ReclameReview: Philips Wake-up Light

8 november 2013, 08:29

De laatste commercial (of 'short film', zoals ze het zelf noemen) van TAXI Amsterdam (het bureau werd opgeheven op 1 mei 2013) is er een voor de nieuwe Philips Wake-up Light. Het thema van de film is dat het voor sommige mensen wel érg moeilijk is om uit bed te komen.

Credits:

Bureau: TAXI Amsterdam

Creative Director: Job van Dijk

Creatieven: Frenkel Schönfeld, Jan-Willem de Man, Kelsey Horne, Mark Velthuizen van Zanten

Strategie: Corinne Genestay

Producer: Tim Weers

Productiemaatschappij: Monodot (Brussels, Belgium)

Regisseur: René Nuijens

Executive Producer: Maarten Le Roy

Producer: Joze Rikken

Line Production Company: Smile (Barcelona, Spain)

D.O.P.: Borja Lopez Diaz

Second Camera: René Nuijens

Editor: Will Judge @ Will Judge Editing

Postproductie: Condor

Grading: Barry Clarke

Sound Design: Geert van Gaalen @ Studio De Keuken

De doelstelling:

De nieuwe Philips Wake-up Light introduceren.

De uitwerking:

Sommige mensen vinden het moeilijk om uit bed te komen 's morgens. Voor sommige mensen is het zelfs een onmogelijke opgave. Deze doelgroep wordt op een bijzondere manier neergezet in deze video. Speciaal voor deze mensen is er de nieuwe Philips Wake-up Light, die je relaxed wakker laat worden met natuurlijk licht en geluid.

Het oordeel:

Het is dat ze het een 'short film' noemen en geen commercial, want anders zou ik hebben gezegd dat ik hem wel erg lang vind duren. Maar als je het de naam 'short film' geeft, dan dekt het de lading wel. Het zijn vooral heel veel verschillende scènes en daardoor duurt het lang. De boodschap is natuurlijk al lang duidelijk: deze meneer weigert uit bed te komen en leeft zijn hele leven vanuit bed. Inclusief werken, sporten en uitgaan.

De manier waarop het geacteerd, gefilmd en gemonteerd is, maakt het grappig op een absurde manier. Ook de muziek draagt daar zeker aan bij. Mooie beelden en begeleidende audio, maar wat wordt er nu eigenlijk verteld? Nou, dat uit je bed komen het moeilijkste van de hele dag is. En als afzender zien we dan de url philips.com/wakeuplight. Zonder packshot, zonder logo en zonder eigenlijk te weten waarom die Wake-up Light van Philips nou zo goed is. Of waarom het product je leven beter maakt. En dat terwijl er met vooraanstaande wetenschappers is samengewerkt om de lamp een zo natuurlijk mogelijk licht te laten uitstralen, waardoor het effect optimaal is. Maar dat weet je nu alleen omdat ik het hier schrijf, niet omdat dit als verkoopargument wordt gebruikt.

Misschien was de insteek dat het virale effect voor meer bereik zou zorgen. Maar zo deelwaardig vind ik de video nu ook weer niet. Kortom, ik snap hem niet zo goed.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie

1 Reactie

    Maaike

    Dát is nu precies wat ik dacht na het zien van deze commercial, euhhh…. short film. ‘Ik snap ‘m niet’.


    8 november 2013 om 20:27

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!