: The Ambassadors

Online: The Ambassadors

De doelstelling:

Naamsbekendheid van Centraal Beheer verhogen.

De uitwerking:

Een echtpaar brengt de vakantie door in Schotland. Tijdens een ritje met de auto door de Schotse Highlands stuiten ze op een kudde schapen. Al snel worden ze hierdoor omringd en kunnen ze geen kant meer op. Hun besluit om toch maar de auto te verlaten geeft een hele onverwachte draai aan hun droomvakantie.

Het oordeel:

Het is niet altijd raak, zullen we maar zeggen. Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik voelde de grap al lang aankomen. Ter illustratie: dat was bij deze nieuwe Skittles commercial wel anders! Oké, dat is appels met peren vergelijken qua communicatiestrategie, maar het geeft wel aan hoe belangrijk het verrassingseffect is in ‘grappige’ commercials. Mocht je het trouwens helemaal oneens zijn met me, dan kun je op Facebook fan worden van deze commercial. Ik wil nog wel even eindigen met een positieve opmerking: hij slaat ditmaal op een autoverzekering en dat vind ik goed. Soms gaan de commercials van Centraal Beheer namelijk over zaken die helemaal niet te verzekeren zijn bij het bedrijf (zoals ‘Wandeling’). Chapeau daarvoor dus.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

1 Reactie

    vincente

    boring.. maar ik heb hem toch gekeken omdat je het vroeg. Dus…. jij bent goed bezig voor Centraal Beheer & DDB


    30 maart 2011 om 15:43

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!