ReclameReview: Shell/VVN

27 augustus 2014, 14:00

Een verstrooide agent die in een rap kinderen moet voorlichten over hoe ze zich in het verkeer moeten gedragen? Ik hield mijn hart vast toen ik de ingrediënten van de nieuwe campagne ‘Wij gaan weer naar school’ van Shell en Veilig Verkeer Nederland vernam.

Credits

Bureau: BrandBase

Concept: Marvin Pupping, Jesse Post

Productie: Christina de Wijn

Account: Claudia Nipius

Regisseur: Nick Harmsen, Daan Dagevos

Producers: Daan Dagevos, Tamara Kalf

Muziek & Teksten: Studio De Keuken, Dangerous Kitchen Music (Geert van Gaalen)

Verantwoordelijk bij de klant: Klaas Engelsma, Bianca Stip

De doelstelling

Kinderen spelenderwijs de verkeersregels leren.

De uitwerking

Agent Joss van het door Shell en VVN opgezette Verkeersplein speelt de hoofdrol in deze nieuwe videoclip. Hij krijgt daarbij hulp van swingende scholieren en rapper Monsif. Samen vertellen ze op een catchy manier over de verkeersregels.

Het oordeel

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: ik vind hem niet slecht, ook al had ik verwacht dat ik hem vreselijk zou vinden. Maar er zijn zeker dingen waarvan ik vind dat ze beter hadden gekund.

Het nummer klinkt echt goed en dat is een heel belangrijk pluspunt. Zo’n catchy deuntje blijft hangen en daarmee is de kans dat de boodschap opgepikt wordt meteen een stuk groter.

Dan die agent Joss, die blijkbaar een typetje is van het Verkeersplein van Shell en VVN. Ik snap het idee dat de kinderen hem verbeteren als het om verkeersregels gaat, want dat betekent dat ze het allemaal best weten, maar het komt zo knullig over. Net als zijn rap- en dansskills.

Verder verstond ik niet alle tekst meteen de eerste keer, maar mijn oren zijn misschien niet jeugdig genoeg meer…

De call-to-action naar Verkeersplein, waar kinderen vervolgens weer een quiz kunnen spelen (na een doorklik) is duidelijk genoeg, al zijn de drie afzenders misschien wat veel van het goede. Maar ja, wie betaalt bepaalt.

Ik zal mijn zoontjes eens vragen wat zij van de commercial vinden.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie

5 Reacties

    Bram Kant

    Beste David,

    Ik snap de knullige dans moves van deze aardige agent wel, Op deze manier zijn kinderen slimmer dan de agent en ze zijn heel cool (omdat ze heel goed dansen kunnen), optel som = coole kinderen weten meer over de verkeersregels.

    Met vriendelijke groet,

    Bram Kant


    28 augustus 2014 om 14:01
    Bram Kant

    Uhm in toevoeging op de vorige reactie:

    Veel van het verkeer afweten is cool!

    Dat moeten kinderen denken na het zien van dit filmpje.

    Groet,


    28 augustus 2014 om 14:03
    Hardcopy

    Ja, dat klinkt als een logische optelsom, Bram.

    Overigens vonden mijn zoontjes de commercial ‘wel leuk’, maar dat was alles. Ze zeiden verder niets over de agent of het nummer. 🙂


    28 augustus 2014 om 14:12
    Joris Kroes

    Ik snap de optelsom hierboven. Denk dat het ook erg aanspreekt bij de doelgroep die vaak het gevoel heeft dat ze niet worden begrepen door ouderen. Een hip voorbeeld dat ze hopelijk willen volgen.

    Is het echter niet zo dat op deze manier kinderen verkeerd gedrag wordt aangeleerd? Ik hoor regelmatig de klacht dat er geen gezag meer is voor de politie, werk je dat op deze manier niet in de hand?


    28 augustus 2014 om 15:18
    Bram Kant

    Ik snap wat jij zegt Joris maar ik denk het niet. De figuur hier (vriendelijke politie man) is geen synoniem lijkt voor slechte politiemensen. Het is meer een vriendelijke agent uit het dorp die een foutje maakt, net als de pieten van sinterklaas altijd foutjes maken, en deze worden door de kinderen ook niet als negatief of onkundig gezien. Daarbij nemen de rappers het in het laatste minuutje nog even flink op voor die vriendelijke agent uit het dorp. Ik denk zelf dat het gezag toeneemt omdat hij zo ongelooflijk baas is dat hij alle regels kent ( en die leuke woordspellingen met boss )


    28 augustus 2014 om 15:27

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!