ReclameReview: Samsung ‘Look at me’

8 januari 2015, 12:30

Je kunt reclame maken voor je merk of product, maar je kunt ook bedenken hoe je de wereld een stukje beter kunt maken en zo goodwill kweken. De commercial van Samsung is een voorbeeld van de tweede optie.

Credits

Creatie: Cheil Worldwide

De uitwerking

Om de sociale vaardigheden van autistische kinderen te verbeteren, heeft Samsung de educatieve app ‘Look at Me‘ ontwikkeld in samenwerking met enkele universiteiten in Zuid-Korea. De app laat de autistische kinderen beter omgaan met hun eigen emoties, beter oogcontact te maken en hun gezichtsvermogen te verbeteren. In Canada deelde Samsung tweehonderd tablets uit aan gezinnen waar autisme onderdeel is van hun dagelijkse leven.

Het oordeel

Wat een mooi initiatief van Samsung, daar zal iedereen het over eens zijn. En eerlijk is eerlijk: ik krijg hierdoor een veel positiever beeld van Samsung dan wanneer ze in een commercial laten zien hoe geweldig hun nieuwste smartphone wel niet is. Die positieve houding neem je toch mee de volgende keer dat je gaat shoppen.

De gezinnen met autistische kinderen die geholpen worden dankzij de app van Samsung zullen voortaan als ambassadeur van het merk dit verhaal vertellen. Tenminste, de 60 procent waarbij duidelijk verbetering te merken was dan. Ja, zo’n app ontwikkelen, tablets weggeven en commercials maken, kost geld. Maar zo ben je dus wel mooi met de lange termijn bezig en niet alleen met actiecommunicatie.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!