ReclameReview: Springest

12 juli 2012, 14:05

Kunstenares Iris Box maakte voor Springest.nl een bijzonder kunstwerk. De (van oorsprong) online opleidingsvergelijker zet dit kunstproject in als online commercial om de nieuwe richting te communiceren.

Credits:

Concept en uitvoering: Iris Box

Camera: Tibor Dingelstad, Justus Engelbracht

De doelstelling:

Vertellen dat Springest mensen helpt te groeien door alles over leren samen te brengen.

De uitwerking:

Halverwege 2011 veranderde Springest zijn missie. Niet langer ligt de focus alleen op het vergelijken van opleidingen. Springest helpt mensen te groeien door alles over leren samen te brengen; opleidingen, trainingen, cursussen, boeken, artikelen, vragen, antwoorden en tests. De klosjes garen in de video staan voor het verbindende vermogen van Springest. Springest verbindt ambitieuze mensen op professioneel en persoonlijk vlak met alles wat hen kan helpen om te groeien. Om uiteindelijk dromen te bereiken. Ruben Timmerman, één van de oprichters van Springest: ‘We hadden ook een animatiefilmpje kunnen maken, maar dat doet iedereen al. Springest is bijzonder, dus de video moest dat ook zijn. Bovendien zochten we naar een manier om onze visie op ‘groeien’ uit te beelden. Dat heeft Iris perfect uitgebeeld.'

Het oordeel:

Superknap gemaakt natuurlijk. Zeker als je de making of ziet, dan wordt duidelijk dat er heel, heel veel werk in gaat zitten om een commercial als deze te maken. Maar vind ik het kunstwerk mooi? Nee, dat niet. Met touwfiguren heb ik persoonlijk niet veel. Wat ik ook jammer vind, is dat de nadruk nu heel erg ligt op de sfeer. Mooie woorden vertellen iets over persoonlijke groei, maar niet wat Springest nu precies is. Hoe wijst Springest me dan de weg? Via Springest-winkels? Als opleidingsinstituut? Of via een website? Dat deel van de boodschap mis ik hier. De laatste 30 seconden van deze commercial vind ik dan ook een beetje overbodig, aangezien er alleen visueel iets gebeurt en er niet echt een duidelijke call-to-action is. Zelfs niet de url van Springest. In die 30 seconden kunnen andere commercials hun hele boodschap kwijt.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Ruben Timmerman / Springest

    Dank voor je review David! Moet zeggen dat ik als conversie-nerd natuurlijk pijn heb over je call to action verwijt 😉

    We hebben de video wellicht teveel ingestoken als iets wat door onze bezoekers wordt gezien, en minder als commercial (dat is het tenslotte ook niet, al gaan we ook nog een 30sec versie maken om als preroll in te zetten).

    Wat zou jij nog toevoegen als CTA, simpelweg onze URL met een boodschap erbij? Evt kunnen we die nog even als annotation erbij zetten net zoals de verwijzing naar de making of…?


    12 juli 2012 om 14:17
    Hardcopy

    Haha, ik wist dat die opmerking je pijn zou doen. 😉

    Je hebt gelijk dat het nu vooral een video is voor je bestaande bezoekers en niet voor prospects. Al wordt het wel als commercial gecommuniceerd in het persbericht (“Jonge internetorganisatie en kunstenares maken commercial”). Een 30 seconden-versie zou misschien beter zijn inderdaad.

    De URL met een korte boodschap/aansporing zou prima zijn als CTA. Bijvoorbeeld ‘Wat je ook wilt leren, Springest wijst je de weg’.


    12 juli 2012 om 14:21

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!