ReclameReview: Zilveren Kruis (gehoorschade)

21 oktober 2015, 13:00

Hoe bereik je een jong publiek om ze bewust te maken van de gevolgen van gehoorschade? Zilveren Kruis schakelde vlogger Mertabi in, die onder andere collegavloggers StukTV en rapper Negativ in de maling nam met een neppiep in een taxi.

Credits

Creatie: Het PR Bureau, Biko en Mertabi

De doelstelling

Uitgaanspubliek bewust maken van gehoorschade en ze gehoorbescherming laten gebruiken.

De uitwerking

In de taxi van ADE naar huis krijgen de vloggers en rapper te maken met een zeer irritante piep. Zouden ze deze keer dan echt hun oren aan een overdosis lawaai hebben blootgesteld? Gelukkig horen ze al snel van Mertabi dat het een grap was, maar dat gehoorschade wel degelijk een serieus onderwerp is. Op de site van Zilveren Kruis staan vijf veelgestelde vragen over gehoorschade bij jongeren.

Het oordeel

Goeie insteek! Door een dergelijke prank door een populaire vlogger te laten uitvoeren, gaat Zilveren Kruis recht op de jonge doelgroep af. Met een ouderwetse tv-commercial bereik je deze groep lang niet zo makkelijk. Terwijl deze video maar liefst vier minuten duurt. Heb je ooit op tv naar een commercial van vier minuten zitten kijken? Fans van vloggers doen daar niet moeilijk over, dus er is tijd genoeg om het én entertainend én informatief te maken.

Natuurlijk blijft het altijd de vraag of je daadwerkelijk gedrag kunt veranderen met een enkele video. Het lijkt mij meer een kwestie van een zaadje planten in het brein van de doelgroep. De volgende keer dat ze écht een piep in hun oren hebben, denken ze vast weer terug aan deze video over gehoorschade. En zo komt het moment steeds dichterbij dat ze zelf gehoorbescherming gaan gebruiken, wat natuurlijk de bedoeling is.

Wat me nog wel opviel op de site van Zilveren Kruis, is dat twee vragen over gehoorapparaten gaan. Zo leren we dat 75 procent van je gehoorapparaat vergoed wordt door de basisverzekering en dat er ook hippe gehoorapparaten voor jongeren zijn. Dat klinkt voor mij niet echt als een waarschuwing, maar eerder als een uitnodiging. Of deze vragen worden gesteld door jongeren van wie de oren al niet meer te redden zijn. Dat kan natuurlijk ook.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

2 Reacties

    j

    Is het niet normaal dat jongeren tegen te hard geluid beschermd worden. Iemand met gevoelige oren kan nergens meer naar toe. Waarom geen rekening houden met anderen. Geen oordoppen .Het geluid moet gewoon zachter .


    21 oktober 2015 om 13:39
    Hardcopy

    Goed punt. Maar dan heb je het over wetgeving die aangepast moet worden, want op eigen initiatief kun je niet echt vertrouwen. Voor de langere termijn is dit een prima insteek om breed voor te lobbyen. Gehoorbescherming is tot het moment dat de wet aangepast wordt onmisbaar, dus het lijkt me wel degelijk een quick win.


    21 oktober 2015 om 13:50

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!