ReclameReview: Plan Nederland – Girls First

24 mei 2017, 11:35

Kun je het je voorstellen om als meisje al voor je vijftiende zwanger te zijn? In ontwikkelingslanden gebeurt dit jaarlijks ruim twee miljoen keer. Plan Nederland vindt dat kinderen geen kinderen moeten krijgen en komt in actie.

Credits

Creatie: Jalt

De doelstelling

Meer donaties werven om tienerzwangerschappen in ontwikkelingslanden tegen te gaan.

De uitwerking

Je moet er niet aan denken dat je in je tienerjaren al zwanger bent, soms zelfs voor je vijftiende. In ontwikkelingslanden gebeurt dit jaarlijks echter dus ruim twee miljoen keer. Plan Nederland vestigt met de campagne #NoMommyToBe de aandacht op deze problematiek. De campagne is te zien op Facebook, YouTube en via mobiele advertenties.

Het oordeel

De boodschap van deze campagne is zo retorisch dat iedereen het er wel mee eens zal zijn: kinderen moeten geen kinderen krijen. Een sterke boodschap dus, zeker in combinatie met de beelden, aangezien deze in feite juist niet zo schokkend of schrijnend zijn als je zou verwachten. Die tegenstelling zet je aan het denken als kijker.

Je blijft als kijker alleen nog wel met een aantal vragen zitten na het zien van deze commercial. Hoe zorgt Plan Nederland er bijvoorbeeld voor dat deze meisjes niet zwanger worden? Wat wil je van mij als kijker dat ik doe om te helpen? In principe is de enige hint in die richting de url die in beeld staat. En inderdaad, op de site vind je de antwoorden op dit soort vragen. Maar is de campagne sturend genoeg om mensen naar de site te krijgen?

Verder vraag ik me af hoe deze commercial overkomt op Nederlandse meisjes en vrouwen die zelf een tienerzwangerschap hebben meegemaakt. Vinden zij ook dat hun toekomst weg is of is dat anders als je in Nederland woont? En waarom was Plan Nederland er niet voor hen? Zijn de aanstaande ouders hier juist niet blij met de zwangerschap, aangezien ze poseren met hun handen op de buik van het meisje? Het zijn zomaar wat aanvullende vragen die deze commercial bij me oproept.

Overigens blijf ik erbij dat het een goede commercial is met een sterke boodschap. Maar de zwaarte van het onderwerp zorgt voor veel stof tot nadenken.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Andries Houtman

    Maar door deze shit zovaak te vertonen werkt deze advertentie 200% averechts. Ik word er scheit en scheit ziek van. Dat ik nu zelfs roep…. rot op met je geschooi en gezever. Laat me met rust. Die kut reclame. Ik heb er maling aan. Ik zap door of zet die nep acteurs vlug af. Laat ze maar 1 mnd salaris inleveren.


    5 december 2017 om 11:01

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!