ReclameReview: Trouw

24 april 2013, 09:29

De nieuwe imagocampagne van Trouw moet het hart van mensen met het hart van de krant verbinden. Twijfel is het thema van de campagne. Want wie op zoek is naar de waarheid, moet wel durven twijfelen, aldus de makers.

Credits:

Concept: KOKORO Amsterdam

Strategie: Rik Heijmen

Art: Wouter Vanhaeren

Copy: Merlijn van Vliet

Verantwoordelijk bij Trouw: Erik Roddenhof, Florianne Harmsen, Remy Korunka

Productie: Cake Film & Photography

Regie: Hugo Keijzer

D.O.P: Robbie van Brussel

Audio en muziek: Big Orange

Animatie tag-on: Woodwork

Voice-over: Barry Atsma

Grading: Laurens Orij (Crab Salad)

Print, Internet: KOKORO ism Persgroep

De doelstelling:

Trouw neerzetten als krant voor iedereen die naar de waarheid zoekt.

De uitwerking:

De campagne bestaat uit een thematisch deel (met name de tv-commercial) en een aanbieding (tag-on). De tv-commercial speelt zich ’s nachts af op de redactie van Trouw. Er spelen geen acteurs in, maar alleen echte redacteuren van Trouw.

Het oordeel:

Dat hij mooi is, staat buiten kijf. De beelden in zwart-wit geven een authentieke weergave van de krantenredactie en de stemmige muziek is een goede aanvulling op de beelden. De voice-over vertelt vervolgens heel veel over het woord 'twijfel'. Omdat er nu eenmaal heel wat getwijfeld wordt bij het maken van een krant. Dat past perfect bij de pay-off 'Misschien wel de beste krant van Nederland'. Als copywriter vind ik het allemaal heel mooi. Ik twijfel alleen (pun intended) of de doelgroep dit wel wil horen van een krant. Volgens mij mist er een conclusie, bijvoorbeeld dat ondanks alle twijfel er elke dag een krant ligt waar de hele redactie achter kan staan. Want twijfelen is heel menselijk, maar we willen uiteindelijk wel graag zekerheid en duidelijkheid. Nu blijft de twijfel nog een beetje hangen aan het einde van de commercial. Toch is het een commercial waar over gepraat en nagedacht zal worden. En over getwijfeld. Dus dan wordt de doelstelling misschien toch nog behaald…

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Bart Jansen

    en de muziek is van?


    22 september 2015 om 07:37
    Walter Krant

    Van wie is de schitterende muziek?


    4 september 2016 om 16:14

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!