ReclameReview: Watson App

23 september 2015, 12:30

Watson is een app die blinden en slechtzienden laat meegenieten van films die zij niet (goed) kunnen zien door middel van audiodescriptie. Met deze bioscoopcommercial wordt de app gelanceerd tijdens het Nederlands Film Festival.

Credits

Bureau: The Commitments

Creatie: Anita Pronk, Michel de Goede en Roos Timmer

Productie, scenario en regie: Czar Jr, Sanne Vogel en Wies Dammers

Postproductie Offline: Schnitt Schneiders, Wouter van Luijn

Online: Hectic Electric, Rachel Stone, Bas Moonen

Geluid: Audentity, Niels den Otter

De doelstelling

Watson introduceren als audiodescriptie-app voor blinden en slechtzienden.

De uitwerking

Ook blinden en slechtzienden willen graag weten wat Egbert Jan Weeber en zijn tegenspeelster uitspoken in een romantische scène. Met de Watson App kan dat. Hoe audiodescriptie in zijn werk gaat, wordt op een grappige manier weergegeven in deze bioscoopcommercial.

Het oordeel

De eerste keer dat je deze commercial ziet, denk je: “Waarom wordt alles zo uitgebreid beschreven?” De uitleg volgt op een grappige manier zodra Egbert Jan Weeber in zijn groene onderbroek staat. Het is juist de bedoeling dat alles uitgebreid beschreven wordt, want blinden en slechtzienden kunnen de bioscoopbeelden niet zien.

De grap met de realtime beschrijving is niet hilarisch, maar een komisch bij-effect van het woordelijk beschrijven van beelden. Ik heb ook het idee dat het meer om een bewustwordingscampagne gaat dan om het aanprijzen van een app. De commercial lijkt gericht op mensen die wél goed kunnen zien en niet op de eigenlijke doelgroep van de app. Misschien is dat ook wel weer logisch, want hoeveel blinden zouden er in de bioscoop zitten op het moment dat deze commercial draait? Juist, waarschijnlijk heel weinig.

Op het eind wordt ook gezegd waar je Watson kunt downloaden, maar de website waar je meer informatie kunt vinden, wordt niet genoemd. Blijkbaar hoefde die niet gecommuniceerd te worden richting blinden en slechtzienden. Wat de gedachte versterkt dat deze commercial hoofdzakelijk voor zienden is gemaakt.

Dat komt wel overeen met één van de doelen van de 100 jaar oude Vereniging Bartiméus Sonneheerdt, die de app heeft laten ontwikkelen: zorgen voor meer onderlinge verbinding tussen ziende en niet-ziende mensen. In dat opzicht is deze commercial dus zeker geslaagd, want zienden denken door deze commercial voor even aan niet-zienden die een app nodig hebben om een film goed te kunnen volgen.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

1 Reactie

    agnes50

    Is it will support any other languages other than english ? for example portuguese ?


    24 september 2015 om 12:32

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!