ReclameReview: PostNL (Sinterklaas)

2 december 2015, 12:00

PostNL is dankzij zijn core business natuurlijk een prima hulpje van Sinterklaas. Daar is de oude bisschop ook heel blij mee, zo zien we in deze commercial. Hij houdt namelijk tijd over om te gaan sporten.

Credits

Bureau: TBWANEBOKO

Productie: Vidiboko

Verantwoordelijk bij PostNL: Femke Vermeulen, Lotte Bloemendal, Willem Jan Mijnlieff

De doelstelling

Zorgen dat consumenten meer kopen bij webshops die met PostNL werken.

De uitwerking

In deze commercial zien we dat Sinterklaas dankzij de flexibele bezorgservice van PostNL tijd over heeft om naar de sportschool te gaan.

Het oordeel

Leuk bedacht natuurlijk, dat Sinterklaas naar de sportschool gaat. In vol ornaat ook nog, zodat hij lekker buiten de boot valt. Sinterklaas die net even iets anders doet dan je van hem gewend bent. Daarmee val je op, zou je denken. Behalve als andere merken ook zoiets hebben bedacht. En het reclameblok ook al best vol zit met Sinterklazen. Het effect van de commercial is dus grotendeels afhankelijk van de context.

De bedoeling van de commercial is voor mij een beetje vaag. Eigenlijk is de call-to-action hier dat ik als consument moet gaan opzoeken welke webshops met PostNL werken, zodat ik kan profiteren van de flexibele bezorgservice. Dat vind ik een veel te hoge drempel. Ik kies immers niet voor een bepaalde webshop omdat ze flexibel bezorgen, maar om het assortiment en de prijs. En als ik dan zie dat die webshops met PostNL werken, is dat mooi meegenomen.

De eigenlijke doelgroep van PostNL is dus eigenaren van webshops. Dat ze die niet zo makkelijk kunnen targeten met een tv-commercial, ligt voor de hand. Daarom spreken ze deze webshopeigenaren indirect aan via een consumentencommercial. Gelukkig is er ook nog een e-dm-campagne aan gekoppeld, zodat de zakelijke doelgroep toch direct benaderd wordt. Want deze commercial lijkt me daar toch iets te mager voor.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!