ReclameReview: Rivella

6 juli 2016, 13:00

Rivella komt samen met topmodel Doutzen Kroes in actie om de Wadden mooi en naturel te houden. In deze commercial wordt de actie uitgelegd.

Credits

Geen idee… iemand?

De doelstelling

Meer Rivella verkopen en zo meer Waddenstrand schoonmaken.

De uitwerking

In deze nieuwe commercial van Rivella roept topmodel Doutzen Kroes mensen op om de Waddeneilanden schoon te houden. Dat kunnen ze doen door deel te nemen aan de actie ‘1 fles = 1 m2’. Voor elke fles Rivella die verkocht wordt, betaalt het frisdrankmerk mee aan een vierkante meter schoon Waddenstrand. Stichting De Noordzee ruimt deze zomer het strand op de vijf eilanden op.

Het oordeel

Het lijkt wel alsof er steeds meer commercials komen met een boodschap waar je het alleen maar mee eens kunt zijn. Natuurlijk willen we allemaal dat de Wadden mooi en naturel blijven (net als Doutzen, we snappen de vergelijking!). Het probleem in mijn geval, en misschien geldt dat ook wel voor anderen, is dat ik geen Rivella ga kopen om dat te bereiken.

Het mooie is: deze commercial geeft nog genoeg andere inspiratie om toch iets goeds te doen zonder dat je daarvoor flessen frisdrank hoeft te kopen. Je kunt bijvoorbeeld net als Doutzen zelf actief opruimen als je op een Waddenstrand bent. Sowieso zou deze hele actie niet nodig zijn als iedereen dat zou doen. En je kunt vast en zeker ook wel geld overmaken naar Stichting De Noordzee zonder mee te doen aan de Rivella-actie.

Is de campagne daardoor mislukt voor Rivella? Nee, dat vind ik niet. Het merk zet zichzelf neer als betrokken en vestigt de aandacht op onze mooie natuur. De likeability van deze campagne is hoog. En ik verwacht ook echt wel hogere verkoopcijfers dankzij de bestaande groep Rivella-drinkers. Maar ik vraag me af of ze nieuwe drinkers gaan werven met deze commercial.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Paul Clappers

    Ik snap de link tussen Rivella, Doutzen en een schoon strand niet echt.. Rivella en The Ocean Cleanup zou logischer zijn, maar daar kan je Doutzen moeilijk overheen laten wandelen.


    6 juli 2016 om 15:03
    Hardcopy

    Tja, het is natuurlijk een beetje gezocht dat ze allemaal mooi en naturel zijn.

    Jezelf als plastic-flessen-met-frisdrank-producent associëren met The Ocean Cleanup is ook weer link, omdat mensen dan (onbewust) gaan denken: “Ja, het is allemaal jullie schuld dat de zee zo vies is, Rivella!!11!” Daarom snap ik wel dat ze daar niet voor gekozen hebben. Door heel breed op een schoon strand in te zetten, laten ze zichzelf nu buiten beschouwing als mogelijke veroorzaker van troep.


    6 juli 2016 om 15:07
    yoshituk

    Zowel Rivella als Doutzen komt uit Friesland – dat speelt ongetwijfeld mee.


    7 juli 2016 om 06:45
    Annelies Verhelst

    Ik zag hem gisteren denk ik, dacht meteen: hee sympathiek! Ik ga er inderdaad geen druppel Rivella voor kopen, maar na het gemekker over mooi en puur en geen opsmuk vind ik dit wel een leuke koppeling naar iets maatschappelijk verantwoords. Dus hoe ik over het merk denk is wel verbeterd!


    7 juli 2016 om 11:45

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!