ReclameReview: Samsung Galaxy S4 Dual Shot

27 september 2013, 09:29

Als ogen in je achterhoofd, maar dan het achterhoofd van je smartphone, zo presenteert Samsung de feature Dual Shot van de Galaxy S4. In de video worden nietsvermoedende voorbijgangers in Rotterdam op spectaculaire wijze ge-photobombed.

Credits:

Klant: Samsung

Productie: Wefilm

Mediabureau: Starcom

Seeding: LiquidThread

De doelstelling:

Op een ludieke manier communiceren dat de Samsung Galaxy S4 voorzien is van Dual Shot.

De uitwerking:

Bij een feature als Dual Shot gaat het er natuurlijk om dat je laat zien hoe het werkt. In deze video worden nietsvermoedende voorbijgangers op spectaculaire wijze ge-photobombed (in Rotterdam). Het filmpje is inmiddels ruim 100.000 keer bekeken.

Het oordeel:

De tegenstelling tussen de entertainer in zijn lullige pak en de Hollywood-achtige scène die zich achter de nietsvermoedende vrijwilliger afspeelt, vind ik een mooie. Vooral omdat die vrijwilliger dus alles gemist heeft, want die was een eenzijdige foto aan het maken. Het verschil tussen wat er zich voor en achter de vrijwilliger afspeelt wordt nog duidelijker in beeld gebracht door het kleurgebruik, de hoek van waaruit gefilmd wordt en de theatrale muziek eronder. Het idee is grappig, maar niet OMG-dit-moet-ik-delen-hilarisch. Toch zijn er al zo'n 112.000 views, dus dat is niet slecht. Waar ik me echter aan stoor is het wisselende gebruik van de u-vorm en je-vorm. Nu weet ik niet of dit door de montage van de video komt (hij spreekt zowel oudere als jongere vrijwilligers aan), of dat de entertainer echt van aanspreekvorm wisselt, maar in beide gevallen had dit voorkomen kunnen worden, lijkt me.

Toch denk ik steeds: waarom zou ik een foto van mezelf willen maken terwijl ik iets anders fotografeer? Natuurlijk snap ik wel dat je met Dual Shot meer kunt doen dan alleen foto's van jezelf en je onderwerp maken, maar ik vraag me nog wel af wat ik ermee moet. De stopzin “Omdat het kan” schiet me te binnen in dit verband. Daarom lijkt het me slim dat Samsung als vervolg van deze video wat meer uitlegt over de mogelijkheden. Inspireer mensen die gevoelig zijn voor nieuwe technieken en die hier zelf graag mee aan de slag gaan.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!