ReclameReview: Paddy Power

ReclameReview: Paddy Power
, Hardcopy
@davidbrinks

Paddy Power is een gokkantoor uit Ierland. Zij wilden lekker opvallen tijdens het WK rugby. Nou, dat lukt ze vast en zeker met deze campagne, waarin een op mascottes jagende tandarts de hoofdrol speelt.

 

Credits

Agency: WE ARE Pi
Regisseur: Barry Kimber (Royle Productions)
Producer: Kate Pirouet (Royle productions)
DOP/Fotografie: Jim Marks
Tandarts: Roy McCrerey
Post House: Envy Advertising
Grading: Belgin Kaplan
Online: Jason Farrow & Kiran Baxter
Geluid: Arge
Postproductie: Jocelyn Silburne

De doelstelling

De naam Paddy Power op een ludieke manier associëren met het WK rugby.

De uitwerking

Hoe val je nou op met je commercial tijdens het advertentiegeweld van het WK rugby? Nou, door de grenzen op te zoeken! Weet je nog dat een paar maanden geleden iedereen met een socialmedia-account boos was op de jagende tandarts die Cecil de leeuw in Zimbabwe had doodgeschoten? Door daarop in te haken vestigt Paddy Power sowieso de aandacht op zich.

Het oordeel

De vraag die je jezelf natuurlijk moet stellen als merk in een geval als dit is: doet zo'n controversiële campagne mijn merk nou goed of kwaad? Het antwoord van Paddy Power was blijkbaar: als we het maar ludiek genoeg aanpakken, doet het ons merk goed.

De campagne deed me een beetje denken aan de Nederlandse bloemencorso's of carnavalsoptochten. Daarin worden vaak lokale nieuwsfeiten op een ludieke manier weergegeven, zoals wanneer de burgemeester iets doms gedaan heeft. Paddy Power trekt dit principe nu van lokaal naar globaal en dat vind ik erg knap. Iedereen snapt de associatie met het nieuwsfeit en de grappige manier waarop het weergegeven wordt in rugbyverband (de dieren stellen de mascottes van de rugbylanden voor).

Natuurlijk zullen er mensen zijn die het niet vinden kunnen. Daarom zoekt Paddy Power ook de grenzen op: ze willen juist dat er over ze gepraat wordt. Maar ik denk dat het merendeel van het sentiment positief zal zijn. Wat ik ook wel slim vind, is dat er geen call-to-action aan verbonden is. Zo voorkomt het merk dat het beschuldigd wordt van gokwinsten maken over de rug van doodgeschoten dieren. Ondertussen weten kijkers die geïnteresseerd zijn de weg naar het gokkantoor wel te vinden.

P.S. De tandarts voorspelt nog niet echt geweldig, want Wales won van Engeland. ;)


Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.