ReclameReview: Ziggo

ReclameReview: Ziggo

Hoe maak je duidelijk dat je als kabelbedrijf een flexibele partner bent voor ondernemers? Ziggo koos ervoor om de ondernemers centraal te stellen in plaats van zichzelf.

De doelstelling

Communiceren dat Ziggo meebeweegt met de behoeften van ondernemers.

Credits

Klant: Ziggo zakelijk
Bureau: Eigen Fabrikaat
Film: Dennis Lubbers Productions
Media: OMD
Online: UnitID/ Search Result

De uitwerking

Ziggo vertelt drie verhalen van ondernemers om te laten zien welke bewegingen zij hebben doorgemaakt met hun bedrijf. Het centrale thema is 'Hoe je als ondernemer ook beweegt, Ziggo beweegt met je mee'.

Het oordeel

Passend advies, een meebewegende partner. Dat wil iedere ondernemer. Op zich is het dus een goede zet van Ziggo om zich zo te profileren. Ook de persoonlijke verhalen van drie ondernemers zorgen voor herkenbaarheid bij de doelgroep. Toch ben ik niet heel enthousiast over deze nieuwe campagne.

Ten eerste blijft het nogal vaag allemaal. Ziggo beweegt met je mee. Ja, dat doet mijn tandarts ook. En mijn accountant. Ziggo is bekend van kabeldiensten (tv, telefoon en internet), dus waarom wordt er helemaal niets concreet verteld over het meebewegen op dit gebied? Daarvoor moet je doorklikken in de video of zelf naar de website gaan.

Ten tweede krijg ik heel erg het gevoel dat ik naar commercials van een bank zit te kijken. Niet alleen door de oranje huisstijlkleur (die ING dus prima geclaimd heeft, want het werkt), maar ook door het feelgood-gehalte, de kansen en bedreigingen van ondernemers en het feit dat Partner X (in dat geval dus Ziggo) altijd naast de ondernemer is blijven staan.

Ongetwijfeld is het een bewuste keuze geweest om het op deze manier te doen en ik kan ook wel wat voordelen ervan bedenken. Het wordt nu namelijk niet zo'n standaardverhaal van 'Dankzij Ziggo is ons bedrijf altijd blijven groeien'. In plaats daarvan biedt Ziggo klanten de kans om zich te profileren zonder daar zelf direct als held uit naar voren te komen. Die gedachte vind ik mooi, maar de uitvoering vind ik nogal verwaterd. Ondanks de mooie beelden, mooie achtergrondmuziek en mooie verhalen blijft de echte boodschap achterwege, zo lijkt het.


Geplaatst in

Delen

0
3


Er zijn 2 reacties op dit artikel

  • Beste David,

    Dank voor je recensie van onze campagne!

    Je hebt de essentie er goed uitgehaald. Ik ben het met je eens dat we nog veel in het midden laten over hoe Ziggo dan exact met de ondernemer meebeweegt in deze campagne.

    Dit is dan ook de uitdaging voor ons in de komende periode. Om dat concreter te maken.
    Wij gaan er vanuit dat we voor elke ondernemer, in elke situatie (Hoe hij/zij ook beweegt) een passende zakelijke oplossing kunnen bieden.

    In je laatste alinea trek je dezelfde conclusie als wij. We wilden geen standaard, te 'dik-er-boven-op' campagne, maar juist de ondernemer in de spotlight zetten.
    Volgens mij is dat hiermee goed gelukt. We gaan nu door ontwikkelen...

    Nogmaals dank voor je feedback!

    Vriendelijke groet,
    Alfred Dekker
    marcom manager Ziggo Zakelijk.

    geplaatst op
  • Bedankt voor je reactie, Alfred!

    Ik ben heel benieuwd naar het vervolg van de campagne.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.