ReclameReview: Tesco Mobile

19 september 2014, 07:30

Van de ene ‘vreemde’ campagne (Hornbach) naar de andere. Wieden + Kennedy maakte voor telecomprovider Tesco Mobile een campagne voor de Britse markt waarin de boodschap zó duidelijk is dat we de rest van de commercials naar onzin kunnen kijken.

Credits

Bureau: Wieden + Kennedy, Amsterdam

Executive Creative Directors: Eric Quennoy, Mark Bernath

Creative Directors: Genevieve Hoey, Bern Hunter, Craig Williams

Art Director: Vasco Vicente

Copywriter: Evgeny Primachenko

Head of Broadcast Production: Joe Togneri

Broadcast Producers: Javier Perroud, Jaime Tan

Planner: Nick Docherty

Group Account Director: Clare Pickens

Account Director: Eleanor Thodey

Account Manager: Cecile Desmarest

Head of Studio: Jackie Barbour

Project Manager: Stacey Prudden

Business Affairs: Justine Young, Melissa Kincaid

Productiemaatschappij: Smith and Jones

Regisseur: Ulf Johansson

Director of Photography: John de Borman

Executive Producer: Philippa Smith

Editing Company: Work Post

Editor: Mark Edinoff

Audio Post: Grand Central

Sound Designer/Mixer: Gary Turnbull

Artiest / Titel: Big Andy Speakeasy by Christopher Ashmore

Muziek: Library Stock – Audio Network

Post production: MPC London

Flame: Fabio Vona

3D: Yosuke Matsuno

Telecine: George Kyriacou

Producent: Luke Raffety

De doelstelling

Meer mensen laten overstappen naar Tesco Mobile.

De uitwerking

Door heel kort en bondig uit te leggen wat de voordelen van Tesco Mobile zijn, houdt het bedrijf tijd over in de commercials. Die wordt gevuld met een tapdansende vlo, een zingende rockpapegaai en een duik in een supergroot chocoladegebakje.

Het oordeel

Het thema “#EnoughSaid” wordt hier letterlijk in de praktijk gebracht. Eerst horen we in een paar seconden alles wat er over een USP van Tesco Mobile te vertellen valt. Daarna volgt een seconde of 20 met onzin waar we immers zo graag naar kijken met onze smartphone. Dat deed me een beetje denken aan een campagne van Hi, ‘More crap from the web‘. Dat was ook al met een hashtag: #morecrap.

De boodschap #Enough Said klopt overigens wel, want Tesco Mobile heeft blijkbaar zulke duidelijke voordelen dat commercials van 30 seconden veel te lang zijn. Ik vraag me alleen af hoe het ontvangen wordt bij de doelgroep. Wat als eerste onthouden wordt is de tapdansende vlo. Met een beetje mazzel onthoudt men ook nog de afzender, Tesco Mobile. Maar dat de eigenlijke boodschap ‘Anytime Upgrade‘ was, daar zijn vast en zeker heel wat contactmomenten voor nodig. Of misschien gokken ze op SEO-traffic op de keywords ‘tap dancing flea‘, dat kan natuurlijk ook. Als de doelgroep maar bij Tesco Mobile uitkomt.

Ik heb veel respect voor het lef dat Tesco Mobile met deze campagne toont, want anders zijn dan de concurrentie is de enige manier om echt op te vallen. Toch vraag ik me af of de feitelijke boodschap wel overkomt.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!